söndag 7 februari 2016

¡Atención! ¡Atención!

Vi hörde någon kvinna prata högt och ljudligt. Vad är det med henne!? tänkte vi medan hon bara kom närmare och närmare. Vi insåg att det var inte alls en upprörd kvinna utan ett inspelat meddelande som gastades ut via en högtalare på en bil.

- ¡Atención! ¡Atención! sa hon och sedan kom en lång harang. Meddelande upprepades om och om igen. Undrar vad hon sa egentligen.

Bild lånad från http://www.retrieverwebsolutions.co.uk
Det där var precis när vi hade flyttat hit och sedan dess har vi hört dessa skrikbilar användas i olika syften. I valtider så skriks det ut propaganda eller så är det någon som vill sälja något. Då är det rätt skönt att inte förstå vad de gormar om. Men ibland verkar det vara information till allmänheten och det känns som att då vill jag nog förstå. I går åkte det en skrikbil en bit bort och allt jag hörde var ¡Atención! ¡Atención! och så var det något om seguridad, säkerhet. Känns ju sådär... Hon kan ju visserligen vilja sälja larmsystem men jag tror inte att det var så.

Jag har emellanåt funderat över detta sedan vi kom hit. Finns det i Spanien något sätt att varna allmänheten vid en gasläcka, förorenat kranvatten eller liknande? I Sverige har vi ju Hesa Fredrik som tjuter om det är ett VMA, ett viktigt meddelande till allmänheten.*

Jag frågade en som bor i ett annat land, hur var det där, och hon sa:
- Nä, här finns inga larmsignaler, man får liksom veta ändå.

Hmmm... jaha... Men hur får jag vet att jag inte ska dricka av vattnet, helst innan jag blir sjuk av det? Och vad var det skrikbilen informerade om i går? Någonstans måste ju samma information finnas så jag kan läsa det, kan man tycka.

Har snurrat runt ett tag på internet men inte hittat något, dämed inte sagt att det inte står. Det enda jag hittar är att det ska tydigen finnas ordentlig informationsspridning vid nödfall i Spanien. Eller rättare sagt, det måste finnas enligt EU-direktiv 82/501/EEG. Men hur sprids då informationen till mig här på Solkusten?

Appropå VMA och Hesa Fredrik så pratade vi lite om det på mitt jobb i Sverige för flera år sedan. Jag var förvånad över att det var i stort sett jag och två till som visste vad det var. Lite skrämmande. Men samtidigt så är det väl bra, det visar att det inte har behövt användas.

Men som boende i Sverige, har man aldrig undrat vad det är som tutar en gång i kvartalet på måndagar kl 15.00?

2 kommentarer:

  1. En gång i kvartalet? Jag trodde han tjöt första måndagen i varje månad?

    Dom där skrikbilarna har vi här också. Fast vad dom skriker om brukar jag aldrig fatta... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje måndag kl 15 sista månaden i kvartalet, dvs i mars, juni, september och december.

      Jag hörde någon säga något om att de ropade ut att man skulle hålla barnen under uppsikt för det var något som hänt men jag vet inte om det var för att mamman ville skrämma sin unge så hon slutade tjata eller så. ;)

      Radera