fredag 26 februari 2016

El Palmeral de las Sorpresas

Ledsen, den här bilden blev verkligen suddig
men den visar ändå hur vackert där är.
Jag har egentligen inte sett så mycket av Málaga men det är vackert det jag har sett!

I början av januari var mina föräldrar här och då var vi inne två gånger, den första gången för att bara titta runt och den andra gången för att besöka Picassomuseet. Båda gångerna parkerade vi bilen nere vid hamnen och gick utmed kajkanten och denna enormt vackra pergola av gigantiska mått mätt!

Området heter El Palmeral de las Sorpresas, palmlunden av överraskningarna, och invigdes i mars 2011. Utmed det 450 meter långa och 10 meter breda promenadstråket har man anlagt ett område med 408 palmer samt hundratals med buskar och fontäner mellan restauranger, lekparker och vackra byggnader. Där huserar t ex ett havsmuseum, Aula del Mar, som säkert kan vara intressant att besöka.

Men det mest fantastiska är nog själva pergolan! De 11 meter höga pelarna med vackert vågformade metallbalkar som låter solen strila ned för att skapa en viss skugga, de skapar i alla fall vackra ljusspel. De 265 st vågorna stödjs upp av 16 st pelare med 25 meter mellan varje.

Jag kan tänka mig att här är det sagolikt på kvällen! Har sett bilder på att pergolan är upplyst, det är nog mycket liv och rörelse så som det brukar vara på kvällen här i Spanien.

Det är väl värt en promenad när man ändå är inne och tittar på allt det andra i Málaga! Och glöm inte ta med sparkstöttingen/scootern/el patinete - perfekt med all denna plana ytan!

Fler utflyktsmål i närheten finns här.

5 kommentarer:

  1. Vilket läckert område! Här blir man ju verkligen sugen att gå omkring.
    Har en kompis som bott i Málaga i fem år. Hon älskade staden, och jag börjar förstå varför...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag med detta lilla inlägget får dig att tänka så, ja då har jag nog lyckats rätt bra! :)

      Radera
  2. Ser himla fint ut det där! Får nog bli en tur ner till solkusten igen nån gång framöver :-)

    SvaraRadera
  3. sv: Påskgodis... Jösses vad gott! Jag längtar efter smågodis som bara den - troligen mest för att jag ska undvika socker just nu. Förbjuden frukt är väl alltid lockande... :-)

    SvaraRadera