torsdag 20 november 2014

¡De spanska tecknen!

När man sitter med ett svenskt tangentbord och ska skriva något på spanska så blir det verkligen många extra tryckningar. Varför ska de ha så mycket extra accenter, extra prickar, vågor, uppochnedvänt och allt? Varför krångla till det?

Vi har ju inga konstiga bokstäver i det svenska alfabetet, eller hur?

Öhhhh... nädå, inte alls... Inga konstiga prickar!

Accenter vet jag hur man gör precis som trema (två prickar över bokstaven) och jag är inte helt mañana när det gäller tilde.

Men de uppochnedvända utropstecknen och frågetecknen?
Jo, jag har kommit fram till detta:

Tecken      Ascii-kod
Utropstecken   ¡ Alt + 0161   Håll Alt nedtryckt medan siffrorna skrivs in.
Frågetecken ¿ Alt + 0191

En annan variant är ju att lägga in tecknen på en tangent på en ledig plats eller byta ut ett annat tecken man sällan använder. Men mannen min säger att det är rätt bökigt så då kör jag nog på koden. Ibland lyssnar jag på honom. Ibland - när det passar...

Vill man veta mer om dessa koder, om det är något mer tecken man saknar, så finns en uppsjö t ex här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar