onsdag 8 oktober 2014

Vattnet i Spanien

Jodå, visst kan man dricka det spanska vattnet, i alla fall här på fastlandet. Däremot kloreras det ju friskt och även om det är helt OK att borsta tänderna i känns det sådär att hälla upp i ett glas vatten när man är törstig eller till maten. Inte ens en citronskiva kan dölja klorlukten som stiger ur glaset.

Man kan ju hälla upp vattnet i en kanna och ställa i kylen, det går bra. Kloret avdunstar ju så då funkar det. Men nu har vi ju oturen att ha ett kommunalt vatten som ger någon annan bismak, det slår igenom i téet som jag nämnde tidigare.

Nu har vi alltså provat vår nya filtrerande vattenkanna Brita Aluna ett par dagar och det funkar jättebra, téet kan åter avnjutas på morgonen så som sig bör! En gång i månaden ska man byta filter, finns någon slags manick på locket som säger att nu är det dags.

Och om någon undrar så var vi utan vatten en sväng igår också. Något trassel med att det kommunala vattnet inte ger tillräckligt tryck i området. Sedan igår eftermiddag har vi visserligen vatten igen men något annat har i stället gått åt pipsvängen för så fort någon spolar en kran eller toalett börjar det tjuta och dunka i hela huset. En sömnlös natt blev det för min del, det var ett himla liv! MÅSTE man spola toaletten mitt i natten? Låt det vara och spola på morgonen istället!

Nu ska det bli "spännande" att se hur denna natt avlöper. Dunkandet och tjutandet är inte åtgärdat av någon kunnig rörmokare i alla fall. Fler än vi i vår familj måste ju ha blivit störda och kanske grannarna - precis som vi - tänker sig för innan de använder vatten kl 3 på morgonen.

Egentligen borde man kanske ha tagit tillfället i akt och presenterat sig för grannarna och samtidigt bett dem ge f-n i kranar och toaletter mellan midnatt och 7 på morgonen. Men det kändes lite väl magstarkt, hur snällt man än ber dem. Känns som att man först bör börja med lite mer än Hola! till spanjorerna på vår ena sida, Hello! till de finsktalande finnarna på vår andra sida och Hej! till danskarna bortom finnarna. Tror det bor några tyskar längre ned i längan. Det får väl bli ett Hello! till dem med, varken jag eller mannen min har läst tyska.

Rena rama EU-längan...

1 kommentar:

  1. Jamen självklart får du länka! Jag har lagt till dig så jag följer din blogg. Vi verkar ha börjat samtidigt. Ang hibiscusen har jag svarat i din blogg - mysko konversation, det här!

    Underbart med en skottvän!

    SvaraRadera