lördag 16 juni 2018

Lördagsgodis 2018 vecka 24

Lördagsgodisdags!


Godisbit nr 1
Underblomman har börjar blomma! Mirabilis jalapa är dess vetenskapliga namn och den är verkligen underbar, så himla läcker! Första gången jag såg den var på Mallorca 2008 och jag plockade med mig en stickling hem. Jag lyckades hålla den vid liv över vintern, den började blomma på sommaren, fick fröer och sedan har jag haft minst en planta varje år. Här i huset där vi bor fanns den redan på plats och kommer upp varje år, fröerna den spillt ut växer sig stora de med.

Det roliga med denna blomma är att på samma planta kan blommorna se helt olika ut i färgerna. En kan vara helt vit, en annan helt cerise och sedan i toner och mönster däremellan. Det finns sorter som är helt enfärgade men det finns även de som har udda färger med gult, rosa, vitt och aprikos på samma planta. Ett vackert bladverk har den också samt en härlig doft när mörkret faller på. En riktig godisbit i trädgården både i Sverige (som ettåring eller spara roten frostfritt) och Spanien (perenn)!


Godisbit nr 2
Min dagbok! Jag har sedan jag var 15 år skrivit dagbok. Inte tankar och idéer utan mer journal, kanske. Tre-fyra korta meningar om vad som skett under dagen. Detta dagboksnoterande har varit så suveränt om och om igen, många dispyter har kunnat undvikas (- Näe, det gjorde vi inte alls då! -Jo, för det har jag skrivit upp!) och hjälpt till att minnas dagar och händelser. Det är dessutom där jag skriver upp högsta temp och väder varje dag, det som sedan hamnar här i bloggen.

Den börjar se lite sliten ut. Men har man varit med sedan 2010 på några resor och en utlandsflytt så är det tillåtet. 1,5 år kvar, sedan är det dags för en ny.


Godisbit nr 3
Poolplask! I torsdags var det poolpremiär och det är en månad senare än andra år, till och med två i jämförelse med 2017.

Äntligen! Nu väntar jag bara på att det ska bli så där härligt skönt med ett kvällsdopp.

14 kommentarer:

  1. Trevliga godisbitar! Vilken vacker och spännande blomma som har olika färger på sina blommor inom samma planta. Ska se om jag kan få till en likande i den spanska rabatten. Kul med dagbok.Ohc fint att se vad man gjort. Har en liknande där det blir några meningar varje dag.
    Och att poolpremiären blev lite sen i år är ju inget man kan påverka direkt, om man nu inte vill bada i isande kallt vatten. Men kanske har ni solceller som värmer upp den så att även kvällsdoppen kan ske i 25 gradigt vatten.. (Eller den temperatur du gillar.)
    Önskar dig en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker definitivt du ska försöka få din en underblomma både i rabbat i Spanien men även i en kruka på balkongen hemma.
      Till poolen finns en solcellsanläggning men den är urkopplad, funkar inte och bitar är numer bortsågade. Hade varit härligt med det men hade ännu hellre sett det kopplat till huset.

      Radera
  2. nr. 1. Underblomman.Den blomman gör verkligen skäl för namnet.
    nr.2. Dagbok skriver jag inte, men efter min stroke så har jag blivit noggrann med att dokumentera det mesta vilket jag haft mycken nytta av. På datorn då förstås eftersom jag har svårt att hantera det som kräver två händer.
    nr.3. Njut av doppen! Här har vi valt att inte starta poolen i år och det känns helt ok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har för mig jag skickade till er av de fröerna. Nu är de nog gamla, de har inte så lång hållbarhet vad det verkar.

      Radera
  3. 1. Blommorna med olika färger är coola, el färg för mig visserligen, men ändå;-)

    2. Dagbok har jag aldrig haft, men sedan jag började blogga är just bloggen min dagbok. Ingen diskussion liksom, allt är ju dokumenterat.

    3. Kul med poolpremiären. Här hade du kunnat ha premiär ungefär för tre-fyra veckor sedan. Har förstått av min f d chef, att ni haft kallare i Spanien än vad vi har haft här - global warming kallas det visst;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns i gult, lime och andra kolörer också!

      Pooken var härlig i dag med, nu är det 26 i vattnet!

      Radera
  4. Vilken härlig blomma! Kul med de olika färgerna. När det gäller dagbok har jag skrivit till och från under många år, men nu är det väldigt många år sedan sist och ibland kan jag önska att jag hade gjort det mer för visst är det ku latt läsa gamla anteckningar och minnas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast står det samma sak men det är ju så det är i vardagen. Det braiga med denna typen av dagbok är just att det får inte plats så mycket så det går fort och ingår i ritualen vid sänggåendet.

      Radera
  5. Den lavendeln har jag aldrig hört talas om, men den ser verkligen fin ut och roligt med dom olika färgerna :-)

    Förut använde jag fickalmanackorna som dagbok, främst vid resor för att komma ihåg när vi skulle sortera diabilderna sen. Det kunde ju gå lång tid innan sista filmen blev framkallad. Dom hjälpte även Anders att sätta hyfsade fotodatum på dom 10.000 diabilder som han skannade in innan vi flyttade hit. Sen jag började blogga 2009 har jag likt BP bloggen som dagbok. Där finns det mesta dokumenterat :-)

    Våren var verkligen synnerligen trög även här. Men ännu har jag inte doppat mig i havet (som är det som gäller för min del). Inte i år heller :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte du kommer doppa dig i havet i år heller ...

      Förstår att de verkligen varit till hjälp. Jisses vilket jobb!

      Radera
  6. Oj, vad länge ni fått vänta på poolbad i år.
    Konstigt att det varit så varmt här i Norden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så in i Norden länge fick vi vänta!

      Men nu har det kegat strax under 30 så det verkar ha normaliserat sig.

      Radera
  7. Fantastiskt med en sliten fin dagbok som varit med om så mycket :) nästan lika mycket som du ;)
    Vilken pool-bild!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm... innebär det att jag ser lika sliten ut ...? Ja, kanske vissa dagar mer än andra syns de gråa tonerna i både hår och hy medan andra dagar ser man mer solbrännan.

      Radera