måndag 25 april 2016

Svärmerier

- Var är myrsprayen? Det knastrar och knäpper i lampan! sa mannen min i går kväll när jag tänkte slå mig ned vid TV:n.

Jag gick och hämtade lite spray för inomhusbruk, vi har numer en hel arsenal med sprayer mot både det ena (krypande) och det andra (flygande). Jag närmade mig lampan som står intill TV:n, det är en golvlampa med rispapper och det surrade och knäppte därinne, små flygande myrskuggor syntes på rispapperet. Jag tittade ned på golvet och jodå, där var det fler. Sprayade lite, tog ett steg ifrån och funderade. Var kom alla de ifrån?

Så jag tittade runt lite, mot matbordet som står vid fönsterdörrarna som går från golv till tak och kan öppnas och dras bort helt. Tittade bakom panelgardinerna som hänger för att ge lite skuggning, det kan bli hysteriskt varmt däreftersom solen ligger på hela dagen.

Utmed golvlisten, i vikningarna i dörrsektionerna, på golvet, på matbordet, i luften ... Det fullkomligt kryllade med små bruna bevingade myror!!! Jag sprayade vilt, hämtade värstingsprayen, sprayade lite till, det stank insektsspray i hela vardagsrummet så vi måste öppna i andra delar av huset, vi kunde ju inte öppna de där franska fönstren ut mot trädgården för risken att släppa in ännu fler!

- Var kom de där ifrån? sa jag.
- De måste ha missbedömt åt vilken sida de skulle gå och börjat svärma på insidan i stället för på utsidan, sa mannen min.

Positivt tänkande: hade de svärmat på utsidan hade vi inte märkt det, i alla fall inte på samma sätt, och då hade de kunnat bli ännu fler. Nu hade de inte en chans. Ja, det är vad jag intalar mig i alla fall.

Några dagar tidigare hade jag varit ute i trädgården på en av mina dagliga inspektionsrundor. Jag gör väl en tre-fyra myrrundor varje dag nu. På gången utanför de franska fönstren såg jag ett svart gytter: myror. Men vad gjorde de?


Det var de där myrorna som jag har döpt till spindelmyror, de har långa gracila ben och rör sig lite sävligare. De är heller inte så många varför jag inte har fört något krig emot dem. Nu hade de tagit sig upp på plattorna och där dessutom samlat ihop alla sina larver, de skulle tydligen flytta någonstans. Det tyckte inte jag och min värstingspray.

Jag har sedan dess inte sett några av spindelmyrorna. Nästan lite tråkigt, faktiskt.

7 kommentarer:

  1. Jag HATAR myror! Hata kanske är ett lite väl starkt ord, men jag HATAR dom verkligen. Vi har varit förföljda av såna i alla år. I Sollentuna bodde vi på Myrvägen, så då fick vi kanske skylla oss själva. Men i Spanien? Vad SKA dom upp till femte våningen och göra???

    SvaraRadera
    Svar
    1. De gillar ju när det är torrt och varmt så i en trädgård kan man ju försöka vattna bort dem. Funkar ju sådär inomhus...

      Radera
  2. Hahaha! Du är en riktig ama de casa ser jag Det är DU som får ta kål på myrorna, inte den yrkesarbetande maken... Ooooops!

    PS. Myror. kan jag leva med. Kackerlackor är betydligt värre.. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myror, ett internationellt gissel. Vilken nationalitet de än må ha så dyker de upp i stora sällskap vilket försvårar umgänget. Det finns effektiva metoder att bli kvitt detta gissel, men det kräver att man ger sig på deras boning en kall vinter och nån sån vill ni väl inte ha.

      Radera
    2. Jo, myror kan jag leva med jag med men vill inte ha det som i somras när de hela tiden vittjade köket och skafferier.

      Kacklisar är en HELT annan historia.

      Radera
    3. Steve, de flydde under vintern upp till grannes tomt som ligger högre och säkert varmare och torrare. Nu försöker de vallfärda tillbaka och jag försöker få dem att förstå att de är inte välkomna åter.

      Finurliga rackare när det gäller att hitta alternativa vägar och jag kan därmed uppskatta dem för det men sedan är det spraydags.

      Radera
    4. Steve, de flydde under vintern upp till grannes tomt som ligger högre och säkert varmare och torrare. Nu försöker de vallfärda tillbaka och jag försöker få dem att förstå att de är inte välkomna åter.

      Finurliga rackare när det gäller att hitta alternativa vägar och jag kan därmed uppskatta dem för det men sedan är det spraydags.

      Radera