torsdag 2 juni 2016

Día - omdömet sjunker som en sten!

S K I T B U T I K ?
Jag gjorde för ett drygt år sedan en snabb jämförelse mellan de olika matbutikerna i min närhet. Vid den tidpunkten hade jag inte så mycket erfarenhet av butiken Día, såg dem mest som en lågpriskedja med samma upplägg som Lidl och Aldi dvs enkel butiksinredning med lägre priser. Inget fel på det men hur många behövs?

Sedan slog Eroski-butiken vid Svenska skolan i Fuengirola igen och i dess lokaler öppnade Día Plaza, en "vanlig" matbutik. Ingen butik som jag storhandlar i utan mer köper färskt bröd och det där som jag behöver för dagen, det jag glömde eller det som tog slut. Dessutom har de en parkering nära skolan och ibland har det varit bra att kunna nyttja den (handla i butiken och du får stå kostnadsfritt i 1 h). Men en hel del handlande blir det faktiskt ändå. Det är ju trots allt så att en liter mjölk kostar 100 kronor oavsett butik (man plockar i stort sett alltid på sig lite extra).

Nu har det gått ett år sedan butiken öppnade. Och jag börjar få nog! Bojkotten och propaganda-läget närmar sig. Varför då? Jo, jag kanske är lite konstig men ...
  • Jag gillar inte att betala för två vinflaskor när jag bara har stoppat ned en i korgen och bara kommer hem med en.
  • Att betala mer i kassan än det som det är prismärkt med på hyllan är inte mig grej. Det har vid det här laget hänt vid ett flertal tillfällen.
  • Att dubbelkontrollera ett erbjudande (Köp två och få 70 % rabatt på andra varan!) med kassörskan, hon säger att det stämmer men sedan komma hem och upptäcka att det inte alls stämde tycker jag inte alls är kul. Jag hade inte köpt dessa två (dyrare) schampoflaskor då.
  • Att köpa en vattenmelon och upptäcka att jag har betalat för ett kilo mer än vad den faktiskt vägde är inte acceptabelt! Hur 17 gick det där till? Hängde hon på vågen?
  • Att inte få de där små rabattpoängsetiketterna (man samlar små etiketter för att kunna köpa/få saker till ett mycket bättre pris) medan spanjorskan före och spanjoren efter mig får det känns nästan lite rasistiskt.
  • Att de alltid-alltid-alltid pratar med sina arbetskamrater och beklagar sig om ditt och datt medan jag betjänas känns liksom inte ett dugg roligt. Och jag är bara ointresserad av deras fritid.
  • Alla deras kuponger! Hopplöst!
  • Och jag gillar inte att få en trave med "bra erbjudaden" i handen tillsammans med kvittot efter avslutat köp! Det är dessutom så många att de försvinner i mängden, det går inte att hålla koll på allt. Jag vill inte springa runt med denna lapp-hög i handväskan. I plånboken får de definitivt inte plats. Helt hysteriskt system!
Idag mopsade jag upp spanskan och klarade att få tillbaka pengarna för melon och felprismärkningar trots att de först försöker få till det att det var jag som gjort fel. Och tror ni jag fick en ursäkt? Inte ett endaste litet lo siento eller perdon fick jag.

De tog betalt för 3,790 kg!
Kundundersökningen som kommer per automatik (jag har ett kundkort hos dem) ska jag svara på och oj så jag ska gnälla!

Så här beter sig inte andra butiker så kom inte och säg att det där är kulturkrock! På Lidl, Aldi och Carrefour blir jag bemött med ett Buenas! och ett leende om jag ber om hjälp med något, de frågar trevligt om ¿Bolsa quieres?, väntar lugnt med nästa kund tills jag plockat ihop mina varor och ber mig ta det lugnt (och hjälper ofta till att plocka ned i kassarna) när de ser mig stressat plocka ihop varorna i mina medhavda kassar.

Det har aldrig hänt på Día. Funderar allvarligt på att sätta upp information i skolan: Kolla Día-kvittot - du blir lurad!

Och jag funderar på att klippa Día-kortet.

9 kommentarer:

  1. Det tycker jag absolut du ska göra - varna andra för samma bedrägerier. För jag tycker att det är precis vad det är - bedrägeri. Så himla trist att sådant händer. Borde vara straffbart! Dessutom verkar dom "satsa på dumma utländska turister", vilket dom tror att du är. Fy f*n! Den butiken finns inte på Costa Blanca heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast frågan är om det hjälper!
      När jag var där inne träffade vi Fru Torreblanca och hon såg hur arg jag var. Hon frågade sedan om jag var talbar och jag berättade alla varianter. Sedan toh hon sina ungar gick hon in och handlade där... :D

      Radera
  2. Nä, där ska du inte handla mer.
    Vi brukar storhandla på Día, småhandla också (speciellt sedan en av dem renoverades och fick finfin fiskdisk). I ett par Día-butiker är personalen ovanligt otrevlig, annars inga problem.
    Jag har en teori om att ju sämre personalen behandlas desto sämre behandlas kunderna. Utan att ha fått något bekräftat säger jag ändå att jag inte skulle vilja jobba på Día.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ligger något i det. "Jag glr som mamma och pappa gör, inte som de säger."

      Det här är ju en Plaza-butik med fin fiskdisk, den andra modellen på ett annat ställe i Funkan är Día Maxi med storköpsstuk.

      Radera
  3. Det bara osar bojkott om ditt inlägg. I den butiken skulle jag inte sätta min fot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är ju att de ligger så bra till, perfekt att köpa färskt bröd till middagen utan att behöva köra eller göra ett stopp på vägen.

      Jag ska nog skriva till huvudkontoret och se om det blir någon respons ifrån dem.

      Radera
  4. Dom gånger jag har handlat på Día kan jag räkna på ena handens tumme. Eller långfinger... En gång alltså. Och jag gjorde inte fultecknet med det där enda fingret, för jag har helt enkelt ingen uppfattning.

    Men det där med fel priser, fel rabatter och så, det känner jag mycket väl igen. Från Carrefour, förr i tiden, nu har dom skärpt sig.
    Men jag kollar ALLTID kvittot fortfarande. "Ta tre betala för två" och liknande funkar ganska klockrent nu, men förut hade jag känslan av att dom satt det i system att det SKULLE bli fel och att många aldrig skulle märka det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, koll har de inte! De har alldeles för mycket för sig för att ha det, samma sak i Sverige.

      Oftast är ju artikarna märkta med rabattkoder på kvittot. Det är ju positivt när man ser att man fått rabatt på något utan att man visste om att det skulle vara det men man blir ju jätteirriterad när man ser att hade jag köpt en deo till - de går ju ändå åt! - hade jag fått halva priset.

      Radera
  5. Jag fick ett mail ifrån min mamma igår där hon lite finkänsligt ville göra mig uppmärksam på ett stavfel, hon såg ju att jag var lite upprörd.

    Det var den här meningen som felet tidigare fanns att finna (jag har korrigerat):
    "Så här beter sig inte andra butiker så kom inte och säg att det där är kulturkrock!"

    Hon undrade vad en turkrock var för något. Jag fattade ingenting! Sedan såg jag att jag hade skrivit ett K i stället för ett L.

    Jag hade hysteriskt roligt åt det!

    SvaraRadera