lördag 17 mars 2018

Lördagsgodis 2018 vecka 11

Jag tyckte först att veckans godisbitar var vitt spridda. Men det finns faktiskt en liten grön tråd i dem! :)


Godisbit nr 1
Lyckad uppdragning! När man rycker upp maskrosor - eller annat ogräs, för den delen - ur gräsmattan och hela roten följer med, kvar är bara ett hål i den mörka jorden. Konstig godisbit kanske men jag tror alla som gjort detta förstår känslan. Den där enkla och omedelbara tillfredsställelsen när det gick som planerat.

Haha, det finns faktiskt Youtube-filmer - timtals! - med denna typen av saker och känslan det ger! The Most Oddly Satisfying Videos kan ni söka på om ni känner att ni har behovet. Själv behöver jag bara gå ut på gräsmattan!

Egen persilja - en doft som är helt underbar i min näsa!

Godisbit nr 2
Persilja! Jag älskar persilja! Den bästa örtkryddan! Om det inte vore för de två tråkbertarna här hemma så hade jag haft det i allt - nästan. Nyklippt persilja spridd över maten på tallriken! Gu så gott!

Mmm..... Persilja!

Perfekt frukost! Persilja och allt!

Godisbit nr 3
Nybakat bröd! Jag gjorde en så god svampsoppa i går på portobello och ostronskivling. Och så bakade jag bröd, snabba källarfranska. Jag bytte ut en tredjedel av vetemjölet mot durumvete, hällde i en klick mörk sirap. Supergott! Försvinnande gott! Tror det i dag bara finns två frallor kvar. I alla fall senast jag var i köket. Eller vänta, det är bara en kvar för jag åt just upp en! Mmm...

16 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg som fick mig att skratta gott:-)
    Maskrosor gillar jag faktiskt. Tycker de är underskattade och jättefina, men jag förstår din totala tillfredsställelse om man inte tycker om dem.

    Persilja älskar jag också. Tur att min man inte är en tråkbert;-) Roligt namn - tråkbert:-)))

    Är impad över dina bakkonster. Har aldrig bakat något i hela mitt liv. Lite för sent aatt börja med det;-) Förstår att frallorna gick åt i rekordfart - mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det fick dig att skratta så har jag lyckats med mitt godis! Jag tycker maskrosor är underbart vackra! Jag har till och med sått dem med då var det rosa och de är så underbart fina! http://1.bp.blogspot.com/_QlS6UCVc8f0/TUnOcgeqSAI/AAAAAAAACBI/J-NOl5-w7rQ/s1600/Taraxacum+pseudoroseum+-+Rosa+Maskros+%25283%2529+a.jpg

      Tyvärr har ju maskrosor en tendens till att ta över och kväva (inte de rosa, de är inte lika invasiva) så därför brukar jag varje år ägna en dag åt att röja. Jag höll i dag på ca 20 minuter och högen blev imponerande stor och då hade jag täckte två-tre kvadrat av gräsmattan. Jag har mycket glädje att se fram emot!

      Googlade på tråkbert och det blir inte många träffar (43 st och jag är några av dem). Hehe!

      Det är aldrig för sent att börja baka! Och jag lovar dig, de där frallorna är superenkla att göra! Ska man någonstans börja så är detta faktiskt exemplariskt! (Berätta hur det gick!)

      Radera
  2. En härlig godispåse med lite gott och blandat.

    SvaraRadera
  3. Ljuvliga godbitar du bjuder på idag.
    1. Inte heller jag behöver Youtube. För mig räcker det att titta ut på gräsmattan vartefter snön nu tinar bor.
    2. Persilja, en favorit även hos mig.
    3. Doften av nybakat bröd är oslagbar.

    SvaraRadera
  4. Se där, det blev lite färskt söndagsgodis för min del :-)

    Haha! Känner igen maskroskänslan. Jag slogs mot maskrosorna på vår gräsmatta i Sollentuna i 21 år. Maskrosorna vann... (Förresten så var det nog mer en mossmatta än en gräsmatta...)

    Persilja är gott, men jag gillar nog cilantro ännu mer. Men skulle inte vilja ha det på precis allt.

    Bakning överlåter jag till experterna för husfridens skull. Jag köper brödet, alltså. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helggodis!

      Jag höll mina i schack på halva tomten, den som jag såg mest och som var på framsidan. Första året var det mycket men sedan var det bara en här och där, inte så farligt. Bra terapi också. Baksidan och halvan kring odlingen körde jag bara över med gräsklipparen. Funkar ju det med ...

      Hade också mycket mossa men jag resonerade som så att det var ju grönt och mjukt det med. Fanns ju orsaker till varför det på sina ställen var mycket mossa och mina stora träd älskade jag.

      Radera
  5. Vad som är godis varierar förstås.Men jag tycker du fick ihop en bra påse. Men vad gäller maskrosor så har jag under alla år vi bott i villa känt mig nöjd när jag dragit upp en med roten. Men än mer nöjd är jag numer när jag slipper och bor i stan med balkong utan gräsmatta. Persilja gillas och likaså att både baka och äta det nybakade brödet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu är det bullar på gång i köket! Familjen har tjatat ett tag ... Ingen persilja i dock! :)

      Radera
  6. Hur nyfiken blev jag inte inte nu, måste genast söka på "The Most Oddly Satisfying Videos". :)

    Och maskrosor får mig genast att tänka på farmor, hon bokförde varenda maskros hon drog upp på tomten varje år. Kollade statistik om de minskade eller inte av det jobb hon gjorde varje sommar, men jag vet faktiskt inte om de blev färre. Ha, ha! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vad kul att du blev nyfiken! Men fastna inte vid YouTube bara! Det är så attans lätt att göra, att klicka sig vidare. :)
      Din farmor! WOW! Henne hade jag gärna velat träffa! :)

      Radera
  7. De där mackorna gillas!! Dessutom med mycket färgglada pålägg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för mig viktigt att det ser gott ut också när man äter, det får gärna vara lite färg i maten!

      Radera
  8. Det är en viss "sport" att få upp maskrosor med hela roten :) förstår, helt klar, din känsla!
    Persilja - en bortglömd hemma hos oss :/ det ska vi nog råda bot på ;)
    Nybakat bröd! Mums! men ... bagaren i mig är så lat - undra vad jag kan göra åt det ;) läsa inslag som ditt, som påminner om hur gott det ör, hjälper ju såklart!
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en sport! Och det gäller liksom att hitta tekniken. Känner du för nybakat bröd så är vridna baguetter enkelt att göra. Det tar tid för det ska jäsa länge men arbetsinsatsen är verkligen minimal. Och man kan göra mycket roligt med det receptet!

      Radera