lördag 14 oktober 2017

Lördagsgodis 2017 vecka 41

Det är väl dags att blåsa en bubbla av det där tuggummit som jag har tuggat på nu i två veckor!


Tuggummit
Så vad är det nu för tuggummi? Jo, från och med måndag är jag inte alls längre en ama de casa, hemmafru. När jag skriver på det sättet ser det nästan ut som vi ska skiljas men så är det ju inte! Jag har fått/skaffat mig ett jobb, helt enkelt! En spansk anställning! På ett internationellt bolag där jag kommer att sitta och prata svenska och engelska när kunder ringer och ställer frågor om sina flygresor.

Följdfrågan är ju så klart varför detta inte ses som något helt positivt, varför har jag spottat ut det emellanåt? Finns flera anledningar:
1, Jag har inte jobbat heltid sedan innan sonen föddes (2005).
2, Jag har inte haft anställning alls sedan vi flyttade (2014) - fast jag har jobbat en del ändå.
3, Jag har aldrig jobbat skift.
4, Jag har inte haft anställning i Spanien.
5, Jag har liksom vant mig vid att styra mina tider själv.
6, Jag kommer inte kunna hjälpa sonen med läxor, kunna gå med honom fram och tillbaka till skolan som jag nu brukar.
7, Jag kommer nog att få jobba hela julen som jag förstår det, den planerade resan till Sverige får vi ta en annan gång.

Men visst vet jag att jag faktiskt är lyckligt lottad som har fått en anställning!
1, Jag som bara har sökt två-tre jobb - i Spanien med dess höga arbetslöshet!
2, En anställning med uppgifter som jag kan men där jag ändå kan lära mig mer!
3, Med en lön som med spanska mått mätt är helt OK.
4, Med arbetsplats inom kommunen och bara 2,5 km hemifrån!
5, En fast månadslön!
6, Social stimulans är också viktigt!

Det har varit mentalt upp och ned med detta. Dessutom har jag under de senaste veckorna suttit och arbetat väldigt mycket med grafiska material. Så otroligt roligt, så otroligt krävande ... Bloggen har inte riktigt hunnits med och det är ju allt en riktigt sur godisbit!

Men nu vet ni varför jag varit lite "tyst". Hoppas dock att jag kommer ha tid att inte vara så tyst som jag varit de senaste veckorna. Inser dock att det kommer att ta tid att hitta nya rutiner med allt.

Spännande!

12 kommentarer:

  1. Vad roligt! Verkligen! Stort grattis! Och visst är det viktigt med den egna sociala stimulansen. Väldigt viktigt i mitt tycke som ju nästan alltid arbetat heltid även när döttrarna var små. Och som fortsätter jobba nu när jag är pensionär, när och om jag vill dock.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Stort, stort GRATTIS!!! Att du har landat ett jobb i Spanien med hög arbetslöshet och dessutom inte ens har jobbat i landet är helt FANTASTISKT!!! Är otroligt stolt över dig. Det hat du verkligen gjort BRA!!! Att du är duktig visste jag ju och din arbetsgivare kommer att bli hur nöjd som helst med detta kap - dig alltså!!!

    Å tänk att ha egna pengar och att inte vara beroende av mannen, som från och med nu kanske får ta lite mera ansvar. Å sonen är ju faktiskt gammal nog för att gå ensam till skolan - tycker jag då, som tänker på alla svenska barn som t o m åker kommunalt med buss/t-bana och tåg och är yngre än din son...

    Än en gång STRORT GRATTIS!!!

    PS. Då du ska jobba skift - har du hamnat på ett callcenter på Norwegian? DS.

    SvaraRadera
  3. Så roligt! GRATTIS! En sån förändring av tillvaron är i högsta grad ett legitimt skäl till bloggtystnad. Det blir en stor omställning även för männen i familjen som varit vana att bli "ompysslade" av ama de casa.

    SvaraRadera
  4. Sedär - där kom den, upplösningen på den längsta klipphängaren någonsin ;-)

    Men vilken upplösning sen! Stämmer in i kören - stort GRATTIS! Otroligt kul att du lyckats skaffa dig ett jobb här där dom verkligen inte växer på träd. Sååå duktigt av dig!

    Kram och GRATTIS igen :-)

    SvaraRadera
  5. Så kul - grattis! Ser fram emot att få höra mer :)

    SvaraRadera
  6. Grattis till jobbet! Förstår de delade känslorna kring det - det är inte helt lätt att anpassa sig efter arbetstider när man förfogat över sin egen tid. Men du vänjer dig : och hittar andra fördelar!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  7. ¡Felicidades! Jag har under alla år undrat när unga och medelålders tjejer inte jobbar här nere. I längden borde det bli tråkigt...Och vad får man i pension...ja om man inte är rik alltså och klarar sig ändå. Hade jag orkat hade jag jobbat...men nu är tanten klen av ålderdomssvaghet :)
    Lycka till!! P ♥♥

    SvaraRadera
  8. Så himla spännande.
    Stort grattis och lycka till :)

    SvaraRadera
  9. Stort grattis säger jag och lycka till ditt nya jobb!! Visst är den sociala biten en viktig del i livet. Visst är det kul även att kunna bidra med den ekonomiska biten med. Att känna sig bitvis nyttig. Såklart kommer det bli skillnad i hemmet utan Ama de Casa både för man och son. Det fixar ni tillsammans🤗

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Grattis och lycka till!!!
    Det blir säkert toppen fast lite jobbigt i början. Jag som hade hoppas på att vi skulle kunna ses när vi är så nära varandra.

    SvaraRadera