torsdag 22 januari 2015

Den spanska polisen

I Sverige har vi Polisen. Punkt. Eller ja, den är väl sedan uppdelad i en massa olika avdelningar men jag antar att de lyder under samma gubbe. Polismästaren, alltså.

I Spanien är de uppdelade i kårer som lyder under olika instanser så det tänkte jag skriva om, så man förstår varför det åker runt polisbilar i olika färger. Egentligen finns det fler poliskårer men jag skriver om de tre vanligaste i våra trakter här i Andalusien: Policía Nacional, de kommunala och Guardia Civil.

Vad gäller telefonnumren nedan så är det direkt till de olika polisinstanserna. Man kan ju även ringa det stora larmnumret 112 men då ska det ju vara RIKTIGT AKUT, inte för att anmäla t ex en stöld eller ett inbrott (om det inte är pågående, så klart).

Policía Nacional

Vad de gör
De arbetar med upprätthållandet av allmänna lagar och förordningar, t ex brottslighet, immigration och rättsfall. Det är här man ansöker om NIE, pass (som spansk medborgare), dokument för utlänningar.

Var?
Nationellt. I städer med mer än 20 000 invånare
Färg på uniform
Svart
Färg på bil
Mörkblå med röda och gura streck
Hemsida
http://www.policia.es/
Telefonnummer
Akut 091
För hjälp på andra språk 902 102 112 (läs mer om tel.nr i Spanien)


Guardia Civil

Vad de gör
De är som militärpolis och har flera områden: patrullering på landsbygd, kontroll av skjutvapen och sprängämnen, patrullering av motor- och landsvägar, kustområden, hamnar och flygplatser, efterlevnad av miljö- och bevaringslagarna samt terroristbekämpning.

Var?
Nationellt
Färg på uniform
Grågrön
Färg på bil
Vit med grönt
Hemsida
http://www.guardiacivil.es/es/index.html
Telefonnummer
062



Regionala poliskårer

Ertzaintza (Baskien)
Mossos d'esquadra (Katalonien)
Policía foral (Navarra)
Cuerpo General de la Policia Canaria (Kanarieöarna)

Ledsen men jag hoppar över dessa. Det blir alldeles för långt om jag ska skriva i detalj om varje kår. Och dessa regionala kårer är dem man hör minst om, i alla fall som nyinflyttad på Solkusten eller som turist i Spanien (min uppfattning). Jag har dock länkat till Wikipedia för den som önskar mer information om respektive.



Kommunala poliskårer

Vad de gör
De arbetar med brottslighet, parkering samt allmän ordning och reda. Oftast är det den kommunala polisen man ser spatsera runt på gatan i stan.

Var?
Kommunalt. Finns i städer med över 5 000 invånare.
Policía Municipal de Madrid (Madrid) polis.
Guàrdia Urbana Barcelona (Barcelona)
Policía Local (i många kommuner runt om  i landet)

Färg på uniform
Oftast svart med gult, nya är blå i två toner
Färg på bil
Oftast vit bil med gula och blå reflexer
Hemsida
Olika för varje område
Telefonnummer
Akut 092

(Bilderna har jag lånat lite här och där från internet, ledsen men jag har inte noterat var.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar