onsdag 6 april 2016

Poolen - akt 6

Naira, hon som vi hyr av, hörde av sig i förra veckan och frågade om vi var hemma. Det skulle komma två män från olika företag för att räkna på en poollösning. Jodå, vi var hemma.

Så nu har vi haft två företag här som har räknat och mätt, tittat och frågat. Båda kom med samma lösningar: ny skimmer, ny bottenventil, två nya strålmunstycken samt ny liner i hela poolen. Och så klart lokalisera läckan. Naira fick sedan två offerter, hon frågade oss vem vi tyckte verkade bäst (hon träffade dem ju inte själv), priserna var i stort sett desamma.
Jag frågade Naira lite försiktigt vad de hade offererat.
- 400 €, sa hon.
Mannen min och jag häpnade. 400 € för allt det där?
- Det låter ju inte så mycket i mina svenska öron, sa jag till Naira.
- Haha! Det är bara för undersökningen! Sedan tillkommer det att göra själva jobbet.
Upps!

Så i dag ska de komma hit och börja med arbetet. Jippi!!!! Ett glatt jippi den här gången.

Fast ett vanligt ironiskt jippi för att jag upptäckte att de där fogarna i pumphuset läcker - igen. Så i fredags pratade jag med Jimenez - igen.
Juan ska komma hit med sin skiftnyckel - igen.
Men än har vi inte sett någon Juan. Igen.

Som jag sa till mannen min:
- Hur svårt kan det vara? Snart går jag själv ut och sätter dit lite silikon!
Fast jag kommer inte göra det, det där måste de ju kunna fixa, det är ju det Naira betalar dem för. För hur svårt kan det verkligen vara? Tydligen väääldigt svårt.

Sol som sol?
Lånad från Grupovico.com
Men nu ser vi med intresse fram emot vad de ska hitta på med poolen! Den utvalde ska komma med en dykare för att kolla närmare i bottenventilen eller vad det nu var dykaren skulle kontrollera. De ska även kolla marken intill. I flera timmar ska de vara här.

Jag har även kommit på vart vårt poolvatten har tagit vägen, förresten!

Nedanför oss står det en villa som är rätt övergiven, det har varit folk där någon enstaka gång. Precis nedanför vår pool är det som en liten bakgård och den är helt igenvuxen. I veckan var det dock ett par där som röjde och gjorde jättefint! Bl.a. har de nu tagit bort pingisbordet (!) som låg där under allt ogräs. Det är flera dagar sedan de var där och jorden var innan gårdagens regn fortfarande fuktig. Och när jag tänker efter så har det alltid varit grönt och lummigt där, en liten oas för katter och annat vildlevande. Automatbevattnat från poolen.

Men nu borde de komma när som helst. Det här ska bli intressant!

2 kommentarer:

  1. Oooops! Det är inte billigt att ga ett hus med pool i Spanien - om man ska underhålla det vill säga.
    Å så himla kul att ni kunde bidra med lite välgörenhet till katterna;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, var ska de nu ligga när det är rensat och inte längre är en djungel?

      Radera