söndag 14 februari 2016

Inför Día Blanco

På Svenska Skola har de som tradition att åka till Sierra Nevada för dem som går i åk 4 och upp till åk 9. Detta brukar ske någonstans kring sportlovet, La Semana Blanca, i år går det av stapeln den 19 februari.

Vad innebär det då rent praktiskt?

Jo, först och främst ska man ta ställning till om barn(-en) kan eller vill åka slalom eller snowboard. För dem som vill så är det liftkort som gäller, för dem som vill men inte kan så är det liftkort samt kanske även skidskola som passar. Hjälm är obligatoriskt och finns att hyra precis som pjäxor, skidor och snowboard.

Sonen åker inte slalom eller snowboard och verkar heller inte ha större intresse av att lära sig det. Sin pappas pojke. Alltså vill han vara med på något som de kallar för Día Blanco, Vit dag, där de får leka i snön, åka pulka och bygga snögubbar i Sierra Nevada.

Detta medför för oss betalande vuxna lite blandande känslor. Självklart ska han få vara med! Leka i snö! Solklart! Men vad ska han ha på sig...?

Han har en riktig vinterjacka men den räcker ju inte så långt. Han behöver ju även vinterkängor, byxor, mössa, vantar och halsduk. Allt ska införskaffas för en endaste dag. Jippi. Men man vill ju inte gärna vägra honom något. Dessutom har vi "turen" att vår elvaåring har samma skostorlek som mig och är (än så länge) bara en liten bit kortare. Jag frågade runt lite försiktigt bland de andra föräldrarna om det var någon som hade byxor att och stövlar att låna men nej, tyvärr.

Bild lånad från Decathlon
Så i förra veckan var vi på Decathlon, den stora sportaffären. Finns i Sverige också, förresten.

- Är inte de där kängorna lite feminina? säger mannen min.
- Tyst med dig! väser jag och blickar menande mot liknande "manliga" kängor som är mycket dyrare.
- Jag ska vara tyst, säger mannen min och inser sin blunder.

Sonen - vår älskade smarte son - hade först lite synpunkter på att vi var på damavdelningen men insåg själv det dumma i att köpa saker som passar honom mer än mig för en endaste dag. Han hade sedan inga problem med att köpa saker på damavdelningen, särskilt som han såg att kläder och skor på herravdelningen är för stora medan det mesta på barnadelningen är för smått. Han är verkligen i en mittemellanålder! Och jag är så innerligt glad över att han är förnuftig, jag vet barn (eller vuxna, för den delen) som aldrig hade gått med på att köpa på damavdelningen till en pojke.

Vi hittade på damavdelningen ett par vattentäta kängor, på barnavdelningen skidbyxor och i gångarna däremellan handskar och mössa. Vi betalade drygt 45 € för detta så det kändes ganska överkomligt, särskilt som jag kan ha kängorna i fortsättningen.

Fast när?

3 kommentarer:

  1. Du får väl också åka upp till Sierra Nevada med "dina" nya skor? ;-)

    Ha en fin Alla hjärtans kväll! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samtidigt? Ska sonen och jag ha varsin sko då eller? :)

      Radera
    2. Inte samtidigt, det verkar jobbigt att busa och leka i snön på ett ben. :-)

      Radera