onsdag 6 juni 2018

I butiken: ost

Man står där i affären, på inköpslistan har man skrivit ost. Man tänker Herrgårds-, Hushålls-, Grevé-, Edam- och liknande ostar. Möjligen Parmesan till pastan. Men var är de då? tänker man och spanar runt bland säkert hundra olika ostar.

Bild lånad från esparragodenavarra.wordpress.com

Jodå, de finns i Spanien också. Inte nödvändigtvis de svenska ostarna men Emmentaler, Edam, Gouda och Havarti finns i hyllorna bland de färdigskivade ostförpackningarna, ibland även över disk. Annars är det mest de spanska, så klart. Och de är många. Väldigt många! Varje region har sin speciella sort, varje mejeri sitt sätt. Mångfalden blir enorm. Många ostar är varuskyddade, D.O.P., som Manchego från La Mancha eller den trekantiga Tetilla från Galicien.

Det här inlägget har jag tänkt skriva länge men det är så många ostar att jag inte visste var jag skulle börja. Så jag har gjort det lite enklare för mig och förklarar i stora drag vad det kan stå på ostarna i butiken och vad det betyder, det som gjorde mig mest förvirrad när vi flyttade hit.

Bilden är lånad

Mjölken
I Sverige är den mesta osten gjord på komjölk. Så är det inte här, inte nödvändigtvis. På ostens förpackning kan det lika gärna stå leche de vaca, komjölk, som leche de oveja, fårmjölk, eller leche de cabra, getmjölk. Det kan även stå mezcla och då är det en blandning.

Färskost
I Spanien finns något som heter queso fresco, färskost. Ibland har jag även sett att det kallas för queso blanco, vit ost. Det är en ost som inte har mognat, den har inte så mycket smak, fyllighet eller hårdhet. Den finns som en slät och krämig ost, som kvarg, eller som en fast men dallrande ost, queso fresco de burgos. Ofta är de heller inte särskilt salta. Färskosten brukar stå bland yoghurt i kyldisken och i liknande förpackningar. Man använder det i matlagning men även som en klick på tomater med salt och peppar och lite örter. Eller som en yoghurt med lite socker på.

Philadelphiaost finns så klart även här, den kallas den för queso para untar, ost för att bre.

Ostprodukter som keso faller också in i denna kategori men är inte en ost man normalt producerar i Spanien. Den finns däremot att köpa och kallas då ofta för queso fresco granulado.
 
Bilden är lånad

Lagrade ostar
Det är inom detta sortiment man hittar de flesta ostarna, det som man kan se kyldisk efter kyldisk i butiken.
Tierno, mjuk, liknar mest våra hushållostar, och har mognat mellan 10 och 45 dagar.
Semicurado, halvlagrad, mognat i 45-90 dagar.
Curado, lagrad, mognat mellan 3 och 7 månader.
Viejo, gammal, mognat mellan 7 månader och ett år.
Añejo, åldrad (med välbehag), har mognat i över ett år.

Krämiga ostar
Ostar med ett hårdare yttre men med ett krämigt inre kallas för queso cremoso. Detta är inte den vanligaste sortens ost i Spanien.

Mögelost
Det finns blåmögelostar, queso azul (vilket är både blå- och grönmögelost), men inte i samma mängd som de lagrade. Spanien stoltserar med några mögelostar som är varumärkesskyddade, till exempel Queso de Cabrales, Picón och Queso de Valdeón.

Vitmögelostar, queso blando con moho blanco, med spanskt ursprung har jag knapp sett men jag vet att det finns. De franska finns så klart men inte utbudet är inte särskilt stort.

Rosa etikett är Fresco
Blå etikett är Semicurado
Röd etikett är Curado
Svart etikett är Curado av råmjölk

Det finns en ny ost med grön etikett, samma som den svarta men har lagrats i olivolja.

Queso Montes de Málaga
Om man är i Málagaområdet och vill köpa med sig en ost så kan jag varmt rekommendera de fem getostarna Montes de Málaga som har fått utmärkelsen Sabor a Málaga, Smak av Malaga. Under hösten 2016 vann de andra och tredje pris i en tävling om världens godaste ost och i höstas knep de guld och silver i respektive klass! Den med blå etikett har jag köpt många gånger som gåva, till fester och att njuta av hemma. Men de andra är lika goda de! Och egentligen inte dyra. En bit (en halv rundel brukar det ligga i affären) väger ca 700 g och priset per förpackning ligger mellan 7 och 9 € beroende på lagringsgraden.


En skiva ...
Ostar kan så klart komma i olika "tillstånd":

Bit - trozo
Skivor - lonchas
Riven ost - rallado
Pulver - polvo

Vill man veta ännu mer om ostar i Spanien kan man här läsa om varje varumärkesskyddad ost eller ladda ned en PDF på 353 sidor. Enjoy!

27 kommentarer:

  1. En hel vetenskap! Och gott är det också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att köpa rätt ost i ett annat land är verkligen inte lätt! Man vet ju inte om det är något till mackan eller vinet man köper. Eller något man inte alls är förtjust att äta som det är (som färskosten där, den är inte god bara så där rakt upp och ned - tycker jag).

      Radera
    2. Helena, har ni trassel med er hemsida, förresten? Kommer inte åt den.

      Radera
  2. Ost är gott tycker vi och botaniserar gärna böand de spanska ostarna. Har på Carres gigantiska ostdisk testat i manuella disken och hittat favoriter som jag annars inte kanske gjort. Men visst är det en hel vetenskap, som i alla "ostländer", att hitta rätt. Har smakat mig genom många som jag också tagit i blindo och lärt mig efter hand vilken typ av ost det är. Och hur de smakar. Och du fyllde tacknämligt på listan än mer. Jättebra! Stort tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du ser, här kom mitt ostinlägg som jag egentligen skrev för hur länge sedan som helst! Och det kompletterade det du skrev, som tur är. Puh! :)

      Och visst är ost gott! När sonen var liten var han föga imponerad över ost. Ja, ända till man ställde fram dessertostar och de lite finare! Då kunde han vräka i sig! Nu är han inte lika kinkig med det längre.

      Visst hittar man sina favoriter i ostdisken men när man står där i början så är man helt frågande.

      Radera
  3. Ost eller rättare sagt ostar är det som fascinerar mig varje gång när jag är i Spanien. Urvalet är ju helt enormt, så mycket större än i Sverige. Lägg därtill att Carrefour sedan också säljer alla de vanligaste ostar från Schweiz och Holland m m så är ju valet av kvalet stort.

    Älskar din guide och dina förklaringar om ostar i spanska diskar. I vanliga fall brukar vi "äta oss" igenom det spanska sortimentet av ostar och skinkor, men nu har jag ju lite mera kött på benen:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trevligt att du gillar den! Urvalet är ju verkligen stort - precis som det man gärna dricker till ostarna. Känns som att det går lite hand i hand!

      Radera
  4. Vilket intressant inlägg. Du har gjort en bra mmarknadsundersökning.
    Italien är också ett riktigt ostland medan Thailand inte har någon tradition av mjölkprodukter alls.
    I Bangkok kan man numera hitta det mesta men smakar det så kostar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har de inte kossor i Thailand? Vad lustigt det är att produkter vi ser som normalt och alltid har hemma är ovanligt i andra delar av världen!

      Radera
  5. Visst är det ett enormt utbud av ostar! Jag kan dock sakna vanliga "hyvelostar" en del. Gillar dom tunnare skivorna, men har vant mig med dom färdigskivade vid det här laget. Det sparar ju också in en diskning av osthyveln ;-)

    En mycket bra sammanställning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag håller med, tycker också att de är för tjocka för en vanlig macka de som är skivade. Sonen och mannen min gillar Emmentaler och den finns att köpa i bit men det är en bit som är ca 2-3 cm tjock. Tror det är tänkt att man ska skära kuber av den, egentligen. Jag brukar hyvla den på en av långsidorna så att det blir långa smala skivor, då blir det inte en så stor dum "sula" kvar som inte går att hyvla. Ibland köper jag tierno på Lidl eller Carrefour, men de är lite kladdiga och inte alltid av ren komjölk.

      Radera
    2. Så klart de gillar den osten, förresten. Med det namnet liksom! :D

      Radera
    3. osthyvel är en svensk uppfinning 🇸🇪 i Frankrike får man en bit ost till efterrätt, ingen har väl ostskivor på croissanter... 😳

      Radera
    4. Osthyveln är en norsk uppfinning, säger norrmännen. :)

      Och visst har man ostskivor på croissanter! Det har man här i spanien.
      - Un croissant con jamón y queso, por favor! har mannen min sagt flera gånger efter att ha tittat på serveringens frukostmeny.

      Radera
    5. Skiftnyckeln är en svensk uppfinning. Går dock inte hyvla ost med, så vad den har med saken att göra kan man ju undra... :-D

      Radera
    6. Ja du Ama, det kan man verkligen undra ...

      Radera
  6. maken och jag är riktiga ostomaner 🍷 🧀 🍐

    SvaraRadera
  7. blev sugen på schweizisk ostfondue ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. i Sverige kan man köpa brie av älgmjölk, väldigt dyrt 🇸🇪 fårost är starkt men gott.

      Radera
    2. Ost är roligt, man kan verkligen göra mycket av det!

      Radera
  8. Oj, vilket matigt inlägg, i dubbel bemärkelse. :) Ostar är verkligen en hel vetenskap. Har fullt upp med att hålla reda på dem här i Sverige. Tror din guide kan komma till stor nytta för andra svenskar i Spanien! Bra jobbat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Det är intressant och roligt med ost, det kan vara så helt olika, marscarpone har verkligen inte mycket att göra med parmesan. Ja, förutom att de båda är ostar och är från Italien.

      Radera
  9. Ost! Mmmm :)
    När jag blev laktosintolerant för lite över ett år sedan var min största sorg att jag inte skulle få äta ost. Men det lugnade sig så pass att jag ändå kan äta lagrade ostar! :) Man får vara glad för det lilla!
    Är ingen ost-kännare :) men halva grejen med det är ju att man får prova sig fram ... om och om igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen precis så är det ju! Man måste ju själv hitta det man tycker om.

      Skönt att du kan äta lagrade ostar i alla fall! Här i Spanien är ju det utbudet enormt och inte dyrt.

      Radera
  10. Fantastiskt informativt inlägg! Haha, jag tyckte väl att namnet på den galiciska osten lät lustigt - "tetilla" betyder ju "liten tutte". Men när man ser formen på osten på bilden förstår man ju kopplingen. :-D Lite kul ändå att Spanien, som ändå är ett tämligen katolskt och konservativt land, har så många obscena smeknamn på saker och ting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofia! Det är väl på så sätt som folk står ut ... :D Alltid retar det någon präst.

      Radera