söndag 21 februari 2016

Värme i kylan

Att få fjutt på olivträ är banne mig inte det enklaste men jag tror jag har kommit på det nu!

En vedbit får vila på en annan och under petar man in ett ihopknycklat papper, några små bitar kartong (från pizzaleveransen, frukostflingorna osv) och på det några hibiskuskvistar. En tändsticka intill papperet och sedan mata med mer kartongbitar och småkvistar tills de stora rotklumparna från olivträdet tar sig.

Det brukar funka, i alla fall. Är det envist är det ju de där vita mysko braständarna bra men jag vill helst klara mig utan dem, jag sparar dem till grillningen. Är det riktigt j-a envist så får man vänta och prova lite senare. Jag brukar vinna kampen. Oftast.

Den skadade bourgainvillean
Men A och O är hibiskuskvistarna. Sonen och jag har nu varit i parkens rabatter och plockat de avsågade kvistarna fyra gånger vid det här laget, senast idag. Mer ved inköptes i torsdags för det har varit riktigt ruggigt den senaste tiden! Så nu står där åter två kassar med ved på golvet och en kruka med klippta kvistar. Känns bra.

Så just därför kommer väl kylan och ruggigheten att ge sig nu, skulle inte förvåna mig. Det har varit så kallt (1-2 grader på morgonen, 14-15 grader på dagen) att min bourgainvillea tappat bladen på ena sidan (blåssidan) och de blad som sitter kvar är sönderblåsta eller håliga av hagelskuren vi hade här i tisdags. Halsdukar och sjalar virade runt hela huvudet, handskarna som togs med från Sverige har plockats fram, sonen har min fleecetröja och jag har en av mannen mins. Ett av de bärbara elementen har dessutom tagits in från garaget för det är riktigt kallt i sonens rum på natten eftersom det vetter åt norr.

Jag är så tacksam för att det här huset har parkettgolv och att vi kan elda i braskassetten. Men just nu tycker vi allt att det är lite falsk marknadsföring av Solkusten.

Var är värmen!? Och solen?!

15 kommentarer:

  1. Brrr det låter inget vidare men det är nog som reklamen säger "plötsligt händer det" så blir det varmt igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det får vi verkligen hoppas för hualigen vad ruggigt det är. Fast idag var det rätt OK att vara ute och grejja i trädgården.

      Radera
  2. Att handskas med blommor har aldrig varit min grej. De dör oavsett vad jag gör om man säger så. Med andra ord har vi bara kaktusar och några kryddor som sköter sig själva;-)

    Å 14-15 grader på dagen... Ja, dessa grader skulle du nog inte vilja byta med gårdagskvällens snöstorm i Täby. Inte ens med fyra plusgrader idag som såg till att den vita geggan försvann.

    Men jag vet att 14 plusgrader i Spanien kan kännas ungefär som fyra plusgrader här...

    Å vi ska dit nästa helg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag tar död på alla de där odödtagbara växterna för jag vattnar ihjäl dem. :)
      Kolla här bara: http://solsomsol.blogspot.com.es/2015/04/kaktusdodaren.html

      Och jag har redan bytt norra Storstockholm mot Spanien! Vill just ni inte göra bytet tillbaka. :)

      Välkmna hit, må solen skina och vindarna mojnat då!

      Radera
  3. Hej 24/2 får vi se hur det blev med röstningen men det vet väl du redan erkki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godmorgon Erkki,

      Nej jag vet ingenting om hur det går! Nu ska de rensa och ta bort dubbletter säger de. Som jag sa till min mamma, jag har absolut ingen förväntan över att placera mig bra, jag känner ju igen en del av de andra bloggarna och de är rätt stora och med säkert långt fler följare än vad jag har. Men jag är ärad över att få vara med och jag är tacksam för din hjälp!

      Radera
  4. Du berättade att det rök in när du skulle fylla på med ved. Har du fått någon ordning på det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ryker inte in hela tiden så det är nog inte något tvärstopp (så som ni hade) men jag skulle gärna vilja ruska runt lite i skorstenen. :)

      Det går ju inte att elda med öppen lucka, då ryker det in alldeles för lätt. Tror det även har med att det måste komma upp i en viss temperatur. Fast jag kan tycka att om man fått upp temperaturen en gång så att undertrycket i skorstenen försvinner så borde det inte komma tillbaka så länge det kommer någon värme från brasan, även om den ibland minskar. Men jag har kanske fel i det.

      Radera
    2. Har du kollat om ni har tillräckligt med ventilation in i huset, annars blir det undertryck. Brukar vara ett problem i alla fall i portugisiska hus./Anna

      Radera
    3. Vet inte hur jag ska svara på det!
      Vi hade en glipa mellan dörr och karm så man kunde se rakt igenom. Där satte jag en sådan där isoleringsremsa. Likadant vid ytterdörren, det var ett hemskt drag där och det blåser väldigt ofta från det hållet. Men att vi skulle ha förslutit huset helt undrar jag, det finnns fler dragställen. :)

      Radera
    4. Vi öppnar alltid ett fönster medan vi tänder eller lägger in ny ved. Stänger omedelbart när det är klart. Men det gäller att öppna i rätt vindriktning annars blir det motsatt verkan och det rycker in ännu mer.

      Radera
    5. Hur vet man vilken sida man ska öppna på? Lä- eller vindsidan?

      Radera
    6. Hm, lä- eller vind. Vind antar jag det ska vara. Det ska dra in rejält från fönstret./Anna

      Radera
  5. Hej har du provat att elda med pellets i en pelletskorg eller olivkärnor erkki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har vi inte provat på. Får kolla på det någon gång...

      Radera