onsdag 29 november 2017

Spanska skolan - del 11: Pasen

- Var inte du på Lengua i måndags? frågade jag sonen lite förskräckt blandat med "vad i h-e...!"
- Klart jag inte var, jag hade ju spanska!
- Jaha, svarade jag och stängde ned appen för PASEN i mobilen.

Den där "Vad i h-e!"-känslan förflyttades från den tonårige 12-årige sonen till spanska skolan och dess informationsflöde.

Kommunikation är bland det svåraste som finns att göra rutiner för, det fick jag lära mig när jag utbildades till internrevisor inom kvalitet, ni vet ISO 9000, 14000 och liknande kvalitetsstandarder. Rutiner är visserligen lätta att notera ned, problemet är att få folk att efterleva dem. Det är lika illa när man skriver rutinerna utefter hur folk gör för alla gör olika och det fungerar sällan bra i organisationer. I och med internet och dess möjligheter har det ju så klart blivit lättare. Men egentligen är det fortfarande samma problematik. Någon måste fortfarande konsekvent göra informationen tillgänglig på ett sätt som är lätt för andra att ta till sig.

I Andalusien finns det alltså något inom skolvärlden som heter Séneca. Det är ett internetbaserat kommunikationssystem där skola, lärare och föräldrar kan informera varandra. Jag tror att detta system har samma funktion som svenska Skola24.se där man som förälder kan anmäla om sjukdom eller planerad frånvaro samt se barnets mål och framsteg i skolarbetet. Den del som familjerna använder sig av heter PASEN

Hur kommer man åt informationen?
Man kontaktar skolan för att få åtkomst till PASEN. I vårt fall tog det över en månad att tjata sig till ett lösenord. Vi följde instruktionerna på skolans hemsida och ansökte om lösenord där. Inget hände så då gick jag till receptionen där jag fyllde i en blankett med samma info ("Jo, vi har lite trassel på hemsidan."), för att sedan börja tjata på sonens lärare och sedan tjata lite till ...

Det var under tjattiden irriterande att fråga efter saker och få till svar att det finns på PASEN. Jo, men jag har ju inte fått lösenordet av er än ... Som tur är har vi bra kontakt med sonens lärare så en del svar har vi ju fått, i alla fall. Det mesta, tror jag.

Till slut fick jag papperet med användar-id och lösenord och därmed fick jag äntligen tillgång till systemet. Nu kunde jag hålla koll på sonen! Ja, det var då jag fick se den där la auscencia, frånvaron, och jag stövlade i strumplästen in på sonens rum.

Vad kan man göra på PASEN?
  • Föräldrar kan få information från skolan om eleven har skolkat.
  • Barnets schema ska finnas där
  • Betyg och omdömen ska finnas tillgängligt
  • Kontaktinformation
  • Information från lärarna om kommentarer kring barnet
  • Kommande läxor och prov kan noteras av läraren 
  • ... säkert något mer.

Appar 
PASEN finns som app för iOs och Android och då heter den iPas och finns för nedladdning på Apple Store respektive Google Play.

Det finns en app till som heter iSén för Séneca. Det är som jag förstår det lärarnas motsvarighet till iPas, den app där de fyller på med informationen om eleverna.

PASEN är ett utmärkt verktyg även om jag inte riktigt orienterar mig så bra i den ännu. Tror att en del av problemet är att det är mycket som gapar tomt. Alltså, jag vill ju att det ska vara tomt på sjukfrånvaro och andra typer av frånvaro. Men information som status på läxor och prov, planerade aktiviteter mm, där är det ekande tomt. Kanske lärarna inte vet om iSén? Som alltid med informationsverktyg så krävs det ju att någon fyller på med information för att verktyget ska fungera som tänkt.

Just nu känns lite som att man ser den fina hyllan i sin skalle, man har en hammare och spik men inga plankor att sätta ihop ... Då blir det svårt att sätta dit några skolböcker.

10 kommentarer:

  1. Gissa om jag känner igen mig, inte minst från min yrkesverksamma tid. Att skapa regler, föreskrifter och nya system för verksamheter är förvisso både nödvändigt och bra, men allt detta kräver så mycket mera.
    - att det finns någon ytterst ansvarig
    - att användarna utbildas innan det nya tas i bruk.
    - att innehållet följs upp och vid behov uppdateras och att någon tar/har ansvar för detta och oxå ser till att informationen förs vidare.
    Att-satserna skulle kunna vara flera, men dessa får väl ses som de grundläggande. Tyvärr är det ofta redan här det fallerar.
    När jag skriver detta känns det extra befriande att numera vara en glad pensionär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast man kommer inte ifrån rutiner ändå, de finns ju där i alla skepnader. Och det är bra så mycket bättre att skapa rutiner som andra ska efterleva än att efterleva andras! :D

      Skämt å sido, rutiner är bra i de allra flesta fallen. Det behöver inte innebära att det är en smal stig som ska följas, det kan vara en dubbelfilig aveny också där man har friheten bara man inte skadar någon och att man håller sig på vägen i rätt riktning.

      Radera
  2. Var inne på samma tankar som Steve! Det måste finnas en ansvarig för Séneca, Pasen och apparna. Sedan gäller det att de fylls på, vilket lärarna troligen inte orkar med, alternativt inte har fått utbildning för. Alltså behövs det en (yngre) person som sköter om informationsflödet. Nu vet jag inte hur gamla/unga lärarna är, men om flertalet är över 55 så lär det troligen finnas ett visst motstånd mot dessa "nymodigheter" också.
    Precis som Steve känner jag igen "problematiken" från min senaste arbetsplats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ingen aning om det finns någon som är ansvarig för det på skolan, det gör det säkert. Sonens lärare är ung och jag tycker att jag ser en hel del fler unga men tror inte att det endast har med det att göra. Problemet är att få folk motiverade och se syftet. Vill man inte det så är det ju kört.

      Radera
  3. I Sverige finns liknande system som används i de flesta skolor vid det mesta i kommunikationsväg mellan skola/lärare/slolledare/elever/föräldrar och olika inloggningar är dte för barn och öfräldrar. (dock har kommunerna valt olika system) Och vad jag förstått fungerar det väldigt bra. Men Spanien är nog inte direkt känt för att i skolor ha kommit så långt inom området. (Har talat med flera spanska familjer i närheten av oss och som har liknande erfarenheter som du tar upp)Hoppas det blir bättre ordning på "Pasen".
    Och visst är det svårt med info och att få den att fungera och det på många plan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det finns olika i Sverige. Ja, det är ju synd att ha ett när man kan ha flera ... :)

      Det blir nog bra någon gång.

      Radera
  4. Jag håller även med BP det gäller att någon blir tilldelad att hålla koll och förnya infoflödet på Pasen. Annars funkar det mindre bra. Man kan ju hoppas att det förbättras. Annars är det ju bra att ha uppsyn och kontroll som förälder att följa sina son/ dotter i skolan=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så! Men sonen har faktiskt börjat att gå hem själv nu. Förutom i dag, då körde jag. Vi måste hitta en jacka till honom, han har vuxit ur den andra och det var rätt kallt och blåsigt i dag.

      Radera
  5. Om folk var lika flitiga på Pasen som dom verkar vara på FB och andra sociala medier så kanske det skulle funka? ;-)

    Måste erkänna att jag inte riktigt hängde med där. Min hylla i huvudet är nog inte riktigt ihopspikad den heller :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vilken bra kommentar! Folk skulle nog behöva fokusera på annat emellanåt!

      Radera