lördag 10 december 2016

Lördagsgodis vecka 49 2016

Jag stoppar ned handen i den gångna veckans godispåse och hittar några saker som är lite extra värda!

Godisbit nummer 1
Trots alla mindre angenäma upplevelser så får väl förra helgens Madridresa platsa som en godisbit. Jo, det måste den. Kanske inte den godaste biten i påsen men mässan var rolig och att gå under paraplyer har sin charm. Och jo, det är väldigt vackert med alla dessa olivträdbeströdda bergsidor!

Godisbit nummer 2
Att sonen i år skulle få en adventskalender var inte självklart för mannen min och mig. Han är ju snart 12 år, LEGO lockar inte lika mycket längre. Skulle förra årets vara den sista? Njaeä... Jag hade lite svårt att släppa det själv insåg jag någon dag innan det var dags. Så i år fick det bli lite annorlunda, kanske en liten övergång. Jag har hängt upp julstrumpan (den är så ful så den är charmig) och varje morgon hänger där dagens datum och i strumpan ligger där något. Kan vara en Hot Wheels-bil, godis, en tidning (på spanska, så klart), någon julprydnad, en godisbit eller vad som helst. Och sonen pustade ut lite ...

Godisbit nummer 3
I går var det årets julmarknad på Svenska Skolan. Julmat, Luciatåg, lotter, pilkastning, julgodis, stora presentkorgar ... Allt för att barnen ska kunna dryga ut sina klasskassor på ett underhållande sätt. Det var ganska välbesökt och det var trevligt, ungarna brukar tycka det är kul att få står bakom ett bord och sälja lotter, korv med bröd, lussebullar och allt vad det nu kan vara. Vi föräldrar hade nog mest fullt sjå med att hålla portmonnän givmilt stängd.

8 kommentarer:

  1. 1. Håller med dig! Även om Madrid-vistelsen kantades av regn och köar så var det ändå en höjdare. Jag menar ni besökte ju ändå Spaniens huvudstad.

    2. Julstrumpan är ju jättesöt. För det första är den inte röd (tack för det), för det andra innehåller den en överraskning för sonen varje dag. Även tonåringar gillar att vara barn ett tag till vid sådana (present-)tillfällen!

    3. Du tänkte väl på dagens goda gärning antar jag... Måste medge att jag ofta köper nå't av barn som samlar in pengar till klassresor. Ibland hyr dom bord på loppisar och säljer kanelbullar. Så japp, jag är givmild där - ibland;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, presenter är ju trots allt roligt att få! Och som sagt, jag hade ju själv lite svårt att släppa det.

      Egentligen hade alla föräldrar bara kunnat ge ett antal € var men å andra sidan, hur kul är det? Barnen ska väl dessutom själva känna att de samlat ihop sin klasskassa.

      Radera
  2. Svar: Värmeljus har vi aldrig hemma! Brandrisken är alldeles för stor med tanke på våra hyllmeter av böcker/tidningar. Självklart har vi tändare och tändstickor - jag röker ju så;-)

    Glögg gillar vi inte - alldeles för sliskigt. Men ge oss gärna en glühwein à la österrikes/tysklands alper så är "we talking". Tycker inte om pepparkakor heller - ja, du ser vi hade ett problem där;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är rätt svårflörtad, märker jag! Värmeljus är farliga om man ställer dem för tätt intill varandra eller i en lykta som håller värmen. Då kan stearinet börja brinna explosionsartat. Men under uppsikt är de ju en bra värmekälla. Sägs kunna värma upp ett het hus till och med ekonomiskt försvarbart men jag vet inte det jag.

      Fördelen med att göra glöggen själv är att man kan reglera sötman så som man själv vill ha den! Har du provat skurna pepparkakor? De blir lite karamelliga, supergoda!

      Radera
  3. Det låter väl som tre väldigt bra godbitar. Och det där med presenter och överraskningar tro jag aldrig någon blir för stor för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är nog så! Alla gillar vi att få, många av oss gillar som tur var att ge också.

      Radera
  4. Varierat godis! Och Madrid är ju helt klart värt ett eller flera besök. Inser att man behöver god tid på sig om man ska hinna se stan och helst i fint väder. Men det var ju mässan som var målet i första hand.
    Säkert en bra övergång med julstrumpan med ett paket i. Tror aldrig ens barn blir för stora för paket.
    Julmarknader på barnens skolor brukar vara trevliga och det är ju ett "fint" sätt att öka på kassan så att barnen kan göra utflykter och annat. och som förälder brukar man ändå få betala det hela. Inte så många skolor idag som har stor budget för detta. (Vi hade det dock på Svenska skolan i Peking och där var julmarknaden till för att via SWEA skänka intäkterna till kinesiska barn med handicap som vårdades på institution och inköp av hjälpmedel till dem. )

    SvaraRadera
    Svar
    1. SWEA Marbella skänkte förra året 5 000 kr till skolan för böcker! I år gav de till något annat bra ändamål. Verkar vara en fin förening, det där.

      Radera