lördag 23 juni 2018

Lördagsgodis 2018 vecka 25

Den här veckan är så full av godisbitar så jag vet inte riktigt vilka jag ska plocka ut och bjuda på! Det får bli en lite större näve denna veckan!

Godisbit nr 1
Ny kyl/frys! Äntligen står den där. Lite större kyl, lite mindre frys. Vi slipper böja oss ned hela tiden, det är nytt, rent och så himla fräscht! Superbra service fick vi av butiken DTodo, frakt ingick och de kom precis på utsatt tid redan dagen efter. Inga kommunikationsproblem heller, det visade sig att Luis, den spanske butiksägaren, kan väldigt bra engelska samt - hör och häpna! - svenska!


Godisbit nr 2
Midsommarmat! Inte för att det var så mycket midsommarkänsla under gårdagen, sonen hade ju en helt vanlig sista skoldag. Eller vanlig och vanlig, de gjorde inte ett endaste vettigt dyft. Men han skulle vara på skolan klockan 8.15 till 14.45 lik förbenat. Han hade kunnat vara hemma, egentligen.

Jag gjorde en smörgåstårta och det blev en frukttårta som inmundigades ute i trädgården tillsammans med cava. I väntan på middagstid fick allt plats i nya kylskåpet utan att jag behövde plocka ut och stoppa i kylväskan en stund, till och med vinflaskan fick plats.

Och ja, det finns till en middag till! Yes!

Hoppas ni också hade en trevlig midsommar!


Godisbit nr 3
Snabb och välbehövlig hjälp! I måndags när vi skulle åka och beställa kyl/frysen så lyste displayen på bilen upp med en massa röd text: KOLLA DÄCKENS LUFTTRYCK!
Punka. Igen. En fet skruv satt inkilad rakt in i bakdäcket så det pyste. Som tur var så ligger butiken vi köpte kylen på i industriområdet och där finns mängder med bilmeckar. De flesta verkade dock ha stängt fem minuter tidigare men vi hittade en, PitLane, som sa att visst, det där fixar vi på en gång.

En kille lyfte upp bilen lite, satte sig bakom däcket, fick loss skruven, körde in en grej som såg ut som en lång och smal korkskruv. Han filade runt med den med några kraftiga tag och sedan petade han in något som vi antar är vulkaniskt gummi. Han meckade runt med det ett tag, verkade till slut bli nöjd. Han fyllde på med luft och kollade att trycket höll. Japp. 10 € kostade det, som hittat. Trycket håller fortfarande men en snabb blick kastas under däcken innan vi far iväg nu. Skruven satt så perfekt i mitten så frågan är om någon har haft lite "kul".

Godisbit nr 4
Att göra något bra! Jag var på väg in till Lidl och hör något som gnyr. En liten vit vovvsing står bunden vid en stolpe utanför entrén - mitt i solskenet, nästan 30 grader. Den vet inte vilken tass den ska stå på, det bränner så på de heta plattorna. Stackars hund!

Jag velar. Vad ska jag göra? Jag får ju egentligen inte röra den ... Jag går in i butiken. Så himla mycket folk. Ska jag be kassan ropa ut? Hur får jag dem att förstå? Bryr de sig ens? Går ut igen och tittar på hunden, folk tittar men gör inget. Går in igen men fortsätter höra hunden gny, ser den hoppa från tass till tass. Folk som går förbi stannar, klappar den lite, och går sedan in i butiken. Hunden fortsätter gny, det gör så ont i tassarna!

Jag får nog. Jag går ut, drar kopplet från pelaren och drar med mig hunden till skuggan där jag kan fästa den vid en annan pelare, knappa tio meter bort. Hundstackaren lägger sig på en gång och bara pustar ut. Skugga ...!

J-a hundägare!!! Hur f-n tänker de! Jag var så upprörd så jag skakade i säkert en halvtimme efteråt! Hade ägaren kommit ut hade jag skällt ut den på alla de språk och ord jag kan, något borde kanske gå in. Fast å andra sidan om man binder fast en hund mitt i solen så saknar man något väsentligt.

Den här godisbiten är för en gångs skull jag! Att jag gjorde något i stället för att göra som de andra, bara titta och skaka på huvudet och sedan gå vidare med sitt liv. Det vill säga, de som ens brydde sig och reagerade, många såg inte ens åt hunden.

Stackars vovven! Om ni bara sett hur den pustade ut när den kom in i skuggan, där plattorna inte längre brände tassarna ...

Godisbit nr 5
Sonen! Den största och mumsigaste godisbit man kan tänka sig. Alla kategorier. Han har klarat av ett år i spansk skola. Än vet vi inte om han klarat alla ämnen, Lengua och Física är väl fortfarande i farozonen men vad gör det? Resten tror jag är klarade (vi får veta mer på onsdag, konstigt system och jag ska berätta mer om det, så klart). Han har i alla fall "överlevt" och mår bra!

Hur stolt kan man bli som förälder?!

13 kommentarer:

  1. nr. 1. Extra skönt att få ny kyl/frys så här mitt i sommaren.

    nr. 2. Smörgåstårta, frukttårta och cava i trädgården låter som en alldeles utsökt midsommarmåltid. Mums!

    nr. 3. Bra att det finns punkavarnare nu för tiden, men inte särskilt "kul" om det nu är så. Både kyl/frysbutiken och bilverkstan verkar lite ospanska. Jag menar, håller överenskommen tid och fixar ett problem på direkten.

    nr. 4. Där gjorde du en hedervärd insats. Det blir guldstjärna till dig.

    nr. 5. Bra jobbat av sonen, föräldrarna inte att förglömma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att vi är förvånade över hur bra spanjorerna håller tider! De svenska hantverkarna har en del att lära.

      Radera
  2. Det var en välfylld godispåse lagom till Midsommar.
    Jättekul med en ny kyl/frys till sommaren.
    Smörgåstårtan såg otroligt god ut. Å inga räkor, tack för det;-)
    För 10 Euro byter verkstan inte ens en trasig lampa här i Sverige. Kostar 175 kronor och det tar ändå kortare tid än att laga punkan. Länge leve Spaniens bilverkstäder säger jag bara.
    Personen som äger hunden borde straffas och beläggas med förbud att äga djur. Fruktansvärt!
    Du kan verkligen vara stolt över sonen. Bra jobbat där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en riktigt bra godispåse!

      Radera
    2. Det borde vara licens på att ha hand om andra levande varelser.

      Radera
  3. Vad trevligt med en så välfylld godispåse. Vad gäller kyl och frys är det ju så viktigt att det är rejält tilltaget och nu har ni fått det.
    Vad gäller hunden så hade jag handlat som du gjorde. Jag hade också blivit tvärförbannadd över att en hundägare kan plåga sin hund så.
    Jätteroligt med somen som snart gjort ett år i den spanska skolan och gjort det så bra. Kansk eden bästa godisbiten.Och att vara stolt ocg gld över sina barn är en glädje som är det där extra i tillvaron. Jag kan fortfarande känna så trots att döttrarna idag är 38 år år. DE har alltid berett mig så mycket glädje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit hopplöst med denna lilla semesterkyl! Dessutom är en stödlist trasig så det har inte gått att utnyttja dörrens fack ordentligt. Det känns så himla skönt med en kyl som inte är knökfull, där inte allt rasar ut bara för att man ska hälla i mjölk i kaffet.

      Man ska vara stolt över sina barn oavsett ålder!

      Radera
  4. Hmm... Då har du en glasskiva till en kyl över nu då? ;-)

    Här blev det midsommarpizza och midsommarpasta. Det gick alldeles utmärkt det med :-D

    Vi råkade ut för en likadan punka i Sverige för många år sen. Anders lämnade in den och fick den lagad på verkstad. Höll nästan på att svimma då det kostade 80 kronor... För det priset trodde vi inte ens att man fick parkera på deras verkstad. Men det var i och för sig för "hundra år sen".

    Snyggt jobbat av dig att rädda den stackars hunden! Stor klapp på axeln till dig. Hur tänker folk? En del tänker inte alls, helt klart.

    Snyggt jobbat av sonen också! Han får också en stor klapp på axeln :-)

    Ha en finfin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag kan alltid säga att den var ju paj den men! :D Tror aldrig att den gamla kylen kommer att användas igen, du kan ju ta med golvplankan ... :D

      Tack för klapparna!

      Radera
  5. En godispåse så bra som någon! Mycket smaskigt i den.

    SvaraRadera
  6. Hurra för din hjältehandling :) Snyggt jobbat!
    Väldigt bra jobbat av sonen också! Tänk att det redan gått ett helt skolår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk. Ett helt år! Jag har påbörjat ett inlägg om skolåret så det kommer vad det lider.

      Radera