tisdag 3 april 2018

Teleférico de Benalmádena

Ända sedan första gången mamma och pappa kom och hälsade på oss här i Spanien så har vi spanat in Teleférico de Benalmádena, linbanan upp till berget bakom oss.
- Den måste vi åka! har vi sagt varje gång men det har inte blivit av.

Vindsnurror vid entrén

I år hade vi gett oss den på att nu skulle vi upp dit! Men det är inte lätt att få ihop allt med öppettider, andra saker som vi ville/måste/borde/skulle göra - samt så klart vädret. Vid blåst går inte linbanan och vid mulet och regn vill vi inte. Många parametrar.

Men på Påskdagen skulle det ske. Vi hade gjort nästan allt det andra vi tänkt oss, vädret skulle bli hyfsat ... Planen var att vi skulle åka hemifrån vid 11-tiden, parkera vid stora parkeringen vid Tivolit, åka upp, strosa runt, se på "fågelshowen" kl 13 och sedan till pueblon för att äta en pizza på La Pala d'Oro (en italiensk restaurang jag har glömt att skriva om, märkte jag nu).

Det var tanken ...

Calzone på La Tasca

Jag köpte i alla fall biljetterna, ca 56 € för oss fem. Sedan åkte vi dit bara för att konstatera att det var stängt - det blåste just då för mycket. Men några timmar senare (vi åkte och promenerade utmed havet och åt jättegoda pizzor på La Tasca i marinan under tiden) var linbanan igång så vi parkerade (och vägrade betala till de där gubbarna som tigger 1 € för att få stå på gratisparkeringen) och delade upp oss i två små kabiner.

Där i röran bor vi! Jag såg faktiskt vårt hus.

Inte den vackrare delen av Benalmádena men vackert ändå.

Nästan uppe

Resan upp var mjuk och tyst, tog knappt 15 minuter. Utsikten är sagolik, man ser verkligen saker ur ett annat perspektiv, det är kul att försöka lokalisera saker och platser. Sedan kunde jag konstatera att tur vi inte bor direkt under linbanan, det är inte mycket till privatliv där inte då linbanan går ganska lågt över husen och trädgårdarna ...

Uppe på toppen av berget Monte Calamorro, 771 meter över havet, kommer man till ett litet område med servering, souvenirshop, dricka-/glasstånd och läskautomater. Skyltar pekar åt olika håll för att visa vart man borde komma om man går på den och den leden. Det finns många vandringsleder samt att folk tar med sig sina mountainbikes upp i kabinen och tar sig sedan nedåt medelst cykel.

Här hålls rovfågeluppvisningarna

Här bor fåglarna ...
Precis mitt i bilden, lite till vänster om den vänstra trekanten sitter det
faktiskt en stor uv som blinkade med bärnstensfärgade ögon, ett i taget.

Toppen 771 meter över havet - dit orkade vi inte gå.

Tyvärr kom vi mellan rovfågeluppvisningarna så jag kan inget berätta om dem, det var synd för jag hade gärna velat se. Vi såg dock området där det hölls samt några av de stora fåglarna som de visar upp.

En liten lökväxt kämpar sig fram under stenen,
kompisen bredvid har blivit uppäten.

Näpen lite blomma som gömmer sig bland stenarna

En vacker tistel

Vem har sagt att lav måste vara grått och trist ...?

Naturen är duktig på att skapa rabatter

Ståtlig!

Rosmarinen växer vild och breder ut sig så vackert

Vi gick inte så långt på stigarna, bara så att vi kunde se hur det såg ut på andra sidan berget. På våren nu så är det också lätt att fastna vid de många och små blommorna, de vackra stenarna och naturen. Och så klart den sagolikt vackra utsikten med Fuengirola åt ena hållet, Benalmádena och Torremolinos vid ens fötter, Málaga, Nerja och längst där borta de just nu snöklädda topparna på Sierra Nevada.

Så sagolikt vackert!

Andra sidan bergets topp

Att tänka på/tips:
  • Toppen ligger ca 771 meter högre upp och det är definitivt svalare där uppe - och blåsigare. Det är lättare att ta av sig kläder än att sätta på sig något man inte har med sig. Shorts och linne kanske funkar en aprildag vid strandbaren men där uppe? Inte det smartaste.
  • En 150 cl läsk kostar ca 3 €. Dyrt. Så tipset är att ta med dricka upp själv för törstig blir man nästan alltid.
  • Linbanan är normalt öppen klockan 11-19, 10-19 på sommaren, men det kan variera. Man kan ringa och kontrollera läget (lägesstatusen står inte på hemsidan): +34-951 560 324 eller +34-952 577 773 klockan 10-14 samt klockan 15-18, lördagar klockan 10-14.
  • Priserna kan skilja mycket mellan dag och säsong men det ser man lätt på deras hemsida. Det är dessutom olika för vuxna, barn, pensionärer, studerande, grupper ... Håll dessutom ögon öppna på turistbyråer och andra ställen då där finns lappar med andra rabatter. Exempelvis, slår man in koden 18NB när man beställer online så får man 3 € i rabatt per person. Det är dessutom billigare att beställa online än att köpa på plats.
  • Kan man inte utnyttja biljetten på grund av att linbanan är stängd på grund av till exempel dåligt väder, kan man maila selwo@selwo.es, informerade mig den uttråkade tjejen i kassan. Jag mailade och frågade men fick ett "icke-svar": de har något som kallas för Flexi-Ticket och mot ett kostnadstillägg så gäller biljetten en gång under en vecka.Tyvärr hittade jag sedan info på deras hemsida att de under inga omständigheter betalat tillbaka vilket jag anser vara väldigt dåligt. Jag har ju inte fått det jag betalat för. Kanske finns möjligheten att få resa en annan dag ...
  • Normalt är rovfågeluppvisningarna kl 13 och 17.
  • Max 4 personer i respektive kabin (max 320 kg).
  • Det är inte särskilt handikappvänligt. Kabinerna står inte helt still när man kliver i och ur, det är många ojämna trappor, spångar och branta gångar på berget även om det är fint gjort.
  • Det står att hundar ej får medtagas i kabinen men vi såg hundar där uppe. Inne i området med rovfåglar får de definitivt inte vistas - men vi såg hundar där med ...
  • Online kan man endast beställa tur- och returbiljetter, vill man ha enkelbiljett får man köpa på plats. Detta är särskilt intressant för dem som tar med sig sin mountainbike upp och använder denna för att ta sig ned igen. För den riktige entusiasten kan man köpa veckopass med obegränsat antal resor under 7 dagar.
  • För den som är intresserad av astronomi är linbanan på sommaren öppen på natten under juli och augusti, man kan då åka upp från klockan 22. Det verkar jättemysigt!

1. WOW! Vilka utsikter! Helt underbart!!! Visst är det konstigt att när man bor och arbetar i ett annat land så turistar man sällan. Ungefär som här i Stockholm. Har märkt att turister upptäcker saker som jag inte ens visste att de fanns. Men kul att ni kom upp med linbanan och kunde njuta av utsikten och naturen, även om ni missade rovfågelupvisningen. Åt andra sidan är den ju arrangerad för just turister, så ni gick kanske inte miste om nåt ändå.
    Bra med "faktarutan" på slutet:-)

1. Ja visst är det ett konstigt fenomen, att man inte upptäcker sin egen omgivning. Men det är bra med besök, då gör man det!

Haha, vi få hoppas att uppvisningen var för turistig!

Kul att du gillade faktarutan. Blev enklare (= kortare) att skriva så och säkert enklare (= kortare) att läsa.

2. Wow, vilken utsikt! Verkligen sagolikt vackert. Och vilken tur att det slutade blåsa, så turen blev av. :)

1. Det var verkligen en tur där vi hade tur i oturen!
      Ja, det är väldigt vackert! Lite synd är det att det var lite disigt och dant, hade gärna velat se hur mycket av Afrika man ser där från toppen. Vi ser det ju ibland från vårt hus men då är vi ju några hundra meter längre ned.

3. Så fantastiskt fint det var där uppe! Inte så blodigt dyrt heller med tanke på att linbanan tog 15 minuter. Att åka upp ett varv för att bara titta i Sierra Nevada är väldigt dyrt, minns dock inte riktigt hur mycket det rörde sig om. Men där blev vi å andra sidan förvånade när dom betalade tillbaks på liftkorten då systemet stängde en dag på grund av vindarna. Det hade jag faktiskt inte förväntat mig. Våra kompisar fick även tillbaks på skidhyran (vi hade våra egna skidor).

Otroligt fin utsikt var det, och braiga tips kom du med också :-)

1. Det var billigare nu, när vi kollade i somras så skulle det kosta lika mycket men för bara tre personer.

Fin service där av Sierra Nevada!

4. Så fint! Det där med en tur på natten lät ju också rätt intressant, något att testa nästa gång?

1. Ja, kanske det! Mannen min som har stort astronomiintresse är sugen på det. Eller var, i alla fall.

5. Vad trevligt! Och fint att ni kom upp. Och visst är utsikten fin! Minns när vi tog turen, eller tänkt ta den, också för mycket blåst, men sen så gick linbanan igen. Utsikten är ju häftig men det är svårt att pricka in en dag då det är helt klart. Jag skulle gärna kunna tänka mig en nattur. Vi skippade rovfågeluppvisningen, den ändes inte alls nödvändig. Mysigare att själv gå runt och vi hade med oss tapas och annan picknickmat som vi åt under det att vi njöt av utsikten.
    Kul att turen nu blev av.

1. Ja, det är ofta det ligger ett dis i luften, så här års är det ju dessutom en hel del moln.

Låter jättemysigt med en picknick där uppe!

6. Fantastisk faktaruta!

Jag ser i ditt förra inlägg att det kommer en massa nya intressanta inlägg framöver! Jobba inte för mycket, så du inte hinner blogga!

1. Tackar! Det var högt betyg. Och jaha ja ... då fick jag något att leva upp till i kommande inlägg.:) Jag hoppas kunna publicera mer snart.

7. Hej! Jag följer din blogg sedan något år när jag och min man köpte en (semester)lägenhet i Arroyo del a miel. I går tog vi linbanan och prickade rovfågelsmatningen. Helt klart en upplevelse som överträffade mina förväntningar. Idag var vi på fjärilshuset och i Benalmadena Pablo. Tack för tips på aktiviteter med din personliga beskrivning av. Skoj att läsa om ” vår” stad från en svensk synvinkel.

1. Men vad roligt! Jag blir verkligen jätteglad över att läsa din kommentar. Det är i och för sig alltid kul med kommentarer men har man hjälpt någon så blir det ju lite extra!