måndag 11 juni 2018

E-boksläsare - vad ska man tänka på?

Jag vet, jag har sagt det förr, men jag älskar min e-boksläsare! Jag som drömmer om att ha ett eget rum med väggarna klädda med böcker, en öronlappsfåtölj och sprakande brasa. Ett privat litet bibliotek, helt enkelt. Där alla böcker är värdefulla medlemmar i sällskapet. Vilken rikedom att titta på och bläddra i!

Bilden är lånad på Pinterest

Med den drömmen, hur kan man då bli så såld på en elektrisk mojäng? Jag vet inte men läsupplevelsen är den samma! Jag saknar inte att bläddra, i alla fall oftast inte. Det finns två fall där den vanliga pappersboken slår e-boksläsaren och det är när det är vackra bilder samt när det är fråga om en manual eller lärobok där man behöver sitta med fingrarna instuckna på några ställen för man bläddrar fram och tillbaka för att förstå.

Vad jag också tjatar om är att en dedikerad e-boksläsare (eller läsplatta som det också kallas för) med dagens teknik aldrig ska blandas ihop med att läsa en e-bok på dator, mobiltelefon eller surfplatta. Jag har provat på alla varianterna och hur man än vänder och vrider så är det jobbigt att läsa på datorer och de andra enheterna medan e-boksläsarens matta yta känns som att dra handen över ett pappersark, det är som att läsa på ett papper. Som att läsa en vanlig pocket, en häftad eller inbunden bok med matta sidor. Jag ser ibland studier och undersökningar om vad som är "bäst" och där det negativa med e-böcker har lyfts fram så är det för att boken har läst på fel slags enhet.

Min e-boksläsare Sony PRS-T2. Bild lånad från Sony.

Om du nu ändå är lite nyfiken och har kommit på att jo, jag skulle nog gärna vilja ha en, det är semester snart och då ska här läsas böcker, så är det också så att man ska hitta en som är bra. Jag har haft min Sony PRS-T2 i över fem år, mannen min fick sin Kindle Paperwhite för fyra år sedan och sonen sin nya e-boksläsare Kindle Paperwhite i julklapp (han hade tidigare en billig Nolimbook i tre år men den var lite för begränsad). De är så klart lika men de har ändå lite olika egenskaper. Vad som passar en beror också på vad för slags böcker man läser och hur man läser.

Så här kommer det lite om mina tankar kring e-boksläsarnas egenskaper, vad man kanske ska kolla efter när man söker information eller pratar med försäljaren.

Filformat
I e-böckernas värld är det några filformat som används främst och dessa är .epub, .pdf, .mobi och .txt. I Sverige är det mest .epub (Adobe) som man kan låna på biblioteket samt köpa i boklådorna via internet. .pdf används också men kan vara svårare att hantera då den är mer låst och kan därmed se konstig ut på skärmen. I USA är det mest .mobi så köper man en Kindle är det .mobi som gäller.


I dag finns det program som konverterar om så har du en e-bok i .epub så kan man göra om den till .mobi och vice versa. Fungerar väldigt bra med till exempel mjukvaran Caliber. Tyvärr kan bokförsäljarnas och bibliotekens DRM (Digital Rights Management) sätta stopp för konverteringen (men för den som vill finns det så klart sätt att kringgå det med).

Vill man kunna se framsidan av boken är det lämpligt med en e-boksläsare som klarar av bilder, det kan ju även finnas bilder inne i boken som stöder texten. De flesta e-boksläsare klarar av att visa svartvita bilder i formaten .jpg, .bmp och .png.

Ordbok
Läser du på olika språk eller kanske böcker från 1800-talet? Eller kanske bara upplever att det ibland är ord du inte förstår men skulle gärna vilja veta vad de betyder? Då skulle jag verkligen rekommendera att e-boksläsaren har möjlighet till att ha en ordbok eller två. I min kan jag enkelt markera ett ord jag inte förstår så kommer det upp ett fält längst ned med The Oxford Dictionary som förklarar vad ordet betyder. Sonens gamla läsare saknade denna funktionen, det var många gånger som han har frågade vad svenska ord betyder. Jag svarar gärna men ibland är det bra att kunna själv också.

Belysning
En e-boksläsare kan du använda i fullt solsken utan att den blänker och gör skärmen oläsbar. Men ofta vill man ju sitta uppkurad i sängen när det börjar bli mörkt och då behöver man belysning för att kunna läsa. Min läsare har ingen inbyggd belysning utan jag har köpt till en liten läslampa, den sitter inbyggd i det skyddande fodralet. Mannen mins och sonens respektive läsare har belysning inbyggd i skärmens kanter (det är alltså inte skärmen som lyser som på en surfplatta eller dator, skärmen är belyst med lampor på sidorna på samma sätt som en vanlig bok med sänglampan tänd). Båda varianter fungerar bra men jag tror att de med inbyggd belysning är bättre och är i dag också det vanligaste. Visst kan man sitta vid en vanlig lampa och läsa men fördelen med egen/inbyggd är att man kan sitta på flyget eller bussen, i hammocken, på balkongen eller under trädet där det inte finns någon el.

Kontrollera att belysningen är reglerbar samt att man kan stänga av den helt.

Lagring
Man fyller fort sin e-boksläsare med skatter! Jag tömmer emellanåt men har böckerna kvar på min datorn och använder mig av programmet Caliber för detta. En vanlig e-bok är normalt inte stor men finns där bilder så blir det genast större. Ska du ut på långresa med tveksamt internet så kan det dock vara bra om det finns möjlighet till extra minne till läsaren. Min e-boksläsare har ett internt minne på 1.35 GB och med tanke på att merparten av böckerna i mitt digitala bibliotek är långt mindre än 1 MB så får det plats många! Med extra minne kan man få med sig flera tusen böcker!

Det finns så mycket böcker i världen värda att läsa, slösa inte bort tiden på att läsa något halvdant bara för att det är det enda du har med dig!

Fodral
Skaffa ett bra fodral till läsaren. Min är som sagt över fem år gammal och har varit med på en hel del resor och följt med i handväskan eller ryggsäcken. Jag såg att nu har det blivit ett litet märke på fodralet samt att det börja spricka upp lite i vikningen. Trist men det är ju där för att skydda. E-boksläsaren ser fortfarande helt ny ut. Så ett bra fodral kan jag verkligen rekommendera.

Teckensnitt
Det teckensnitt som förlaget har valt är kanske inte det bästa för dina ögon eller det du föredrar (jo, jag har valt bort tryckta böcker för att jag tycker att textmassan ser jobbig ut) så du bör kunna ändra teckensnitt (typsnitt, font) på e-boken du läser och du bör även kunna ändra storleken. Detta är guld värt när man kanske är trött eller texten helt enkelt är svår att läsa.

Layout
Det här är det som jag upplever som dåligt på min e-boksläsare: vad som visas på skärmens förstasida. Min visar framsidan av den bok jag läser samt de fyra senast överförda/nedladdade böckerna. Vad jag saknar är att kunna bestämma själv vilka böcker som visas. Jag kanske håller på att läsa två tre böcker samtidigt, det är inte helt ovanligt. Man kanske är två som delar på samma e-boksläsare, ett tag läste jag jag högt för sonen. Jag vill på förstasidan kunna välja mellan de jag har aktiva. Vet inte om det finns någon läsare som har så dock.

Snabbhet
En e-boksläsare har normalt fyra lägen: helt av, sovläge, läsläge och bläddra till ny sida. Den är egentligen bara aktiv precis när den bläddrar till ny sida och E-Ink (eller e-bläck) "printas" på skärmen, sedan etsas bilden liksom fast och är aktiv i 10 minuter. Efter det går den ned i sovläge i tre dygn och därefter stängs den av själv för att spara på batterierna. Tiderna kan så klart variera mellan e-boksläsarna men så beter sig min.

Det är framför allt när den läser in en ny sida samt när den vaknar ur sovläge som den inte får ta för lång tid, det ska inte ta längre tid än med en riktig bok när du slår upp den eller bläddrar blad. Är det mycket bilder kan detta dock söla ned hastigheten.

Sidbläddring
På min kan jag välja hur jag vill bläddra: trycka på pilen framåt (eller bakåt), trycka på skärmens ena sida eller dra med fingret. Jag sitter med tummen på knappen när jag läser och en lätt tryckning gör att nästa sida läses in. Det går till och med fortare än med en vanlig bok, jag använder bara en hand, behöver inte byta läge eller släppa temuggen i andra handen.

Alla e-boksläsare har dock inte knappar men det är ju enkelt att ändra med ett lätt tryck på skärmen. Min skärm är så känslig så den satte igång och bläddrade sidor för att en sorgmygga knatade över skärmen! Den bläddrade en gång till när sorgmyggan mötte sitt öde.

Batterihållbarhet och laddning
Min e-boksläsare laddar jag kanske en tre-fyra gånger om året och då använder jag den i stort sett nästan varje dag. Ni läste rätt: om året! Då har jag visserligen ingen belysning som drar batteri då belysningen har ett eget AA-batteri (vilket jag byter ut en eller två gånger om året, beror ju på hur mycket jag läser när det är mörkt). För att ladda kopplar jag bara i USB-kontakten några timmar, samma som jag använder till mobiltelefon.

Uppkoppling
Jag använder aldrig wifi-funktionen på min utan laddar ned med hjälp av datorn och sparar böckerna i Caliber och för sedan över därifrån med en slagg. Men om man prenumererar på till exempel dagstidningar kan ju detta bli bökigt, lättare att ladda ned direkt. Man kan surfa lite men det är verkligen inte någon upplevelse att göra det (vilket sonen kommenterade i ett försök att komma över mer "datortid", själv har jag knappt försökt). Man ska dock lätt kunna koppla sig mot ett bibliotek eller butik för att ladda ned nya böcker. De som gör detta säger att det är hur smidigt som helst!

Bild lånad från PC för alla

Märke
De två största aktörerna i världen är Kindle och Nook Book, på den svenska marknaden får man lägga till Letto. För att man lätt ska kunna köpa en e-bok direkt ned i sin e-boksläsare så är de knutna till olika butiker (där man måste ha ett konto): Kindle är kopplat till Amazon, Nook Book till Barnes & Noble och Letto till Adlibris. I Spanien finns Nolim som är koppla till Carrefour.

Pris
Prisspannet är stort! Det billigaste jag sett är kring 50 €, det dyraste nästan 400 €. De flesta ligger kring 150 € och det passar nog för de alla flesta användarna, de som smidigt och lustfyllt bara vill läsa en bok! När vi köpte den första till sonen köpte vi en billigare (ca 70 €) för att se om han ens skulle använda den. Nu är han en glad daglig användare av en lite bättre och dyrare modell.

Kobo Aura H2O. Bild lånad från https://victoriavisits.co.uk

Andra nyheter och finesser
  • Det finns numer vattensäkra e-boksläsare för användning vid poolen, badkaret, stranden osv.
  • Det finns skärmar som visar färg men de är då inte E-Ink och skärmen har nog annan upplevelsen. Jag har själv inte sett dem så jag kan inte säga så mycket om det.
  • Det finns e-boksläsare med ljud.
  • Man kan markera en text och skriva en kommentar om den.
  • ... och en hel del mer.

Jag vet, jag har skrivit massor! Allt är inte det nödvändigaste att hålla reda på, men jag ville visa på bredden, möjligheterna och alternativen samtidigt som en del av er kanske fick svar på frågor om vad en e-boksläsare egentligen är.

Så svårt är det inte egentligen att hitta en som passar. Det som till sist brukar vara det avgörandet är priset och vad som finns tillgängligt och enkelt att få tag i. Oavsett, jag tror inte jag hittills har hört någon som köpt en e-boksläsare som sedan lagt den ifrån sig för att återgå till tryckta böcker som förstahandsval.

12 kommentarer:

  1. Jag tror att jag håller fast vid ljudboken som jag nyligen hittat. Jag ska helst inte pyssla med nåt som kräver mina händers ( min högra hands) medverkan. Min mobil t ex är av äldre mått. Jag kan ringa, sms:a och ta foton, men inte mera. Jag har provat D:s S8, men den fixar jag inte. Det är ändå bra att det finns ett brett utbud så att alla kan hitta nåt som passar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra att det finns alternativ!

      Radera
  2. Mitt förlag som gav/ger ut fackböcker var ett av det första i Sverige som satsade på e-böcker. Å det är måååååånga år sedan. Tyvärr var det stackars jag som fick "konvertera" pdf-filerna till nåt som kunde användas i e-pub. Fy f*n vilket eländigt jobb med många rensningar. Då var det nästan inga företag som köpte e-böcker. Det har ändrats en aning kan jag säga.

    Själv är och förblir jag gammalmodig på den fronten. Jag köper böcker hos bokhandeln och vänder papper. Då jag är en renodlad sommar- och balkongläsare så vill jag faktiskt kunna se vad jag vill läsa, oavsett var solen står på himlen, så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. "... se vad jag vill läsa, oavsett var solen står på himlen ..." är precis vad man kan göra med en RIKTIG e-boksläsare/läsplatta, en surfplatta klarar det ju inte.

      Radera
  3. Tack för bra och gedigen info. Men jag hör då till den som testat flera eboksläsare i olika omgångar och i olika prisklasser men det är inget för mig. Jag vill bläddra i böckerna och får då en helt annan upplevelse. Köper många böcker. Däremot har jag "Storytell" och lyssnar också på en del böcker. Praktiskt när jag går, reser, är hemma eller vad som.
    Men om jag nu inte hade tillgång till det stora utbud av böcker jag har, läser gärna även på engelska också och lite lättare böcker på spanska, så kanske en e-bokläsare vore aktuell. Så visst är det jättebra att de finns och roligt att ni alla är nöjda med era.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man, någon ska vara den första! :D

      Som sagt, det är bra att det finns alternativ.

      Radera
  4. Tack för ett inlägg som ligger precis rätt i tiden för mig som funderar på nya läsplatta. Har en gammal Letto som nu börjar visa tecken på ålderdom.
    Är, som du, noga med att påpeka att en e-boksläsare och en "vanlig" platta inte är samma sak och absolut inte ger samma läsupplevelse. Själv orkar jag inte läsa längre texter på vanlig plattan - ögonen protesterar.
    Din dröm om det där privata biblioteket, den delar jag :) och i det kan jag tänka mig att även min e-boksläsare får plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sv: Att det finns fler ljudböcker än e-böcker har jag inte tänkt på. Det verkar underligt ... men kan det bero på att efterfrågan efter e-böcker inte tagit fart ordentligt egentligen? De är ju fortfarande oproportionerligt dyra?
      Har läst fysiska böcker som jag också lyssnat på ... men de är inte många, så jag kan nog inte uttrycka mig om det ... kanske. Så här kan jag säga: om en bra bok jag läst i pappersformat (eller e-bok) inte har en bra uppläsare i ljudboksversion så kommer den inte vara lika bra som ljudbok. Jag har lagt ner lyssningsförsök pga att jag inte klarat av att lyssna på uppläsaren av en eller annan anledning. Men, så kan en annan uppläsare vara så bra att jag söker efter fler böcker den läst in - och på så sätt upptäcka böcker jag aldrig skulle ha hört talas om annars :)

      Radera
    2. Men vad bra! Hoppas att du hittar något matnyttigt och att det hjälper dig, du måste berätta vad det blev för läsare sedan! Och härligt att du också är en "påpekare", folk har svårt att förstå skillnaden - platta som platta, liksom. Men det är det ju inte, lååångt ifrån!

      Jag har nog aldrig köpt en e-bok faktiskt. Jag har laddat ned klassiker från Gutenbergs och den svenska R någonting som jag aldrig kommer ihåg vad den heter, ville skriva Runåbergs men det är ju fröer! Och lånat på bibblan! Det idiotiska med priserna är ju att det är 25 % moms på en e-bok medan det är 6 % på en tryckt. Logiken?

      Ja, drömmen om biblioteket ... Har flera flyttlådor med böcker magasinerade i Sverige. Vi gjorde oss av med massor med det var faktiskt skit som inte hade fått stå i mitt bibliotek i alla fall! :D

      Jag vet inte om det finns fler ljudböcker men jag tycker det är konstigt att det finns som ljudbok men inte e-bok. Känns ju som en smal sak i dag att göra om en bok i annat format om man har rätt verktyg och det borde ju bokbranschen ha.

      Intressant med uppläsarna, att du via uppläsaren hittar nya böcker!

      Radera
  5. Jag är fortfarande nöjd med min KOBO Aura H2O med 6,8 tums skärm:

    https://amacasa.wordpress.com/2017/10/03/fodelsedagsmanaden-har-borjat-bra/

    Tack för att du var så hjälpsam då när jag skulle slå till :-)

    Valde en som tålde vatten eftersom det var det där med att läsa vid poolen och slippa släpa en massa böcker på en långkryssning som slutligen gjorde att jag kom till skott. Den ska tydligen klara en timme under vatten, vilket jag dock inte har testat :-D

    I mitt privata bibliotek finns nu... *går och räknar*... nio böcker. Dom flesta av bilderboksmodell och en mycket användbar skånsk-svensk ordbok :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var tvungen att kolla, vi har faktiskt 45 böcker i huset! Många är sonens (fast skolböckerna är inte inräknade), jag har några trädgårdsböcker, säkert 10 om språk på olika sätt. Som är våra, ska jag tillägga för ute i garaget står det två pappkassar med pocketar från tidigare hyresgäster. Tyvärr luktar de mögel så jag har inte kollat så noga på vad det är däri.

      I mitt e-boksbibliotek på Calibri har jag drygt 200! Undrar om jag inte har fler på min gamla dator, förresten! Har lite arbete kvar där att tömma och ha dem med backup i molnet.

      Kul att du är nöjd med din läsare! Är också lite sugen på den men min funkar ju så bra ännu.

      Radera
  6. bra läsning. jag är flera år försen med att köpa en eboksläsare. nu fick jag nytändning igen.

    SvaraRadera