tisdag 22 december 2015

Bruna bönor på gång. Eller...?

(Först en parentes - som ni ser! Jag hade börjat skriva detta inlägget på min platta via Bloggers app, skulle leta upp en länk och så var hela förbannade j-a inlägget borta när jag gick tillbaka till appen! Skitapp! Hör ni det Blogger! Om ni inte förstår svenska: Crap app!  App mala! Så det så! Och jag som var på så bra humör...)

I år tänkte jag mig inte ett dignade julbord till vår lilla trepersonsfamilj på julafton men i alla fall de mest basala rätterna; skinka, köttbullar, inlagd sill, prinskorv, julmust, rödkål, Janssons, bruna bönor...

Ja, det är där det ställer till det: bruna bönor. Den produkten finns inte i det normala sortimentet i de normala butikerna. Inte i det onormala sotimentet på de normala butikerna heller. Huruvida de finns i de onormala butikerna glömde jag kolla när jag var där och köpte det andra normalt ospanska som rimmad skinka, prinskorv och julmust.

Men Google och min trognaste kokbok säger att det är lätt att göra egna bruna bönor, bara man har produkterna. Sirap, ättika, potatismjöl... och bruna bönor. Är det samma som alubia pinta, tro? Google säger att det är samma: Phaseolus vulgaris men däremot så säger sällskaper Bruna bönor på Öland att de är en egen sort med Bonita, Katja, Karin och Stella I, namnskyddade.

Nu ligger i alla fall de - onamnande men oerhört vackra - ljust bruna och spräckliga alubia pinta i sitt vattenbad, imorgon ska de kokas enligt den svenska kokkonstens alla regler och då ska de banne mig bli bruna bönor. Men kanske de blir de lite spräckligt spanska? Fast en och annan böna är helt brun!

5 kommentarer:

  1. Ättika finns det att köpa? är ju bra till det mesta som inlagd sill,gurka,mm. 1-2-3 lag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ättika som finns "normalt2 att köpa i de spanska butikerna är för rengöring, inte för förtäring. Mina föräldrar hade med sig en flaska Perstorps (tänk på procenten!) och jag köpte faktiskt en i svenskbutiken men varje droppe är en dyrgrip!

      Sedan tror jag faktist att det många gånger går att ersätta med vinäger, t ex har jag gjort supergod pressgurka på vinäger här i Spanien.

      Radera
  2. Bruna bönor på julbordet? Märkligt... Det har jag aldrig hört talas om. Fast traditionerna varierar ju för olika landsändar. En jul firade vi i Småland, och där var det kroppkakor på julbordet. Gott! Men även det märkligt i mina ögon... :-)

    GOD JUL! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag kommer ju från Stockholmstrakten... Bodde de första 20 åren några mil söder om, bodde de "sista" 25 åren några mil norr om.
      Jag frågade mannen min vad han tänkte om bruna bönor på julbordet och han funderade ett slag. Sedan sa han "Jamen de brukar ju alltid finnas med på julmiddagarna på restauranger!".

      Så nä, det är inte så märkligt. :) Inte i våra trakter i alla fall!

      Radera