fredag 2 december 2016

EXPOCÓMIC 2016 - nu kommer vi!

Förra året reste vi till Jerez de la Frontera och besökte Comi-Con där. Det var ju en stor besvikelse men resan dit var helt fantastisk.

Envis som man är så provar vi på en mässa till i samma tema men denna gång är det i Madrid. Så dit är vi på väg nu! Antagligen i denna stunden för detta inlägget skrev jag lite innan och schemalade

Mässan heter EXPOCÓMIC och det handlar alltså om filmer, serier, spel, rollspel osv. Vi väntar oss möta livs levande Darth Vader och StormTroopers och andra roliga figurer.

En annan rolig sak är även att de har Cosplay, dvs det är vanliga människor som gör sina egna kostymer efter rollfigurer i filmer, serietidningar och datorspel. Det måste vi se, roligt att se folks kreativitet!

Och så har vi bokat ett familjerum på Hotel Nuevo Boston, frukostbuffé och allt till sonens - och min - stora glädje.

Vi bestämde att ta bilen upp för den behöver röra på sig mer. Men jag kollade som hastigast vad det skulle kosta för oss att ta oss fram och tillbaka på andra sätt för oss tre. Här är billigaste respektive alternativ:
Flyg 348 €, tidsåtgång dryg timme Malaga-Madrid
Buss 155 €, tidsåtgång 6-7 h
Tåg 200 €, tidsåtgång ca 3 h Malaga-Madrid
Bil ca 110 € (55 mil och 1 € per liter diesel, fast bilen borde dra mycket mindre), tidsåtgång ca 6 h

Vad jag väntar mig av denna resan är
  • en urtrist bilresa på ca 6 timmar, vägen upp ska tydligen vara hur tråkig som helst.
  • en rolig mässa.
  • ett fint hotell med god mat.
  • en liten visit till Madrid och titta på julskyltningen - om vi har tid och ork.
  • att bilens batteri laddas ordentligt så den slutar dumma sig.
  • att mannen min blir glad och nöjd för detta är hans födelsedagspresent!

Mer kommer! Får dock se om jag orkar/hinner/har lust att göra några inlägg i helgen. Vi får se, helt enkelt.

14 kommentarer:

  1. Vilken trevlig födelsedagspresent där hela familjen är med.
    Udda variant att företa en urtrist bilresa på 110 mil (resan ner är väl lika urtrist?) för att ladda batteriet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alternativet är ju att köpa sig en bilbatteriladdare.

      Vi är ju framne nu och det var lite blandat, allt var inte trist.

      Radera
  2. Så skoj! Jag gillar att åka bil jag. Att kolla runt på allt (trista vägar är inte lika kul, men alltid finns det nåt att kolla på :-) ). Sen brukar vi ha med sommarpratare på telefonen som vi kan lyssna på. Det kräver inte samma "koncentration" som en lyssnarbok så man kan prata samtidigt och kommentera samtidigt som man koncentrerar sig på trafiken.
    Sen kan man stanna när man vill och om man vill :-)

    Ha nu en toppenhelg i Madrid! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi varvade lite med körandet, jag passade på att rensa lite foton ur telefonen för att göra mer plats.

      Sista biten är inte kul, annars var det rätt OK.

      Radera
  3. WOW! Låter toppen trots den långa tråkiga bilresan. Skrattade gott åt dina förväntningar som ju inte är speciellt höga egentligen. Men bra tänkt där, då du troligen blir positivt överraskad.

    Njut av Madrid och sniffa lite storstadspuls i några dagar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi blev väl lite brända där vid Comi-Con Manga som vi åkte till i Jerez. Det här är en helt annan mässa men ändå...

      Det ska bli roligt i alla fall!

      Radera
  4. En bättre present kan man inte önska sig. Om man är intresserad av Sience fiction filmer och serier. Det får mig att tänka på Sheldon i Big bang theory. Det kommer bli en superhärlig helg förutom bilturen. Du får berätta mer och visa bilder. Lite udda men intressant upplevelse Emma. Lycka till🤗🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kommer så klart bilder och jag ska berätta mer! Och ja, vi är lite Big Bangade! :)

      Radera
  5. Jättekul present! Hoppas det blev riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska berätta mer nu, har skrivit under tiden men inte publicerat. Fast nu tyckte Blogger-appen på plattan att det var lämpligt tillfälle att böka så de inläggen kommer jag inte åt! Måste nog skriva om.

      Gissa hur glad jag är nu...

      Radera
  6. Vilken trevlig present! Och Madrid är alltid trevligt!
    För min del hade jag nog tagit tåget. Lite snabbare och kanske mindre tråkig resa Och i Madrid behöver man ju oftast ingen bil. Men å abdra sidan komme rni ju nu direkt dörr till dörr, är värt en del det också.
    Önskar er en trevlig helg. Hoppas på rapport.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rapporter kommer, har precis publicerat om resan.

      Bil är ju behändigt och den behövde röra lite mer på sig så därför blev det så. Nästa gång får vi nog tänka lite annorlunda.

      Radera
  7. Jag har svårt att tänka mig tråkigare saker än en comics-mässa. Eller ja, elektronik- och motormässor är säkert förfärliga...

    När min bästa kompis och hennes söner var här i somras var de in på den lokala comics-affären varje dag tror jag, jag följde med dem in och kände mig lite road av att det var som i Big Bang Theory (kassakillen och en kund diskuterade helt seriöst Batman vs Superman...) men har aldrig funderat på att gå in igen. Däremot låter ju "Nuevo Boston" lite spännande! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag tycker det är jättekul att se alla som klär ut sig och lever in i det, nörden i mig älskar det och önskar jag gjorde det med!

      Jag kommer med hotellinlägget! Det är skrivet, ska bara hitta en lämplig publiceringsdag.

      Radera