onsdag 22 april 2015

På tork

Blobben
- Vad i h-e är det där?
- Vad?
- Det där! säger mannen min och slår ut med handen mot en bit smörgåspapper med en odefinierbar blobb på köksbordet...
- Det är potatismjöl.

Det är nämligen så att ibland ger t o m jag upp! Eller ge upp och ge upp, jag har inte lagt ned så mycket energi egentligen. Jag har ännu inte hittat potatismjöl i de vanliga butikerna på de hyllplatser där jag tycker att det borde stå - därmed inte sagt att det inte finns i Spanien. Har därför köpt en förpackning Maizena som mer liknar det önskade resultatet än vad vetemjöl gör som redning. Men Maizena kan inte alltid ersätta potatismjöl, vanan är ibland alltför stor och stark.

Så nu skalar jag potatisen, sköljer av, skivar/klyftar/tärnar och lägger i rent vatten, silar bort potatisen och tar hand om vattnet i en skål. Efter några minuter ligger det potatisstärkelse i botten av skålen, jag byter vatten en eller två gånger och sedan lägger jag upp "blobben" på en bit papper. Dagen efter silar jag det i en liten sil - et voilá! Rent och fint potatismjöl! En matsked eller två.

Det kanske låter meckigt men det är det inte! Bara det där att man ska komma ihåg att inte hälla ut vattnet, det är egentligen det enda!

Potatisen då? Den skivade/klyftade/tärnade? Jamen den blir ju precis som alltid gratäng, klyftpotatis, tortilla eller vad annars som står på menyn. Och dessutom med en potatis som är så jättegod! Varje gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar