söndag 12 februari 2017

Skyltsöndag nr 47 - Alhambra

- Emma, du får inte röra blommorna! sa mannen min.
- Va? Vaddå!? Vad är det för dumheter!
- Det stod en skylt om det, de får inte röras.
- Ja, fast den skylten såg jag ju inte så ...

Mannen min känner mig. Han vet att jag har väldigt svårt att hålla fingrarna i styr när det gäller växter. Det får gärna följa med en liten stickling eller några små fröer i handväskan eller fickan. För säkerhets skull har jag alltid små fröpåsar med mig.


Men sedan så såg jag tyvärr också skylten ... Attans!

~ ☺ ~


Himlans tur att det satt en liten skylt under där det står Buzon Correos, brevlåda, för det där lejonet har ett väldigt konstigt grin!

~ ☺ ~


- Nej, vi ska inte gå dit! sa mannen min.
- Men ..., sa jag.
- Nej.

 ~ ☺ ~


Det är tydligen inte lätt det där med om det ska vara särskrivning eller inte. Och så hävdar folk att det har med engelskan att göra då det slarvas så i svenskan!

  ~ ☺ ~


Till sist en skylt utmed vägen som jag tog en rasande fart, så snabbt att den bidde alldeles suddig! På skylten står det HOTEL RESTAURANT WIFI. Jag tror nu inte att stället hette Wifi utan snarare att det är viktigare att berätta att de har wifi än att säga vad stället faktiskt heter.
- Vet inte vad det hette men de hade wifi! Och låg på vägen mellan Granada och Málaga. Någonstans ... Jodå, det var rätt bra! De hade ju wifi i alla fall!

~ ☺ ~

Vill du se fler skyltar och annonser kan du klicka på etikett Skyltsöndag här i bloggen.
Och glöm inte bort att kika in på förvaltaren BP's Skyltsöndag! Här är alla medverkare.

15 kommentarer:

  1. Vilken härlig skyltning och himla roliga berättelser till bilderna:-)
    Favon är lejonet med gapet - har aldrig sett en så annorlunda brevlåda. Gillas skarpt:-)

    Himla synd att du inte fick gå igenom vindörren för att ta dig ett glas;-)

    När man gör skyltar på offentliga platser i olika språk så har jag många gånger tänkt att det ju egentligen borde finnas åtminstone en person i närheten som borde kunna språket och korrläsa att det är rättstavad.

    Toppen skyltar Emma! Tusen tack för ditt bidrag och länkarna:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att jag har sett det där lejonet på fler ställen, minns inte var just nu.

      Och ja, korrekturläsning är det ju synd att lägga tid och pengar på. Grejen var den att 20 meter innan hade vi sett samma skylt men denna gång MED mellanslag.

      Radera
  2. Haha! OM jag någon gång öppnar ett hotell (högst osannolikt...) då ska det absolut heta Wifi :-D

    Vinporten... Där skulle jag nog ha slagit dövörat till om nån sa åt mig att jag inte fick gå in... ;-)

    SvaraRadera
  3. Trevligt med skyltar från Alhambra. Och att samla fröer och sticklingar känner jag igen. Men ingen brukar stoppa mig....Inte ens skyltar. Vad gäller särskrivningen här på "keepoutskylten" så tror jag snarare det är översättningen som gjort det. Vinporten had ehelt klart åftt ett besök även av mig. Såg att Ama var på väg dit. Och visst hade väl du också hängt på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, visst hade jag hängt på!

      Och nej, det är klantigt av den som gjort just den skylten för det fanns en till med mellanslag!

      Radera
  4. Brevbäraren får nog ta sats varje gång posten ska ner i gapet eller grinet.
    Det där med sticklingar och frön känner jag igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det finns väl en orsak till varför de sätter upp skyltarna!

      Radera
  5. Gillar brevlådan, den skulle jag kunna tänka mig att ha utanför dörren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är rätt häftig! Misstänker att traktens alla barn skulle tycka det med så det skulle nog hamna både det ena och andra där i munnen. Kul att stoppa i!

      Radera
  6. Alltid spännande med nya fröer.

    SvaraRadera
  7. Ett sådant grin till Lejon skulle man haft som brevlåda. Så vad hette nu hotellet Emma? Ja, just det det hade iaf WIFI. Bra jobbat!!! Synd dock att du såg skylten om du nu var intresserad av att knycka lite Alhambra blomster=)
    Kul skyltning och ännu bättre förklaring=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här gången fanns det inte så mycket att stoppa ned i handväskan, det har ju inte riktigt satt i gång än. Kanske tur det ...

      Radera