torsdag 12 maj 2016

Poolen - akt 19

Jag har kommit på en liten sak: spanjorer har i engelskan problem med pronomen! De används ju inte så mycket i spanskan och ett litet ord kan betyda både henne, den och honom, allt beroende på situation. Jag tror det rör till det.

- Sluta fyll på, jag kommer imorgon kl 9, skrev Miguel till mig. Han skulle ju komma och inspektera det där vecket i linern. Inte för att jag egentligen var så orolig för det men jag tyckte inte riktigt att det var min sak att avgöra om det var något att oroa sig för eller ej.

Vid 9.15 på måndagmorgonen stannade bilen från Ferto Piscinas och ut kliver Den Äldre och Den Glade, inte Miguel. Mig spelar det ingen roll vem som kommer, bara någon kunnig kommer. Men Miguel verkar ha problem med jag och vi (eller kanske snarare I och we) för det är inte första gången han säger I och någon annan kommer.

Vecket inspekterades samt övriga bulor och ojämnheter i den halvfyllda poolen. Med den rutiga linern syns varenda liten bula och ojämnhet så mycket mer. Som tur är var alla bulor hårda, inget vatten har alltså läckt in.
- Es una arruga, sa Den Äldre och pekade på rynkan någon decimeter under vattenytan. Just ja, det var så det hette på spanska, det står ju på alla hudkrämsburkar!

Och jag fick då fullt sjå med att förklara för honom att ja, det är en rynka och det var också det jag sa till Miguel, inte att det var någon bula, läcka eller så. Och Den Äldre förklarade lugnt att inga problem. Det här var väntat med en så ojämn pool, att de hade fått använda mycket mer lim än vanligt och då kan inte linern röra sig riktigt som den ska. Och då blir det rynkor.
- Ni kan fortsätta fylla, håll bara fortsatt koll.

Så det gjorde jag. Strax före åtta på måndagkvällen vred jag av kranen. Fullt! Och vattendjupet är nu 10 cm mer än tidigare, skimmern har placerats högre upp. Det är bra! Och ÄNTLIGEN är poolen fylld!

Sedan var det ju det där med kemikalier. Det ska ned i skimmern, får inte ösas ut fritt i poolen. Och skimmern fick jag inte upp locket på. Vad 17!? Fullt med små sandkorn gjorde locket omöjligt att rucka på. Så jag tog en kudde för knäna, en knappnål, en skalpell samt allt tålamod jag kunde uppbåda och petade sandkorn för sandkorn tills locket blev rörligt. Men inte fick jag upp det! Provade alla varianter. Nä. Till slut kom mannen min, petade ned fingret i luckhålet och tog bort locket. Bara sådär! Va f-n!

Jag gick in och läste på lite om det där med att dra igång en ny pool och bestämde mig fort för att under tisdagen be Mark The Pool Guy komma och fixa kemikalierna, så det blir rätt gjort utan att vi meckar och klantar till det. Och det gjorde han bara några timmar senare under tisdagen!
- Wow, Emma! This is good! Really nice! sa han när han fick se poolen. Och jag håller med. Poolen är jättefin!

Nästa vecka kommer han som vanligt och städar, ska hälla i lite förebyggande algmedel då också. Jag har lovat fylla på med fler klorpuckar i skimmern allt eftersom de löses upp.

Ja, om jag får upp locket alltså.

En sak till! Muren! Titta här så fin den är efter en första strykning:


Och vad jobbigt det var! Jag hittar inte ens orden. De spanska orden. De jag behövde då när jag stod och babblade med Herr Holland som målade muren åt oss ...

Och hur gick det där till då? Jo, jag pratade i förra veckan med Fru Holland om andra saker och hon sa att hennes man skulle köpa färg och måla deras mur mot oss.
- Ja, vi måste också göra det, jag sa till Naira att vi kunde göra det.
- Äsch, det kan min man göra, han ska ändå köpa massor med färg och när han ändå är igång! tyckte hon.

De här är redan uppätna - varenda en!
Vilka grannar, va!

Jag får nog baka lite svenska kanelbullar och räcka ned dem över muren.

Det där med bullar i Spanien, det ska jag återkomma till i ett senare skede. Ska bara greja lite först.

8 kommentarer:

  1. Wow! (?) Har vi möjligen kommit till sista delen av poolen? Och med ett happy ending och allt? Perfa ju :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi får väl se! Det måste få lugna ned sig lite nu, tror jag. Stabilisera sig.

      Radera
  2. -" Wow, Emma! This is good! Really nice!" Det gäller att säga det rätta orden. För det var väl det du ville höra?

    Justa grannar ni har. Ja, om det nu är så juste att lova bort sin man så där som fru Holland gör.

    Det kommer väl en akt 20?, 21?, 22? 23?, ja kanske två dussin t o m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vile vi höra det! Att det ser fint ut. Men så visste han ju också precis hur det såg ut innan.

      Haha, Herr Holland gör det nog så gärna för sin fru. Han gillar att fixa och dona hos alla grannarna, hjälper dem med trädgårdar och allt. Jag fick några tomatplantor av honom, han har fått fröer av mig. Han ska få mer plantor av mig när de vuxit till sig och är presentabla.

      Radera
  3. Då är ju allt frid och fröjd ser jag och jag går minste om min akt 20. Synd faktiskt, jag gillade dina skildringar om poolen:-) Å poolen är riktigt fin. Sprattelbilder från invigningen lär väl komma upp på bloggen antar jag;-)

    Å det där med att ha tummen mitt i handen får ju en helt annan innebörd med tanke på dina försök att få loss skimmern - hahaha! Det hade kunnat vara jag...

    Din granne är verkligen gullig - the handyman för hela området! Alltid bra att ha:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är något på spåren här... Med tanke på att hålet sitter i mitten av locket så borde det vara lämpligt med tummen mitt i handen. Det var alltså därför jag inte kunde få upp det!

      Förstår inte varför alla tror att det inte ska bli en akt 20? Kan väl inte sluta på nr 19, det är väl inget bra nummer, primtal och allt.

      Radera
  4. Det blir troligen åtminstone en akt till när nästa vattenräkning kommer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var bra den! Den hade jag nästan förträngt ...

      Radera