lördag 12 maj 2018

Lördagsgodis 2018 vecka 19

Vad har jag för gott att bjuda på denna lördag, tro?! Jodå, som vanligt kommer det en salig blandning gott!

Före ...

... och efter.
Duschtvål till mig, balsam, schampo, duschtvål till mannen min.
Jag behövde inte ens förklara för mannen min, han fattade!
Perfekt återvinning av handtvålsflaskorna, dessutom.

Godisbit nr 1
Före och efter! Det är så otroligt tillfredsställande att ta ett foto innan och sedan efter när det var klart. Renoveringar är ju klassikern. Minns när jag gjorde om köket själv i lägenheten i Väsby, eller när vi stylade huset inför försäljning. Stora arbeten där fotona tydligt vittnar om insatsen. Men det behöver inte vara så stort, det räcker med att känna sig nöjd med att få ordning på alla flaskor i duschen.


Godisbit nr 2
Gräslök! Jag vet att jag hyllade persilja för ett tag sedan men precis bakom persiljan kommer gräslöken. Det här är inte vilken rugge som helst! Den lilla tuvan i krukan på bilden tog jag hos mamma och pappa. Den borde kanske få en bättre växtplats men jaja, den är fin där. Och gräslöken är supergod att klippa över det färska brödet med phillyost och tomater, lite svartpeppar och flingsalt. Mmm ... bara det en godisbit i sig!

Godisbit nr 3
Smarta lösningar! Jag fullkomligt älskar lösningar där man inte måste köpa den och den saken, man kan lösa situationen med det man har. Som att använda vinkorkar som dörrstopp eller skydd där dörrhandtaget slår emot väggen. Eller pappas suveräna lösning på laminering: i stället för att köpa en lamineringsmaskin, använd strykjärnet på låg temperatur och ett bakplåtspapper emellan. Funkar superbra och man slipper köpa en maskin som sedan tar en massa plats - så ofta laminerar man ju inte. Emellanåt brukar de ha bra priser på till exempel Lidl så vi köpte en förpackning med olika storlekar lamineringsfickor när mamma och pappa var här, vi behövde laminera våra nya gröna kort. Nu har jag kopierat sonens papper (det gröna kortet - som jag ska skriva mer om - samt passet och hälsokortet) så han alltid kan ha dem med sig han med. Bättre med en kopia än ingenting (och definitivt än att han springer runt med originalen varje dag). Laminerade och fina!

8 kommentarer:

  1. nr. 1. Ordning och reda.
    nr. 2. Gräslök är en tacksam växt, återkommer år efter år och breder gärna ut sig en bit.
    nr. 3. Visst är det kul med egna smarta lösningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gräslöken skulle nog uppskatta ett bättre ställe än den där krukan ...

      Radera
  2. Trevliga godisbitar! Visst är det en behaglig känsla att med tämligen enkla medel få till förbättringar. Och givetvis att använda det som finns och sin kreativitet. Att det sedan blir mer ordning och reda är en klar bonus.
    Hemma i Stockholm odlar vi också gräslök, persilja och dill samt lite andra kryddväxter. Här har vi inga eftersom det handlar om vattning när vi inte är på plats. Men fint att plocka det man själv odlat.
    Och att laminera med strygjärn och bakplåtspapper gjorde jag en del i skoljobbet när lamineringsmaskinerna var upptagna. Helt perfekt. Har ännu inte testat detta hemma. Men uppstår behov så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar smarta lösningar och gärna när något har fler användningsområden än bara ett.

      Radera
  3. 1. Snyggt och prydligt! Perfekt återvinning.
    2. Gräslök - mums! Använder också gräslök ofta. En av mina/vår favokryddor.
    3. Smart med strykjärn och laminering. Fast det förutsätter ju att man har ett strykjärn förstås, å det har vi inte. Har inte strykit nåt på minst 25 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, svärmor ansåg att jag skulle ha ett strykjärn. Bra att det kommer till användning!

      Radera
  4. Jag tror aldrig att jag har laminerat nåt i hela mitt liv och känner inget behov av att göra det heller. Likaså bra det eftersom jag precis som BP inte har nåt strykjärn. Slutade stryka när jag blev hemmafru och egentligen då fick tid till att hålla på med det. Jag brukar försvara mig med att skrynklorna matchar rynkorna :-)

    Härligt gott och blandat här :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där jag jobbade sist i Sverige hade de lite pippi på laminering! :) Men det är superbra ibland.

      Jag är urkass på att stryka kläder men när man syr är det ett måste. Så jag är så glad över strykjärnet svärmor köpte till mig!

      Radera