fredag 9 december 2016

En söndag i Madrid

- Jag har ont i magen, sa sonen och gick på toa. Där satt han sedan ett tag.
- Vad gör vi nu då? sa vi och tittade på varandra? Om 20 minuter skulle hotellets kostnadsfria transferbuss ta oss in till centrala Madrid.
- Jo, men det går nog, sa sonen och drog upp byxorna.
- Okeeeey..., sa vi väldigt tveksamt.

Ja, vad skulle vi göra? Kändes sådär att sitta på hotellrummet en hel dag.

Puerta de Alcalá, en stor cirkulationsplats

Vi tog paraplyerna och gick ned till transferbussen. En stund senare släppte den av oss och ytterligare ca 10 personer vid Puerta de Alcalá.

Kulturcentrumet CentroCentro vid Plaza Cibeles.

Det var statyer både här och där, högt och lågt.

Många renoveringsarbeten pågick

Med uppfällda paraplyer gick vi sedan mot Plaza Mayor, jag skulle ju få se julbelysningarna! Fast det kanske hade varit lämpligare att göra det när det var mörkt, nu såg vi ju nästan bara installationerna när vi kikade upp mellan vattendropparna. Det regnade. Det var ruggigt. Det var inte skönt.

Säkert väldigt vacker när den är tänd

Det tragikomiska är att nu när jag tittar på fotona vi tog och jag tittar på kartan för att leta namn på byggnader så ser jag att vi var inte alls vid Plaza Mayor! Vi var vid Puerta del Sol! Solporten. Jaja, det passar ju. Sol som sol, liksom! Fast inte just den dagen, det regnade ju på ganska bra. Egentligen hade de kunnat tända julbelysningarna, så mörkt som det ändå var där på förmiddagen.

Någon gubbe på häst. Huset i bakgrunden hade grankransar vid varje fransk balkong.

Och så läser jag att Puerta del Sol är utgångsläget för hela det spanska vägnätverket! Ska finnas en markering om det i en trottoar där vid torget. Det var ju synda att vi inte visste det.

Real Casa de Correos, Kungliga postkontoret, byggdes vid Puerta del Sol mellan 1766 och 1768.

Och på detta torget klingar de klockor som man kan höra på tv-sändningen vid Nyår (som Skansentraditionen i Sverige) när de 12 vindruvorna ska ätas, ett för varje klockslag. Det är alltså här Madridborna samlas för sitt nyårsfirande.

Björnen och smultronträdet

Jag tror vi hamnade på rätt torg ändå, även om det blev fel.

Vi gick sedan den vackra gatan Calle Preciados upp och kom fram till Plaza del Callao, jag hade fått syn på ett blinkande träd!

Det var väl ungefär det juligaste vi såg inne i Madrid.

Vi fikade på ett portugisiskt fik där vid torget, kände att juligare än så här blir det inte för oss i Madrid.

Vi tog en taxi och tittade ut genom dropparna på rutan, vi passerade en massa vackra byggnader. Vi var på väg till Madrids Naturhistoriska museum, Museo Nacional de Ciencias Naturales, istället. Det är en dinosaurieutställning där som mannen min gärna ville se.

Det verkade resten av Madrids barnfamiljer också vilja.

- Madre mía! var det inte bara vi som sa när vi såg kön utanför entrén. Men vi härdade ut och kom till slut in.

Vi skakade ur paraplyerna och tittade oss runt. Det fanns mycket att se, en hel del uppstoppat, torkat, balsamerat och/eller spritindränkt. Jag gillade det här hjulet som visade insekter över hela året. Alltså, jag gillar inte insekterna men jag tyckte att den var väldigt pedagogisk uppställt.

Fint museum, vi såg mycket men inte allt, dessutom i lite snabb takt för sonen började klaga över magen igen.

Så det blev en taxi från museet till hotellet. Vi hade egentligen tänkt att prova på tunnelbanan och bussarna hem men så blev det inte. Med en son som känner sig bubblig i magen finns det liksom inte så mycket alternativ.

Den här höstlika trottoaren knatade vi fram och tillbaka några gånger.

När vi kom till hotellet gick jag till Plenilunio, köpcentrumet, för att köpa lite lunch och kanske lite middag i matbutiken Mercadona. Med sonens mage kändes det inte så lockande att sätta sig på en restaurang, dessutom ville jag köpa lite till hemresan dagen efter. Där i det fina köpcentrumet fick jag i alla fall se lite julbelysning!

Än hade han inte kommit ...

Alla butiker var öppna och det var mycket folk i rörelse.

Mmmmm... godis! Torkade frukter och nötter.

Men Mercadona, den enda matbutiken, den ansåg att är det söndag så ska det vara stängt.

Riktigt stängt. Igenbommat. Förvirrad tittade jag mig runt i köpcentrumet och såg ett ställe som sålde mackor med olika slags fyllningar så jag köpte några. Middag fick helt enkelt bli på hotellets restaurang.

Medan vi väntade på att klockan skulle bli hotellmiddagsbuffédags, dvs kl 20:30, så vilade vi lite, plockade lite bland prylarna inför morgondagen och jag påbörjade mina blogginlägg.

Vi gick ned till bufféen som såg så fin och trevlig ut. Grönsaker, bröd, soppa, tortilla, paella, skinka, korv. Det var gott.

Under fyra stora vackra silverlock fanns det varmrätter. En var spagetti och svampsås i separata kärl, en annan någon fisk. Under de andra två var det olika slags kött och jag vet ännu inte vad det var kött ifrån. Och ni får ursäkta men det var inte gott. Inte det ringaste. Jag gick tillbaka till salladen i stället. Vi betalade 19.90 € per vuxen och hälften för sonen. Och nej, det var det inte värt. Men vi slapp i alla fall gå ut mer i rusket.

Och även om mannen min tyckte att vi kunde ha sluppit stadspromenaden i regnet så var jag nöjd med det. Jag har i alla fall gått runt i Madrid nu! Lite grann.

På söndag kommer det lite roliga skyltar och annat som vi råkade på under helgen och på måndag kommer det ett alldeles eget inlägg om hotellet. Jag tycker att det är det värt.

1. Ingen bra dag för Madrid att visa upp sig. I det vädret kan man lika gärna köa till ett museum. Att ha gått runt i Madrid är i alla fall något.

Det närmaste Madrid jag kommit är ett flygplansbyte på flygplatsen 2005, min andra och sista utlandsresa efter min stroke. Jag satt då i rullstol och fick värja mig, både fysiskt och högljutt, för att inte bli "kidnappad" av flygplatspersonal. Ett kul minne så här efteråt, men inte så kul just då.

1. Nä, det var nog inte Madrid från dess bästa sida. Men jag kunde konstatera att det är en vackervstad fylld med många vackra byggnader, det är fylt med historia och storhet. Stora avenyer!

Du har varit i Madrid lika mycket som jag har varit i Rom, dvs ett byte på flygplatsen. Men vi har varit där i alla fall!

2. Jag tillbringade nästan ett dygn i Madrid som en inledning på vår bröllopsresa (flög vidare till Sydamerika dagen efter) för 10 år sedan, det är det längsta besök jag gjort till Spanien hittills. Vi hade iaf tur med vädret, men det var i augusti så det var kanske inte helt oväntat. Vi lyckades också få in en god middag vill jag minnas. Håller med om att det finns många fina byggnader.

3. Alltså för att vara ärlig så gör sig Madrid - precis som vilken annan stad som helst - bäst i solsken. Tycker ni var riktigt duktiga att traska runt samt stå i kö på regniga gator och i Madrid-kyla.
    Behållningen av det här inlägget var onekligen den läckra julskyltningen i gallerian. Gillas skarpt!

Ni får nog återvända till Madrid under våren/sommaren, där vädret är mera tilltalande. För man vill ju inte minnas Spaniens huvudstad på det sättet. Men kul att åtminstone du var nöjd.

Så typiskt Mercadona att ha stängt på söndagar. Dom håller stenhårt på den regeln. Carrefour är som tur är mera flexibel, men den finns ju sällan centralt.

1. Ja, det var väldigt fint inne i det där centrumet. Påminde lite om Liljehomens, förresten.

Ja, kanske vi åker tillbaka men inte än, finns annat jag hellre vill se.

Om julbelysningen så åkte vi i kväll genom Benalmadena Pueblo, några minuter här ifrån. Där var det väldigt vakcert upplyst! Tänk, man blir lätt hemmablind.

2. Och missade du lyftkransbilden! Tänkte på dig när jag såg dem.

4. Svar 1: Sorry, att jag missade lyftkransbilden. Det hade jag absolut inte gjort om det hade varit en blå himmel som bakgrund, jag lovar;-) Kul att du tänkte på mig när du tog den.

Svar 2: Vi har inga stora PET-flaskor här hemma, bara få små också för den delen. Vi dricker ingen saft, läsk, mineralvatten. Vi har en bensindunk och den ligger i bilen - fylld med bensin alltså. Så vi hade liksom inte så många valmöjligheter där. Tyckte vi var riktigt smarta där - eller rättare sagt maken som kom på idén med att åka till centrum.

PS. Vi är asfaltsbönder så in i fingerspetsarna. Vi har ingen erfarenhet alls av egna, eldrivna brunnar med mera. Åsså har vi aldrig varit med om ett oplanerat vattenavbrott heller så... DS.

1. 1, Ja, lite purken blev jag ju allt när du inte observerade lyftkranarna i regnet. Jag menar, när jag besvärat mig med att fota i regnet och allt...

2, Alltså, va? Inte en endaste stor dunk? Vi hade tre 10-litersdunkar, en 25-liters (för vin men i alla fall) och alltid en massa tomma PET-flaskor. Smarta? jo. Kostnadseffektiva? Inte särskilt. :)

PS. Mannen min kallade mig för "jäkla schweitzerkniv!" vilket jag tar som en komplimang även om det inte var menat som en just då! :) Jodå, en scout som alltid är redo - det är jag det. Har varit med om både planerade och oplanerade vatten- och elavbrott både kommunalt och eget. Kan lägga till avlopp i det också. Jisses vad jag varit med om mycket ...

5. Glömde ju säga att jag ser väldigt mycket framemot dina skyltar från Madrid! Å ett inlägg om hotellet är alltid bra att läsa om man nu skulle åka till Madrid någon gång.

Min svenska chef gifte sig ju i Madrid ifjol. Han och hans fru köpte ett hus och bor 40 km norr om Madrid. Eller fel, de bor i hennes lägenhet mitt i Madrid just nu och använder det gigantiska huset som "sommarstuga" under helgerna. Jag och två av mina kollegor har en stående inbjudan så hotelltips är alltid välkommen...

PS. Nu ska jag sluta med att "spamma" dig;-) DS.

1. Du får gärna spamma mig! Till skillnad från den andra spamskiten så läser jag ju ditt med glädje!

Med tanke på mur många hotell det finns så blir det nästan fjompigt att skriva om ett hotell. Men det var fint. Och hade lite lustigheter för sig.

6. Det kanske är så att ni kommer att behöva göra ytterligare ett besök för att få Madrid att visa sig från sin bättre sida ;) För egen del har jag aldrig varit där, det är en av många Europeiska storstäder som finns kvar på min "ska-besöka-när jag flyttar-hem-lista".

1. Ja, kanske vi åker tillbaka någon dag. Men just nu tror jag nog vad storstäder anbelangar så hellre se Barcelona och framförallt Gaudi!

7. Tack för titten på och besöket i Madrid! Men visst är det så att Madrid liksom andra platser/städer gör sig bäst i solsken. Å andra sidan kan man inte påverka vädret och det gäller mer att gilla läget- DET var nu ni var där.
    Skönt att ett museiebesök var planerat. Viss tid inomhus och muséet verkade dessutom spännande. Och en söndag brukar det ju vara mycket folk ute vart äm man kommer.
    Vi ska ta en vända till Madrid under våren, men vi hoppas förstås då på fint väder.
    Hoppas sonen piggnade på sig för det är ju kämpigt med lång bilresa om man är opigg.

1. Museet var egentligen inte planerat. Vi hade nog närmast tänkt två dagar på mässan och klämma in lite julbelysning.

Men egentligen tycker jag att det är helt underbart att en plats som ett Naturhistoriska - oavsett stad - har en lång kö! Att folk vill se och lära sig vårt ursprung. Superbra!

Sonen var egentligen pigg hela tiden det var därför vi kunde klara av gator och museum under några timmar. Men man är ju hela tiden på sin vakt. Måndagen, resan hem, fungerade bra men tisdagen (röd dag i Spanien) sedan var det kört igen så ingen skola på onsdagen, ledig/röd dag på torsdagen och stor utflyktsdag på fredagen. Magen är OK nu men veckan var helkonstig!