söndag 13 december 2015

Omvänd odling

Det är för mig helt otroligt konstigt att så här i december gå och rycka ogräs och sköta om mitt lilla trädgårdsland, att fundera på att jag måste åka till trädgårdsmästaren för att hitta fler grönsaksfröer att så!

Det är ju DECEMBER! I min värld är det då man sitter vid brasan uppkurad i en fåtölj och drägglar över Impectas frökatalog och inser att det kommer bli väldigt fullt under extrabelysningen i källaren i år med!

Eller det var ju min tidigare värld.

Nu går jag och gottar mig över det som jag kan skörda! Titta på bilderna bara!

Om ni ser att det står en massa torra pinnar överallt så är det med flit. Vildkatterna blev nämligen helt vilda av glädje! Nyuppgrävd och lucker jord! Hääääärligt!

Jag älskar katter men tycker det är mindre härligt med små högar bland sallaten. Och eftersom bourganvillean alltid behöver klippas ned så får de läbbiga taggarna på dess långa rankor hjälpa mig att hålla pälsisarna borta. Funkar rätt bra, har hittat några ställen jag behöver peta ned dem lite tätare, bara. Det estetiska får tyvärr ibland ge vika.

Rucola från frön jag samlat in själv från sådder i Sverige.
Detta såddes i mitten av oktober och jag har redan skördat massor
- både till mig själv och vänner.





Gula vaxbönor! Och snart är de redo för skörd!
Jag trodde inte att det skulle gå när jag petade ned bönorna i jord i mitten av oktober,
jag gjorde det mest på skoj.
Jätteskoj!

Sallat. Den är lite halvseg men den såddes också i oktober.

Jag sådde då i oktober även två olika sorters tomater från fröer jag samlat in från egen skörd i Sverige.
Det på bild är (eller ska bli) en gigantisk bifftomat som heter "Cherokee Purple",
i växthuset i Sverige fick jag en på 1,2 kg! Jag har foto på det!

Jag har även satt frö av en liten körsbärstomat utan namn.



Det här! Det är sallat!
Och inte vilken som helst utan det är från frön jag plockade hos mamma och pappa i somras.
De har precis börjat utveckla sina karaktärsdrag nu efter att ha stoppats i jorden för en dryg vecka sedan.

Ren glädje! Odlarglädje!

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Då skulle du se när jag målade naglarna gröna!

      Dags att göra det igen, det är ju jul. Eller man kanske skulle göra en babord-styrbord? Vilken sida var det nu som var röd och vilken var grön...?

      Radera
    2. Haha! Det där med höger och vänster är skitsvårt ju! Inte så konstigt heller, eftersom dom byter plats så fort man bara vänder sig om... ;-)

      Radera
    3. Ja, vem kom på det där!? Måste ha varit en man...

      Nu är naglarna (för tillfället) vackert glänsande GRÖNA!

      Radera