onsdag 13 januari 2016

J-a bil!

Sista dagen, imorgon åker mamma och pappa hem igen. Så himla tråkigt!

Men det innebär också att de så klart ville inhandla lite spanska inslag i det svenska vardagslivet så vi åkte till Carrefour och köpte lite ost och viner. Bland annat...

Nöjda satte vi oss i bilen och begav oss hemåt via A-7 och som vanligt svängde jag av vid avfart 222 ner mot Arroyo de la Miel, jag väntade på min tur vid första rondellen, la i ettan och tryckte på gasen.

Inget hände. Zipp-zero-nada! Vi har ju sådandär stop-and-go-funktion, dvs att i neutral växel stänger motorn av sig, ECO-vänligt ska det ju vara. Det är ju då inte så lämpligt att den beslutar sig för att även stänga av sig i alla andra växellägen...

Eller vad som nu är problemet.

Så med bilen full med nyrensad fisk till middag och andra delikatesser ringde jag försäkringsbolaget Linea Directa, de skickar en bergningsbil, på med den lagenliga gula varningsvästen till mig och pappa som höll oss kring bilen, mamma fick kliva längre bort eftersom vi var en väst för korta, upp med varningstriangel, folk som blev irriterade för vi stod i vägen.

Jo, jag parkerade ju verkligen bilen där med vilje! Spansk parkering, liksom! Vad tjafsar ni om!?

Vi ringde grannen Herr Cuba som kom på några minuter och hämtade min mamma och alla matvaror och skjutsade hem henne och dem till oss. Underbart med hjälpsamma vänner!

Under tiden fick jag SMS om att bärgningsbilen skulle komma ca 12.37, sedan att den var på gång och dessutom att nu var den framme - vilket den också var. Snyggt och prydligt!

Jag var jättetrött i huvudet, helstressade av situationen. Då slår alla språkliga möjligheter av i hjärnan och bärgaren kunde bara spanska... Men vi kom fram till att bilen skulle till Hyundai-verkstaden i Fuengirola, och att vi - pappa och jag - skulle åka med mannen inne i bärgningsbilen.

Så nu har jag åkt bärgningsbil också. I Spanien.

På Hyundai kunde de konstatera att de inte ögonblickligen förstod problemet med vår bil, kanske de kunde laga imorgon eller...  De hade helt enkelt ingen aaaaning om hur lång tid det kunde ta. Alltså måste vi ha hyresbil. Och det är nu jag blir så arg, frustrerad, förbannad och alla andra negativa saker som man kan bli gällande försäkringsbolag (så klart!): visst ingår det hyresbil i Linea Directas försäkring men det är endast om man har råkat ut för en oycka. Att bilen lagt av mitt i trafiken räknas ju inte dit!

VA?!?!?!

Eftersom vi behöver ha bil så får vi nu snällt själva betala för hyrbil. Jippi.

Så just nu kör vi en Fiat Punto. Kommer aldrig att köpa en Fiat Punto.

Ska man tänka positivt så är det ju att om nu bilen prompt bestämt sig för att lägga av med allt så är jag glad för att det inte var för en vecka sedan när mamma och pappa precis kommit eftersom vi gjort många utflykter den gågna veckan. Och herrejisses, tänk om den gjort som den gjorde mitt ute i ingenstans på väg till Ronda! Och så är jag så tacksam över sällskapet av min pappa under dessa timmar!

Bilförsäljaren intill Hyundai service försökte få mig intresserad av ny bil (precis som mannen min) men alltså allvarligt! Bilfan står där! På verkstad! Prata inte med mig om bilar just nu!

2 kommentarer:

  1. Skräpbolag! När vår bil la av i närheten av Jaén betalades bärgning, taxi till biluthyrningsfirma i grannstaden samt hyrbil. En värdelös bil förutom att den fungerade, men vi slapp betala något. Elelr vänta... Hyrbilden var visst bara för att kunna ta oss hem till Sevilla... Vi var utan bil i två månader medan vår var på lagning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch och fy! Nästan så man funderar å att skaffa sig en liten moppe...

      Radera