lördag 25 mars 2017

Lördagsgodis vecka 12 2017

Tänka sig, den här veckans godisbit innehåller till och med något med socker i!

Godisbit nr 1
När förslag faller väl ut, det är väl gott!
I går när jag stod och lagade mat tänkte jag att sonen borde vara med mer och lära sig laga mat. Inte så att han inte får eller inte visar intresse, det ska liksom bara fungera med allt. Det tar trots allt lite tid att visa hur något ska göras, går fortare att göra det själv.

Så mitt förslag som jag i dag presenterade för sonen var detta: en gång i veckan, förslagsvis torsdagar, så får han planera och bestämma vad vi ska äta till middag, kanske behöver vi handla maten och sedan ska han (vara med och) laga det. Sonen tyckte det var en jättebra idé så vi börjar kommande veckan.

Nej, det blir inte oxfilé på torsdagarna.

Återanvänder bilden, det står ju
ett litet fat med chokladbollar där
från en tidigare receptversion.
Godisbit nr 2
Språkliga diskussioner! När man får tänka efter lite i ens eget språk eller få någon annan att fundera och förklara. Och känslan när man faktiskt (tror att man) förstår. Förhoppningsvis fastnar det så att man kan använda ordet, uttrycket eller grammatiken igen, på rätt sätt.

Kanske det kommer ett inlägg om vad som föranledde denna godisbiten.

Godisbit nr 3
Egenhändigt gjorda nege... öh... chokladbollar! Dessutom även receptjakten på den perfekta chokladbollen med Delicato-bollen som förlaga. Jag tror jag börjar närma mig min egen variant. Vet senare i dag hur dagens version av mitt recept föll ut, just nu står det och "gosar ihop sig" i kylskåpet.

16 kommentarer:

  1. Trevliga godisbitar även denna vecka. Att barnen är med och tar ansvar för en matdag är något som vi hade med döttrarna från det de var 10 år och då fick de också bestämma vad de skulle laga och sedan se till att maten stod på bordet, duka, plocka undan och lasta diskmaskinen. Fungerade perfekt i alla år de bodde hemma. Och kunde man inte på sin matlagningsdag fick man byta med annan i familjen. Helgerna hjälptes vi ofta åt. Perfekt att läsa kokböcker, läsa recept och följa en instruktion. Tror sonen kommer lära sig mycket.
    Alltid roligt med språkdiskussioner och språket ändrar sig hela tiden och idag är ju så mycket accepterat även SAO.
    Vad gäller bollarna så kan det slinka ner en och annan här också och gärna en från konditori Vetekatten eller Gunnarssons konditori i Stockholm.
    Tror även dina blir bra.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, bollarna blev goda men de är ju inte så stora som dem man hittar på ett kondis, eller som Delicato. Munsbitar!

      Ja, det blir nog bra det där med matlagningen.

      Radera
  2. Himla roliga och aningen "kryptiska" godisbitar från dig den här veckan.
    Ettan är en toppen idé!!! Är lite förvånad att sonen tände på idén. Han kanske blir en Jamie Oliver framöver.

    Tvåan - ja, där vill jag gärna ha ett uppföljningsinlägg.

    Trean - nej tack! Gillar varken de gamla nege... eller chokladbollar. Alldeles för söta för mig. MEN här kommer en hemlis som jag gjorde upp till för några år sedan. Jag äter ju otroligt sällan nå't sött, men en gång per år brukar jag köper kokosbollar i sexpak. Åt upp dom för att sedan spy - typ "Same procedure as every year, James." Sedan slutade jag med det;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nädå, sonen kommer faktiskt ibland och frågar om han kan hjälpa till med något men oftast är det vid helt fel tillfällen eller när det liksom redan är klart.

      Men alltså allvarligt! Har du inga gränser, kvinna!? En eller två, sedan är det ju bra. Varför proppa isig och sedan spy, det blir man väl inte särskilt mycket lyckligare av. Slöseri på gott, dessutom!

      Radera
  3. Svar: Hahaha för länken. Love it:-)))))

    SvaraRadera
  4. Kul med en matdag tillsammans med sonen. Hoppas ni kan hålla i det så det kommer att fungera länge.

    SvaraRadera
  5. När våra barn var "halvstora" och både maken och jag jobbade minst 100 % hade vi Linas matkasse. Man får då hem ingredienser och recept för fem dagar. Det var perfekt, den som kom hem först (det varierade) började med maten. Barnen lärde sig att följa recept och ta egna beslut och tyckte oftast att det var roligt.
    Jag har gjort som BP någon gång, vräkt i mig ett sexpack kokosbollar, sen är man inte helt nöjd med sig själv, fördelen är att det dröjer lääänge tills man blir sugen på sötsaker igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men en till som inte har några begränsningar! Haha!

      Hade en arbetskompis som brukade ha dessa matkassar. Det roliga är ju att man får prova nya recept, saker man inte hade gjort annars. Ibland bra, ibland inte riktigt. Men jag insåg fort att det skulle aldrig gå i den här familjen eftersom herrarna kan vara lite ... petiga.

      Radera
  6. Himla bra idé där med matlagningen! Kul! Ser fram emot inlägg som visar resultatet :-)

    Godisbit nummer tre skulle jag inte ha nåt emot, men jag längtar nog ännu mer efter godisbit nummer två - älskar språkgrejs! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Språkgrejs är kul och jo, det kommer nog ett inlägg.

      Vi får se om matlagningen blir en surbit eller en godisbit nästa vecka, kanske! Och chokladbollarna bidde mumsiga.

      Radera
  7. Är inte så tokig idé att låta sonen ta hand om matlagningen. Det är både nyttigt för de unga kockarna att ta ansvar i köket. Vill gärna se resultat...
    Angående språkkunskaper har det kommit till många dataord och utländska ord i ordlistan. Även många förkortningar så det gäller att hänga med sin tid. Min svärmor är så orolig att det svenska språket ska dö ut...
    Gör som jag=) blanda svenska, engelska och spanska i en mening så blir det nog bra tillslut. Jag har även infört mina egna smarta ord till ordlistan....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är nog lite som din svärmor, gillar inte riktigt förändringar i språket. Men å andra sidan så är det ju bara att inse att språk ändras och kommer alltid att göra det. Vi pratar u inte alls så som man gjorde för 200 år sedan. Har dock svårast för ord man tar in från andra språk när vi redan har "riktiga" svenska som betyder precis samma sak.

      Radera
  8. Godisbit nr 1 låter som ett alldeles lysande upplägg. Bra för sonen när han ska stå på egna ben.Det är bra om alla i familjen kan vara delaktiga i hushållets mathållning. Jag som numera vare sig kan handla eller laga mat har som uppgift att i god tid inför helgen ta fram recept till middag fre - sön. Då kan D oxå tillse att alla ingredienser finns hemma.

    Nr. 2 Språkintresserad som jag är så ser jag med spänning fram emot en fortsättning.
    Nr. 3 Såna där bollar tycker jag inte alls om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, Steve. Det är lite så jag också tänker. Han bör i alla fall kunna lära sig så mycket att han slipper köpa färdigmat eller beställa pizza varje dag.

      Åh, de där bollarna är ju så goda! Tror jag ska gå och ta en just nu, innan de andra äter upp dem.

      Radera