torsdag 27 oktober 2016

Bjuden på en ryslighet

Det spökar i min dator!
Plötsligt visar den tecken på kinesiska (eller vad det nu är för språk).
Som den nya traditionen bjuder är det Halloween-fest hos Fru Torreblanca på söndag.
- Jätteskoj! säger jag.
- Kul, säger mannen min.
- Hmmmm..., säger sonen.

Det finns nämligen ett litet krux: hemsk utklädnad är obligatorisk. Och det där är banne mig inte lätt.

Så länge jag inte ser löjlig ut så kan jag klä ut/upp mig och tycka att det är jättekul med förberedelser, hårfix och sminkning. En djävul och häxa har det blivit. Mannen min gnällde dock på att jag var för snygg! Ingen vårtig näsa där, inte! Den kvinnliga djävulen för två år sedan var riktigt lyckad, mannen min kände inte ens igen mig! Hehe!

Mannen min är väl egentligen lagom road av att spöka ut sig men kan nog på något sätt ändå tycka det är kul, särskilt som han ser chansen att få leka med elsladdar och blinkande dioder. Förra årets Terminator blev riktigt bra! Året innan hade han en lykta i handen och var en skrämmande lieman. Och ska man nu ändå göra något så ska det vara ordentligt, anser han.

Sonen tycker dock inte. Vill inte. Men ska, säger vi. Alla andra ska också (fast det var ju en vuxen som tvärvägrade förra året, hans fru tyckte han var väldigt pinsam som inte kunde bjuda lite på sig själv på minsta lilla sätt). Första året lockade vi med att måla sonen till en Creeper från Minecraft, dataspelet han fortfarande älskar. Förra året trilskades han men gick till slut med på att ha några rivna kläder med "sår" under. Det mesta brukar dock tvättas/rivas bort snabbast möjligt, efter 20 minuter ungefär.

I dag har vi snurrat runt i butiker i både Málaga och Fuengirola. Det planerade Star Wars-temat för hela familjen föll i spillror, det blir alldeles för dyrt att för en person köpa en mask för 75 € som man har på sig en kort stund. Den kommer ju sedan att åka av för det går inte att äta och dricka med en hjälm eller mask som täcker ansiktet, liksom. Så vi fick tänka om radikalt där.

Tyg till mig är inköpt, en del av det har jag stoppat ned i ett tebad för det var i lite fel färg. I morgon ska jag riva trasor och sy en klänning. På något sätt. Det blir nog bra i slutänden!

Just ja, måste fixa något att ha med att äta också! Höll på att glömma det ...

14 kommentarer:

  1. Halloween, en högtid som gått mig totalt förbi och nån ändring är inte i sikte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Sverige tittade vi på "det där tramset" med viss irritation men på något sätt är det annorlunda här. Och dessutom är det ju en kul idé för en fest, man behöver ju inte köpa-köpa-köpa allt, vi gör så mycket som vi kan själva. Annars hade jag ju t ex gått och köpt mig en färdig dräkt för 40 € (om jag hittat någon jag velat sätta på mig, vill säga för de är i plastig polyester och så slampiga som möjligt), nu ska jag sy mig en klänning i bomullstyger. Det är trots allt rätt varmt här fortfarande.

      Jag tycker dock fortfarande att den svenska traditionen att lägga en krans och tända ljus på gravarna är jättefin. Kanske jag kommer ihåg det och tänder ett ljus här.

      Radera
  2. Den här länken med dagens färskaste tips från tidningen Metro hjälper: http://www.metro.se/noje/228-saker-att-kla-ut-sig-till-pa-halloween/EVHpjA!jekhonUEt2zQc/

    Kan du sy OCKSÅ!!! Är verkligen impad! Å vilken grej Halloween har blivit det senaste 10 åren - överallt i världen. Snacka om global kommersialisering, och allt är USA:s fel;-)
    Lycka till! Och jg förväntar mig helt klart en fotokavalkad av er som spöken eller vad ni nu väljer.

    PS. Förstår sonen;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tepåse! Den var ju kul, särskilt som FrunTorreblanca inte gillar te medan jag älskar det. Måste lägga på minnet.

      Japp, jo, lite kan jag sy och konstruera, läste sömnad och mönsterkonstruktion i 1,5 år och lite har väl fastnat. Får man hoppas.

      Vi får väl se om det blir några foton, svårt att få spöken att fastna, vet du! Fast vi ska inte vara spöken.

      Om sonen så vet jag hur det är! Jag var likadan, är på vissa sätt fortfarande. Därför ar det viktigtvatt hitta något som han är OK med för jag vet att han på ett sätt vill, måste bara övertalas.

      Radera
  3. Några gånger jag tagit del av Halloweenfester i USA och där finns det ju tradition i den Men för övrigt förstår jag det inte.
    Jag älskar fester och hade nog inte alls tackat nej men hade hittat ett alternativ till utstyrsel. Och det gör ju ni också. Förstår sonen helt klart...
    Och Halloween är ju inte heller en spansk företeelse utan fortfarande amerikansk, dock med bla. irländskt och delvis skotskt ursprung.
    Och man får ju nte heller blanda ihop Halloween, som alltid i USA infaller den 31 oktober, med Alla helgons dag i Sverige. Två skilda saker. En mer hednisk och en mer religiös.
    Önskar er en jätterolig fest! Och fester kan man aldrig få för många av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, det gäller att hålla isär traditionerna.

      Ursprunget är ju en blandning av det irländska och det sydamerikanska som blandats ihop i USA, en härlig pumpasoppa!

      Oavsett, det är kul med en helg fylld av kreativitet! Det är ju roligt att se vad andra hittar på också. Förra året satt vi tre häxor runt bordet, vi såg alla olika ut.

      Radera
  4. Här är Halloween rätt stort, men inte enormt. Det är kul att klä ut sig dock, mer avslappnande än man tror faktiskt. Hoppas få se lite bilder från festen! Vi ska på Glow party på måndag, där en lokal kyrka anordnar en kul och helt gratis familjekväll med hoppborgar, mat, lekar, godis med mera, som ett positivt alternativ till Halloween.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glow party, det låter intressant.

      Jag har svårt för det där Trick or Treat, att gå runt och tigga godis. Vi har ju precis samma sak i Sverige med påskkärringar - förutom bushotandet - och jag har ALDRIG gjort det. Vägrade.

      Radera
  5. Det där är inget för mig, jag fortsätter min tradition med Hall-å-vin:

    https://amacasa.wordpress.com/2015/10/31/traditioner-ar-till-for-att-hallas-7/

    :-)

    Men jag ser verkligen fram emot bilderna på er i era kostymer!

    Ha en finfin fredag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg någon reklam idag med den engelska varianten, Hallowine.

      Tips när man syr: se till att man kan komma ur klänningen också! Det gjorde inte jag så jag fick sprätta och börja om från början. Man hör ju om folk som målar in sig i hörn men att sy in sig i ett klädesplagg ...?

      Radera
  6. Tur att vi idag (lördag) har en extra timma!
    Fullt upp ser jag. Här blir det inget firande, så det är lugnt.
    Jag har mailat dej.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gulliga Lena,

      Tack för mailet, jag satt med nål och tråd i hand och mun när det kom och än har jag inte hunnit svara. Bråda tider!

      Radera
  7. Svar
    1. Tack! Det kommer en rapport vad det lider ...

      Radera