måndag 12 januari 2015

Spanska telefonnummer

På 80-talet hade jag en Diabelle,
synd att de inte går att använda längre
För några år sedan - eller några, det måste var måååånga år sedan - dök de där betalnumren upp och man lärde sig tidigt att 071-nummer ska man akta sig för. Man hörde talas om föräldrar till klasskompisar som fått helt frispel när Telia-fakturan kom... eller var det t o m Televerks-fakturan?

Undrar om jag någonsin har ringt något nummer som börjar med 071? Tror inte det, det skulle vara i jobbet då, t ex nummerupplysning eller liknande.

När vi flyttade hit till Spanien fick jag tidigt höra att telefonnummer som börjar med 6 är mobiltelefonnummer, de som börjar med 9 är fasta och börjar det med 902 ska man akta sig noga, de kan kosta en mycket då de reducerade avgifterna man oftast har i sitt abonnemang inte gäller.

Men månaderna har gått, det har varit oerhört mycket information som ska trängas in och sorteras i skallen och ja, det där med att akta sig för 902-nummer måste ha sorterats fel.

Jag skulle ringa och fråga pris på en bilförsäkring några veckor före jul. Hörde under samtalet med den trevliga kvinnan som gärna upprepade allt både två och tre gånger att jag fick två sms. Så när jag lagt på luren läste jag sms:en och blev irriterad på Másmovil (där vi har mobiltelefonabonnemangen) då de dragit 10 € två gånger från kreditkortet! Vad är det för fel nu då?! Det måste jag kolla med dem lite senare, tänkte jag... (det här var i samma veva som vi hade ovälkommet besök).
Dagen efter ringde jag försäkringsbolaget igen och godtog deras offert, under samtalet fick jag sms igen om att mer pengar dragits. Vad i h-e! Så jag loggade in på mitt konto och ser då att det är dessa 902-nummer jag ringt och att skaffa bilförsäkringen hade kostat mig 26 €! Och att upplysa kunden om detta gör de ju inte, det gör inget företag här i Spanien. Kan tillägga att polisen också har ett 902-nummer (för att få hjälp på engelska) vilket jag egentligen tycker är ännu fräckare.

Nu när jag ser 902-nummer så använder jag mig av företagets funktion om att be dem ringa mig...

Just ja, det finns sidor där man kan slå in 902-numret och få reda på de alternativa "normala" numren som är kopplade till företagen. Här t ex: No Más Números 900  eller No Más 900. Sedan vet jag inte om det funkar.

Här är några andra nummer värda att notera:
900-nummer ska det vara kostnadsfritt att ringa, som de svenska 020-numren.
901-nummer är lågprisnummer, man betalar mindre för ett samtal till en annan provins, ligger företaget i samma provins är det kostnadsfritt.
902-nummer gäller inte de reducerade avgifterna man oftast har i sitt abonnemang, därför kan minutkostnaden från en mobil bli väldigt hög.
905-nummer är riktiga betalnummer, sådana som används för att samla in pengar och vid telefonröstningar osv.

5 kommentarer:

  1. När man använder mobiltelefonen går solen i moln ibland. EU-byråkraterna borde ålägga mobiloperatörerna att innan de slår på taxametern, skall kunden ha ett val att fortsätta samtalet eller ej. Så tror jag att det var på 80-talet när man kunde göra mer än att ringa, t ex ha gruppsamtal (vilket jag aldrig gjorde för jag hade ingen grupp).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag hade inte heller någon grupp. Men å andra sidan så ville jag inte ha någon - inte du heller! :)

      Radera
  2. Precis det där har jag undrat över, fast då vilka nummer man ska passa sig för här i Portugal...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titta vad jag hittade!
      http://en.wikipedia.org/wiki/Telephone_numbers_in_Portugal

      Så då känns det som att nummer som börjar med 80 i PT ska man akta sig för (förutom 800 som är som svenska 020)

      Samma info finns även för Spanien:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Telephone_numbers_in_Spain

      Radera
  3. Har förresten fått info om att i Spanien så kan mobilnummer även börja på 7.

    SvaraRadera