onsdag 27 januari 2016

Nyckelsmulor

Intressant bild. Ser ut som en and...
Men det är flippen på bilnyckeln.
Pilen visar var sprickan börjar där vid sprinten,
detta är den "hela" nyckel och den vi använder.
Nycklarna till vår Hyundai är helt klart inte av någon bättre kvalité. De spricker i metalldelen som håller själva nyckelbiten så denna rasar ur när man flippar upp nyckeln. Jag fick det lagat en gång i Sverige men det höll så klart inte...

Den ena nyckeln har sedan nästan ett år tillbaka varit i två delar, obrukbar. Vi var i somras på Hyundaiverkstaden och kollade om de kunde laga den. Jodå, visst kunde de det! Om de kunde laga den trasiga eller om det var en helt ny nyckel det var frågan om blev jag aldrig riktigt på det klara med men jag misstänker att det var frågan om en ny nyckel. För 270 €.

Herrejisses!

Jag ville ju bara ha en endaste liten bit, den som behövde bytas ut! Biten man stoppar in funkar ju och allt det andra som fjärr till centrallås och stöldskydd. Det var bara metallbiten som håller nyckelbiten jag ville ha!

Lite runttittande på internet visar att det verkar vara jättelätt att byta själv! Och man kan på Ebay köpa "tomma" billigt från Kina, från ca 4 €. Men ack, leveranstid på två-tre månader...? Hittade till slut en i England som levererade på några dagar och ett totalpris på ca 10 €. Helt OK om man jämför det med 270 €.

Idag kom då den tomma hylsan. Min målsättning var att bara byta ut den där metallbiten, att använda resten i original. Fast tittar man på filmen jag länkade till ovan så  står det att originalhylsan kan spricka sönder.

De fyra bitarna till höger är det vi räddade för återanvändning i den nya,
jag plockade sedan även ut en liten transponder ur massorna.
Spricka sönder? Mannen min och jag höll på i säkert två timmar för att försöka ta oss in i fanskapet! Vi bände, bankade, klippte, hackade, slet och drog - väldigt försiktigt! Det är ju trots allt kretskort och en massa annat inuti som vi inte ville skada.

Det gick fort upp för oss att originalhylsan var bortom räddning. Det är nu små bitar av den överallt här på mitt skrivbord...

Men med en massa meck, envishet och svordomar så har vi faktiskt en ny fungerande nyckel - med Hyundaimärke och allt. Och vilken tur att jag inte bara köpte den där metallbiten...

2 kommentarer:

  1. Jösses... Duktigt av er att lyckas i alla fall. Det där kanske är en bransch att satsa på? Nyckelreservdelar... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä fy 17! Om du bara visste hur mycket nyckelsorter det finns här i världen att hålla reda på. Varje bilmärke, varje modell, varje årgång ska sin alldeles egna. Det är TUSENTALS!

      Och jisses vad jag skulle få ont i händerna av att grejja så där. Då får jag hellre ont av virkningen. :)

      Radera