onsdag 13 april 2016

Soffan - akt 4

I går ringde de äntligen ifrån Estares Mobilario och sa att soffan var klar, de har den i butiken, kan de komma och lämna den senare under dagen?
- Javisst, vi är hemma!
- Då kommer vi mellan 4 och 5.
- Hur var det med skummet i sitsen då, är det samma som soffan i butiken?
- Va?
- Ni skulle kolla i butiken om det är samma skum i vår soffa som den i butiken.
- Vänta får du prata med någon annan.

Sedan blev jag runtskickad till ett gäng olika personer Den ena sa att det var utbytt, den andra sa att det är samma, den tredje förstod ingenting. Till slut satt jag som ett frågetecken. Vi skulle helt enkelt bara få se vad som gjorts - eller inte - när de kommer med divandelen. Eller chaiselongue, heter det nog egentligen.

Och sedan kom den äntligen, inom utsatt tid. Nu sitter den på plats, i samma höjd som den andra soffdelen!


Och titta! De hade satt dit en extra stödfot, precis som jag bad dem! Så bra att de lyssnade!


Att den sitter med en luftspalt på 7 mm mellan fot och golv, ja det får man väl ta med en nypa salt. För det är ju synd att sätta dit den så att den fyller en funktion. Eller ja, den fyller ju en funktion som krycka den dagen som masoniten spricker igen ...

Så en av dagens uppgifter blir väl att skära till en bit vinkork i lämplig höjd och sätta fast. Det är väl inte riktigt för detta som jag sparar mina vinkorkar, jag ska ju göra något roligt av dem!

Men det får det bli ett annat inlägg om någon gång. Just nu njuter vi åter i soffan och funderar vidare på om skummet är för hårt i sitsen.

8 kommentarer:

  1. Hej Emma det är lättare att sätta dit öl underlägg erkki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förutsätter att man har några. :) Och de glasunderlägg jag har är virkade så det blir inte så praktiskt. Men vinkorkar - det har jag! :D

      Radera
  2. Jag sparar även på vin korkar. Bara det att min vas är full nu av korkar. Jag får skaffa en till glasvas (stor)
    Så skönt att få hem soffan igen. Hoppas att den håller lite längre÷)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tittade på ett hus i Mijas för ett år sedan och där hade de en stor balja med vinkorkar. Mannen såg lite skamsen ut när jag kommenterade att det var mååånga korkar det där! :)

      Jag har klippt toppen av PET-flaskor, gjort ett hål högt upp och sedan bundit fast flaskorna på sidan av hyllan i skafferiet så det är bara att ploppa i allteftersom. En för plastkorkar och en för riktiga korkar. Har bett Fru Cuba att samla också så snart har jag till mitt projekt! Hoppas jag!

      Ja, jag hoppas också att soffan håller nu! Trött på att behöva reklamera.

      Radera
  3. Hej Emma nu vet jag varför du samlar på korkar för du kan inte simma eller du skall ut och meta erkki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Simma kan jag, metar gör jag inte. Jag kanske bara är korkad? :D

      Radera
  4. Haha! Vi har en kompis som samlar på korkar. Undrar om han också kan fixa sin soffa med dom? Han har så många vid det här laget så han kan nog bygga sig en helt ny soffa. Vi är många som hjälper till med samlandet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet han vad han ska göra med sina? Grannen Herr Holland har gjort ett draperi i kork men det är lite "tacky" tycker jag även om han har gjort ett bra jobb. Fru Holland jobbar på ett café så hon har dragit hem korkar därifrån, Han satt med en hel svart sopsäck intill! Så mycket har inte jag.

      Som tur är, för då hade det nog varit på plats att tänka över sitt liv.

      Radera