torsdag 26 april 2018

Dammigt och sandigt

Vi stod och tittade ut vid köksdörren i söndags kväll.
- Vilket konstigt ljus det är!


Verkligen jättekonstigt ljus, alldeles gult och lite tryckande. Senare på kvällen började det regna och några rejäla blixtar såg vi. Dagen efter när solens strålar åter började torka upp allt så svor jag högt.
- J-a sandregn!


Jag hade förträngt det där, vi har ju varit med om det förut. Den gula kvällshimlen som är full med sandpartiklar från Sahara.

Soffbordet, det jag tvättat av dagen innan ...

Och som lägger sig överallt.


Tur jag inte hade tvättat fönstren innan.

Vita plattor? Ja, under sanden ...

Det har kommit några omgångar till men i dag har jag ägnat en bra del av dagen till att sopa och spola uteplatsen på baksidan, framsidan får jag ta någon annan dag.

Kristallklart? Inte direkt ...

Dessutom har poolpumpen stått avstängd några dagar så att sanden kan sjunka till botten. En första bottendammsugning har jag också gjort, behöver nog göra en till. Poolfiltret har backspolats för det satte igen. Tror jag måste göra det en gång till, det med.

Kommunen har åkt med sina bilar, de har sopat och spolat vägarna rena igen, det blir nämligen snorhalt på vägarna av sanden.

Nu hoppas jag att det inte kommer mer!

8 kommentarer:

  1. Hoppas sanden nu stannar där den hör hemma. Vi har haft regn och blåst men nog sluppit det mesta av sanden, Tacksam för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag fattar inte vad den ska hit att göra, här gör den ju ingen glad! Skönt att ni sluppit det.

      Radera
  2. Ja, ni har fått sandstorm. Vi fick en rejäl hagelskur idag. Föredrar hagel kan jag säga. För sanden har ju en tendens att leta sig in i husen också. Fy, vilket jobb. Hoppas det inte kommer fler sandstormar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jisses. Såg att det dammade rejält om dörrmattorna när man skrapade sulorna.

      Radera
  3. Man får ta det onda med det goda, men jag hade nog oxå svurit högt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har tagit en vända till med poolen i dag, det börjar likna något nu. Men än är det inte kristallklart. Är inte så superduktig på att rengöra men jag skyller på att redskapet är inte så bra. Mark The Poolman sa att det finns bättre, om man säger så. :) Men men, det där dammsugarmunstycket fanns där. I dag fick vi skaffa ny slang för den förra hade det gått hål i. Prova dammsuga med hål i slangen ...

      Ibland måste man få svära högt. Det är därför det är så bra med en blogg! :)

      Radera
  4. Sandregn låter inte särskilt kul....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är verkligen en av de där sakerna jag inte hade en aaaaning om innan vi flyttade.

      Radera