onsdag 11 januari 2017

Rondell nr 7 - De omfamnande

Nej.

Näe.

Inte en chans.

Ledsen, det blev lite mörkt.

Den här är verkligen asful! Jag försöker tycka att "den är väl rätt kul, så hemsk är den väl inte ...". Men jo, det är den.

Det spelar ingen roll hur många gånger jag åker förbi den, hur många gånger jag ser den. Det ser ut som två piprensarfigurer som dansar hambo. Eller något.


Jag försökte hitta information om denna rondell och vad som dök upp var texter som  rotondas más feas, dvs de fulaste rondellerna, eller la pareja folladora samt Es una pareja fornicando. Pareja betyder par, resten får ni översätta själva om ni behöver, båda meningarna betyder ungefär samma sak.

Japp. Håller med. Precis vad det ser ut som. Mitt i rondellen.

Julprytt. Är nog vackert i mörkret och då syns nog inte den andra historien så mycket.

Fast sonen tycker den är rätt cool (hans ord). Nåja, då får han väl tycka det och det är det säkert fler som tycker.

Jag vet inte vad rondellen heter, om den ens har ett namn, så rubriken "De omfamnande" är min egen titulering. På något stället på internet kallas den för Plaza Pareja de Enamorados, Det förälskade parets torg. Kanske den heter så men jag hittar ingen direkt verifiering av det. Och hur jag än letar så hittar jag ingen mer information. Det är väl så att inte ens konstnären/arkitekten vill kännas vid den ...

Bilden är lånad ifrån länken nedan

Däremot kan ytan användas till andra aktiviteter än det konstverket ägnar sig åt, till exempel av polisen och annan räddningspersonal. 2011 smällde de på gräsmattan upp ett tält och hade där sin sambandslokal vid en giftigt utsläpp-övning. Och jag undrar fortfarande hur jag som boende får reda på att jag borde stänga dörrar och fönster. Men det är en annan historia.

Nej, alla rondeller behagar mig inte.


Vill du själv se den? Då kan du åka hit:
Korsning: Avenida Mare Nostrum/Avenida del Atlántico/Avenida las Palmeras
Ort: Arroyo de la Miel, Benalmádena
Provins: Málaga, Andalusien, Spanien
Google Maps hjälper dig till rätta.


Det här är min lilla serie med cirkulationsplatser jag har kört förbi eller genom i först och främst Spanien. Vill du ser fler vackra, roliga, konstnärliga eller helt enkelt bara udda rondeller? Klicka då på etikett Rondeller. Planen är att publicera en ny varje onsdag.

12 kommentarer:

  1. Hahaha! Alltså om skulpturen hade varit i "rostfärg" - rostigt alltså - hade jag gillat rondellen som ju dessutom är avlång. Tror också att den är totalt malplacerad där - skulpturen alltså, inte rondellen. Den är för liten för den stora cirkulationsplatsen och hade gjort sig betydligt bättre som utsmyckning i en park.

    PS. Tänkte dock inte på "Es una pareja fornicando", inte på hambo heller utan på tango. Måste bero på att jag såg Obama dansa tango på tv igår kväll;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har nog rätt om placeringen, hade nog gjort sig bättre i ensamt majestät. Och inte lika erotiskt röd.

      Tango är ju en ganska het och eldig dans precis som flamenco så... Hambo är nog mer en omskrivning.

      Radera
  2. Jag tycker som sonen, att den är rätt cool. Jag gillar dock inte den roströda färgen på det "dansande" paret. Färgen blir bara fel mot det skirt gröna. Dessutom störs jag av de blå markiserna på huset i bakgrunden. Apropå störande färger, för väl att det där sambandstältet inte är permanent stående i rondellen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hade nog varit snyggare med blått, när du säger det!

      Radera
  3. Jag gillar färgen på dom där omfamnande... :-)

    Men som konstverk betraktat är den väl inte sådär jätteimponerande den där skapelsen... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färgen ja, rött är sällan fel. Men på skapelsen känns den som det.

      Radera
  4. Vacker?...kanske inte...men lite kul? Jodå.

    SvaraRadera
  5. Tja, vet inte riktigt vad jag ska säga.
    Udda är den definitivt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, som sagt. Ibland blir man lite mållös!

      Radera
  6. Lite udda kanske! Men kanske stannar folk till och tittar så det blir lugnt i rondellen och ingen trängsel. Eller också blir det trängsel.
    En avlång rondell är udda så kanske skulpturen som udda var tänkt att passa in. Mne jag vet inte om jag tycker den är ful. Kanske bara malplacé.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gärna vilja veta vad den ska föreställa, vad konstnären hade tänkt sig. Om det är så som alla tänker eller bidde det fel?

      Radera