onsdag 17 december 2014

Julgranen är på plats!

Idag satte vi oss i bilen och åkte till Viveros Guzman i Alhaurín de la Torre, ca 25 minuter hemifrån. Det var mannen min, Fru Torreblanca och jag. Planen var ju att köpa årets gran och jag hade ju siktet inställt på en rumsgran som jag nämnde i Första Advent-inlägget. Frågan var om vi skulle hitta någon och om vi skulle vara villiga att betala vad de ville ha för den.

Först och främst måste jag berätta om Viveros Guzman. STOOORT! Det var julpyntat från golv till tak och vi stod emellanåt med fåniga julleenden alla tre. Här skulle vännen Lina ha kunnat passa in som fisken i vattnet - dekorationsmöjligheterna och materialen rena drömmen!

Vi gick gång upp och gång ned, tittade, vred och vände på blad, krukor och blommor medan mannen min led lite stilla - detta är inte hans favoritsysselsättning. Även om han tycker det är vackert och emellanåt intressant med växter så är det ju lite ansträngande att vara där med två växtfanatiker. Fast jag tror inte att det var så farligt, jag hade lovat att vi inte skulle vara där hela dagen - bara halva. Vi konstaterade alla tre att det var ett stort utbud, växterna var fina men den var inte vidare billigt om vi jämförde med de plantskolor som ligger närmare, de i Mijas och på vägen upp mot Coín.

Men vi hittade i alla fall olika slags granar och diskuterade länge om vi skulle ha en vanlig gran, en i plast, en rumsgran eller (vilket mannen min förespråkade) en palm. Till slut blev det min rumsgran, en Auraucaria excelsa. Den har lite mer platta grenar och ljusare färg än de rumsgranar man ser ute i parker och trädgårdar här (den jag länkade till ovan).

Vi packade in våra växter (Fru Torreblanca hade redan köpt gran, två stycken närmare bestämt, men passade ändå på att hitta lite annat) och körde sedan till den plantskola där vi köpt våra ytterkrukor så att vi skulle få lika som de vi hade köpt där tidigare. Där stod jag bara och gapade, trodde inte mina ögon: de sålde fina kungsgranar där de stoppat foten i en kruka med betong! De var torra som fnöske och det bara rasade barr. Spanjorer... :)

Nu står i alla fall den fina rumsgranen på utvald plats här hemma, vi har börjat pynta den men behöver hitta ett bättre glitter. Tur att vi köpte små och lätta kulor och pynt för grenarna är väldigt veka, stammen är fastbuden vid en bambupinne ända upp till toppen för annars bågnar den totalt.

Julen är ett steg närmare och känslan börjar infinna sig!
Fa-la-la-la-la...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar