lördag 2 juni 2018

Lördagsgodis 2018 vecka 22

Solen skiner och det är lördag! Härligt, dags att se vad gott veckan har bjurit på!


Godisbit nr 1
Nytt bälte! Igen! Sonen hade gradering i onsdags och kom hem med ett halvt grönt och halvt blått bälte. Nu börjar han komma i kapp åldersmässigt (han gick i Sverige men började om från början i Spanien) och han är nöjd. I gruppen (som är fler än 20 enligt sonen) var det fem som erbjöds möjlighet att gradera och av dessa var det endast tre som lyckades. Sonen var en av dem!

Vi är mer nöjda! Vi är stolta!

Godisbit nr 2
Ny häcksax! Det finns några buskar på den här tomten och de har en tendens till att växa, det brukar ju växter ha. Det hörs ju liksom på ordet. Hittills har jag klippt trillingblomman och en annan med söta gula blommor på (ingen aning om vad den heter) med en liten vanlig sekatör. Det har resulterat i att det alltid är några kvistar jag inte når, några spret som jag känner jag skulle vilja sätta en rosett i! Men nu har jag köpt en häcksax med teleskophandtag. Nu ska det klippas!
 

Godisbit nr 3
Grillbriketter! I Spanien är det inte världens lättaste att få tag i grillbriketter, det verkar som att vanligt kol är det som föredras. Men inte av mig, jag gillar briketter bättre för det känns som att jag har bättre kol(l) då.

Varje vår brukar Lidl ta in en stor kartong med grillkol och en med briketter. Nu har kartongen kommit så alldeles strax ska jag åka dit och köpa på mig ett lager! I kväll blir det grillade hamburgare!

14 kommentarer:

  1. Stort GRATTIS till sonen! Klart ni är stolta över honom! Bra jobbat där!

    Lycka till med häcksaxen med teleskophandtag. Har ingen aning hur en sådan ser ut, men jag utgår iskallt ifrån att du visar saxen i arbete sedan;-)

    Ibland är Lidl oslagbar, uppenbarligen inte bara vad gäller hushålls- och toapapper utan även med kolbriketter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade tänkt ta ett foto på häcksaxen men orkade inte ...

      Fem påsar köpte jag så nu har jag en stund franöver. Kanske köper jag mer, det går åt. Det gäller att hitta godbitarna hos Lidl!

      Sonen, ja. Vår stolthet!

      Radera
  2. Roligt att det går spå bra med judon för sonen. Och att ha ett intresse man gillar betyder ju mycket. Stort grattis till hans gradering.Jätteroligt! Klart att ni är stolta!
    Vilken bra godisbit att du slog till på häcksaxen. TYcker man ska underlätta jobben som ska göras så mycket som möjligt.
    Briketter är ju en bristvara och jag förstår att du vill ha dem i stället för kolen som lätt blåser runt bland trädgrenar och annat. Trevliga godisbitar och varierade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bra att han fortsätter med judon. Ibland är det motigt för det är ju en del läxor men han behöver komma ifrån också.

      Ja, underlätta är bra. Ska nog gå ut och ta ett tag med den!

      Fem påsar har jag köpt, en är redan påbörjad!

      Radera
  3. Grattis till sonen!
    Lidl är så bra på många sätt, har saker andra affärer i Spanien inte har.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett bra komplement. Sedan blir det så klart mycket handlat där eftersom det ligger så nära oss.

      Ha en härlig söndag du med!

      Radera
  4. nr. 1. Bra jobbat av sonen!
    nr. 2. Häcksax med teleskophandtag. Häftigt!
    n3r 3. Skönt att ha grillsäsongen säkrad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han jobbar på bra där! Själv ska vi se om jag kan jobba på bra med häcksaxen, nu måste jag ju ta tag i det. Attans ...

      Radera
  5. Förstår att ni är stolta över sonen! Med all rätt :-D

    Oooo... En sån häcksax ska jag nog inte köpa till Anders. Han lyckas döda det mesta med den vanliga sekatören ;-)

    Briketter är helt klart bäst! Jag tror vi lyckades hitta såna på AlCampo till slut. Men nu var det länge sen vi grillade - blir oftast att steka ute istället. Snabbare, typ :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej för 17, inget vasst till Sekatörmarodören! Ni kan i och för sig knappast ha något kvar som han kan sätta tänd... seka... något i. Fast någonting gör ju någon rätt hos er eftersom växterna verkar trivas. Ja, ända tills han får fatt i vassa redskap!

      Radera
  6. Goda godisbitar. Inte heller jag kommer att köpa flerhäcksaxar till min man, han och Amas Anders verkar vara av samma sort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajabaja på dem!!! Jag måste ju klippa för annars kommer grannarna och påpekar det, att det hänger ut för mycket över gatan. Jag som tycker att det är fint när det väller över ...

      Radera
  7. Grattis till bältet, Sonen :)
    Skönt att någon mer än jag kan köpa blommor utan att veta vad det heter :) Tack! :)
    Sv: Såklart menade jag WhatsApp :) Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver inte veta allt men ibland hjälper det lite att veta vad det är för växt man har att göra med. Den stod planterad när vi kom hit, den har vuxit en hel del. Jisses vad här kan växa!

      Radera