lördag 22 juli 2017

Lördagsgodis vecka 29 2017

Dags att sent på lördagskvällen sticka ned handen i godispåsen!

Godisbit nr 1
Att lugnt och stilla sitta vid sin dator och i ögonvrån se vildkatten Tramse titta på en. Han har gått in via den öppna dörren i vardagsrummet och tassat sig vidare och står vid tröskeln till gästrummet/mitt kontor och tittar in. När han ser att jag tittar på honom stelnar han till, inser situationen och tar sig lite skyndsamt - inte stressat - ut via köksdörren.

Nix! Än får ni inte klappa mig! Fast ni får gärna ge mig mat.

Någon dag senare är han där igen men klantar sig och springer åt fel håll. Att ta sig ut genom ett myggnätsförsett fönster går inte trots att han sitter med alla tassar och klor högst upp i ena hörnet. Resultatet: en stressad katt och ett gäng suckulenter i golvet. Positivt tänkande: nu blir det fler blommor av alla bitar som föll av! Små godisbitar. Och Tramse är lugn igen.

Godisbit nr 2
Att sonen och jag har börjat med (nästan) dagliga lektioner i matte på spanska - två i ett, liksom. Vi går igenom ett kapitel per dag, många nya ord för oss båda, nya sätt för mig att räkna matte men ännu inget okänt för sonen. När han väl kommer över tjurighetströskeln (läxor på sommarlovet!), när han glömmer bort att vara sommarlovstrött, är han jätteduktig!

Godisbit nr 3
Att mina fröuppdrivna godisbitar i Sverige fortsätter att frodas hos mina föräldrar. Får jag presentera riddarsporren 'Lancelot' (om jag minns rätt, det var i alla fall ett namn ur min älskade Arthur-saga för det var därför jag en gång köpte fröerna):

14 kommentarer:

  1. Katten skulle jag ha skjutit - om jag hade haft ett gevär vill säga. Ogillar katter intensivt, även om de är söta att titta på som "bebisar";-)

    Matte var mitt sämsta ämne i skolan, så jag beundrar dig att du ger dig in in den "leken". Okej då, jag kan räkna till 15 på spanska, mn där går gränsen. Utgår ifrån att en 12-åring bör kunna mera i "ämnet". Men kul att du som "matte-människa" lär dig nya ord och att sonen verkar kunna rubbet redan.

    Grattis till att dina vackra blommor frodas i Sverige. Tror de är rätt hårdhudade saker med tanke på hur vädret har varit här...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är definitivt ingen mattemänniska! Vi åt tårta på vår sista mattelektion på gymnasiet, läste ju bara ett år då jag gick humanistisk linje. Men jag greppar väl det grundläggande och så tar vi reda på resten tillsammans.

      Jo, perennerna som man drivit upp själv brukar oftast bli lite mer hårdhudade än de krukodlade man köper i växtbutiken. Det är roligt att se dem blomma igen hos mina föräldrar.

      Radera
  2. Du har en suprise inne hos mig :)

    SvaraRadera
  3. Säger som BP, matte var mitt sämsta ämne i skolan också, så jag är också imponerad över att du pluggar matte på spanska! Wow! Katter gillar jag ju, så skönt att Tramse lugnade ner sig när han hittade ut :-)
    Å tusen tack för fina kommentarer i min blogg, de värmer! Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, stirriga katter är inget nöje.

      Om ni visste hur nöjd jag känner mig när vi gått igenom ett kapitel och klarat av det mesta utan att fuskat med facit alltför mycket!

      Radera
  4. Nr 1.Visst är det härligt med katter. "lite skyndsamt - inte stressat", d v s med viss nonchalans och värdighet. Som katter är m a o.

    Nr 2.Matte på spanska. En inte helt enkel kombination låter det som.

    Nr 3. Vi njuter dagligen av dina fröer även här på Getingstorp. Tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet precis hur det är med katter! En katt som klantat sig, utan värdighet, det är en syn det med. Men de kämpar för att fort återfå den och hoppas att ingen såg att de tappat den.

      Som jag skrev till Susjo, känner mig så nöjd när vi klarat av ett kapitel. Vi lär oss massor!

      Och härligt att ni njuter av mina enkla gåvor. Nöjet var mitt och nu är det ert!

      Radera
  5. Vilken trevlig och varierad godispåse! Vad gäller katter är de inte mina favoriter, men i Spanien sätter jag ut vatten till dem, men in kommer de inte. (Vet inte hur jag skulle få ut dem.)
    Kul att plugga matte med sonen och det ger ju bra resultat för er båda för jag kan tänka mig att de spanska eleverna kommit längre kunskapsmässigt. (Har förstått av vännner som har/haft barnen i spansk skola att de spanska eleverna ligger ett par årskurser "före" och de börjar ju också skolan ett par år tidigare än man gör i Sverige.)
    Kul med dina svenska blommor som tagit sig så bra. Bara att njuta på avstånd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det vanliga vildkatter så kommer de nog helst att vilja gå ut själv. De är ju nyfikna, kolla om det kanske finns något ätbart. Gulligt att du ställer ut vatten.

      Och som jag ha förstått det så ligger de inte före förutom möjligen i just matte. Det visar sig!

      Radera
  6. Härliga godisbitar! :)

    Oh vilket härligt firande det blir ikväll, tycker ni gör helt rätt i det.

    Ja vi har fryst in all dill och persilja nu, smabon gjorde lite persiljesmör med :) Och jag blev sjukt sugen på persiljesås så får ringa mormor om receptet sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller att se det positiva i tillvaron, att hitta godisbitar i allt!

      Mmmm, persilja!

      Radera
  7. Matte på spanska? Kanske skulle det hjälpa upp matten - det är det tråkigaste som finns ;)
    Katter ... vill man ha spänning i livet ska man ha katter omkring sig ;) helt klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har du nog rätt i! Jag tänker mer på spanskan än problemet. Där har vi nog dessutom ett ord som sätter avstamp för sinnet. Matteproblem. Säger ju allt, liksom.

      Jo, katterna de roar de!

      Radera