onsdag 10 december 2014

Ovälkommet besök - del 2

Och så fortsätter det med inbrottsröran...

Jag somnade fort igår kväll men vaknade vid tre-tiden på morgonen och sedan slumrade jag tills väckarklockan ringde, mannen min och sonen hade vaknat vid sex-tiden. Tre mosiga hjärnor idag, alltså.

Vi har i alla fall fått (eller fått och fått, vi har fått köpa) nya SIM-kort nu. Som tur är så hade jag med mig min Candy Crush-telefon* så jag har den tills jag hittar en telefon jag vill ha. Mannen min har köpt en billig "så länge"-telefon.

Vi köpte även en liten present till Fru Torreblancas son som vi lånade telefonen av, han var INTE glad att mamma lånat ut den för vad skulle han nu spela på?!?! Ja, nu har han fått den tillbaka i alla fall.
Jag borde kanske informera polisen här i Spanien om att vi har telefonnumren tillbaka, tror inte att Fru Torreblancas son blir så där väldigt glad om spanska polisen ringer honom för att få mer information.

Sonen har berättat på skolan om det stora äventyret vi hade igår så nu vet hela klassen om det. Eller ja, han skrev ju redan i går på Skype att vi hade blivit rånade... Inte lätt det där med informationsflödet.

Antonio som vi hyr av var dessutom här tillsammans med en man från ett larmföretag. De tittade på alternativ och som det verkar ska de nu installera övervakningskamera och kanske även larm på dörrarna.

Och så har jag skrivit och postat brev till Transportstyrelsen om att jag har mitt körkort kvar. Borde kanske informera polisen i Sverige om det också.

Allt är ju inte återställt och allt tar tid. Ska försöka skriva ned en lista med t ex telefonnummer också som hjälper till om man råkar ut för det igen, och kanske hjälper det någon annan. Och så gillar jag ju att sortera upp och skriva listor.

Ja, jag är hopplös! :)

Men allt ont är inte endast av ondo. Vi har äntligen träffat en granne som sagt mer än bara ¡Hola!, Hello! eller Hej!. Grannfrun som hjälpte oss och polisen att tolka igår kväll har bjudit in mig och den danska mamman här i längan på té imorgon förmiddag så det ska bli trevligt. Hoppas bara jag hinner för jag MÅSTE ta mig till banken innan.


*) Jag gillar normalt inte att spela spel på dator eller telefon men Candy Crush Saga har jag fastnat för sedan en längre tid nu. Det finns för IPhone och Android, av någon outgrundlig anledning inte för Windowstelefoner som vi i vårt hushåll nu föredrar. Alltså har jag haft kvar min gamla Android som degraderats till speltelefon men också med tanke just att det kan vara bra att ha en extra...Utifall att...

4 kommentarer:

  1. Heeej! Men hallåååå, vad händer? Fy tusan vad otäckt!!! Vilken nedrans otur! Gah! Jag hade blivit tokig, galen, virrig av allt det innebär. Bra jobbat med alla spärrade kort och polisärenden!
    Styrkekramar till er!
    Och du, jättefina adventsljusstakar med härliga dekorationer :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man är lite slut i huvudet, lite lås-nojja infinner sig dessutom. Allt annat som är så desperat viktigt det med, det sätts åt sidan så just nu är det lite pestigt. Men det löser sig på ett eller annat sätt. Och så är man några erfarenheter rikare.

      Och ja, de blev rätt fina de där faten fast det med vita ljus som står på golvet ser inte så roligt ut längre med objudna gäster och poliser som sprungit här...

      Ska man se det positivt så är det väl att jamen då får jag göra om och göra nytt!

      Kram!

      Radera
  2. Så jobbigt för er. Det är alltid extra tungt att drabbas av sådant här när man är i utlandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Men oj vad man lär sig mycket! Och man får nya vänner längs vägen - det är väl det bästa med de svåra situationerna!

      Radera