tisdag 16 februari 2016

Utan pedal? Men med blommor?

Det här med symaskiner... Jag håller fortfarande huvudet över vattenytan i träsket men har gjort något enstaka försök att blöta ned huvudet.

Bild lånad från Carrefour
Som i torsdags då sonen och jag åkte till Carrefour för att bara klämma och titta på vad som fanns där. Inte mycket, kunde jag snabbt konstatera. Men något som slog mig var designen av symaskiner. Jag älskar blommor men måste vara det på en symaskin? Och rosa? Att jag vill ha en blomma på bilen är en annan sak, då har jag satt dit den själv! Är det bara tänkt att flickor ska sy för vilken man går och köper en symaskin med blommor på till sig själv?

Hmm... han kanske inte köper någon överhuvud taget, förresten.

Sedan har vi ju då Heja Sverige-symaskinen från IKEA, OK, den heter inte så, den heter rätt och slätt 'Sy' och ska tydligen vara ganska duglig om man bara ska sy det enklaste men jag vill inte ha svenska flaggan rakt i ansiktet. Och den är för simpel för mig, helt enkelt.


Så vad mer finns det?

Jag har suttit och tittat en del på på nätet, vilka butiker finns det i närheten så jag kan åka och peta? Vad finns det för maskiner? Vad har de för funktioner? Vad ingår? Vad ingår inte? Hittade t ex en Alfa-maskinern utan pedal.

Utan pedal? Hur fungerar det? Hur sätter jag då igång eller slutar sy? Hur styr jag då hastigheten? Med händerna? Det går ju inte, de brukar oftast vara fulla med tyg och nålstick.

Eller tänker de att man redan har en pedal så då kan man stoppa den i nästa maskin? Som ibland följer det inte med en mobiltelefonladdare till den nya telefonen, den får man köpa separat?

Vad menar de?

Jaha. Nähä. Vad de menade var att nu är allt elektriskt, man behöver inte trampa fram stygnen.

Förlåt, men är det ett försäljningsargument i dagsläget?

Tydligen.

12 kommentarer:

  1. Hoppas du hittar en i spanska färgerna, då borde den vara jättefin ju :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja... eller... Nä, tack. Det skulle ju då vara när man syr sig en traje, flamencoklänning!

      Kan man inte få en med etiketter som man kan sätta dit efter humör? Eller färg på tyget? Eller rummet det står i. Eller rött, bara.

      Radera
  2. Kolla på Media Markt de har många maquina de coser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska nog ta en sväng dit imorgon och peta lite.

      Radera
  3. http://www.decostura.com/Default.aspx
    Ligger en symaskinsaffär på Camino de Coin i Fuengirola. På nätet ser det ut som om de säljer symaskiner. Tänkte själv kolla när vi åker ner i mars....har alltså inte varit där. Ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollade där förut, på hemsidan, men de är rätt dyra. Men tack för tipset!
      De kanske har tyger också! Vet att det finns en i Mijas också, åt Coín till.

      Radera
  4. Ja då är det nog bättre priser på Media Markt. Är Alfa en Janomemaskin?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Alfa är en egen spansk maskin. Janome verkar vara japanskt.

      Radera
  5. GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN IDAG! Ska bli spännande att se vilken symaskin det blir och vad du kommer att sy
    förutom lagningsarbeten. STOR KRAM/ mamma

    SvaraRadera
  6. Stort intresse för symaskiner på bloggen!
    Det kan kanske bli en ny blogg!
    SY SOM SY

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske. Tanken har slagit mig men inte bara inriktat på att just sy.

      Allt har ju sin tid och just nu är det mycket nå och tråd i skallen. Och jag är förvånad över att det är skillnader på utbudet i Sverige och Spanien.

      Men det är också därför detta ämnet platsar i min blogg. :) Att handlar ju inte om att flytta. Det gäller att hitta ett liv och en vardag.

      Radera