lördag 30 juni 2018

Lördagsgodis 2018 vecka 26

Dagens godispåse blev faktiskt som en liten berättelse, en som vibrerar i färg!


Godisbit nr 1
Småplock! Vi bjöd över familjen Cuba för lite inmundigande av godsaker innan den planerade turen till årets feria i Benalmádena. Det är verkligen roligt att stå där och lägga upp och greja, blir så läckert när det är så mycket färg! Och läckert var det att äta också, mannen min och jag skrattade just åt minnet när Herr Cuba slevade upp hummusen jag gjort:
- Det här var gott!


Godisbit nr 2
Min fina dipladenia! Bägarranka på svenska. Det är den som jag köpte på min födelsedag och som den har verkligen vuxit! Blommat har den gjort oavbrutet. Fru Cuba tittade längtansfullt på den medan hon stoppade i sig av småplocket, hon gillade den!


Godisbit nr 3
Feria! Den här kanske inte är en så där jättemumsig godisbit i år för mannen min hittade ingen Piña Colada och mojiton jag köpte var inte alls god. Men det är trots allt lite kul att gå runt ett tag, kasta bort en massa pengar på att träffa ballonger med pilar och skjuta korkar. Inga av ungarna ville åka något, de ville bara vinna!


Godisbit nr 4
Handelsträdgårdar i full blomsterprakt! Det är så himla mysigt att gå runt och bara titta och njuta! Att priserna i spanska handelsträdgårdar sedan är en bråkdel av de svenska är ju inte heller fel.


Godisbit nr 5
En dipladenia till! Klart jag inte kan åka tomhänt från en handelsträdgård! Fast den här ska jag ta med mig till Fru Cuba när vi om en kort stund ska dit och grilla lite!

Priset på krukväxten? Som en vinflaska ... 5.50 €. Såg att en i samma storlek kostar ca 260 kr på Plantagen. Så jo, 50 kr för denna skönhet är verkligen en godisbit!

12 kommentarer:

  1. Alla snacka i första bilden - yummie, yummie! Så färgglatt och så enkelt att göra - förutom hummus då.
    Dipladenia låter betydligt finare än bägarranka. Då den är så vacker förtjänar den att heta dipladenia;-)
    Då barnen inte ville åka nåt, så sparade du ju pengar efter pilkastningen. Det jämnar ut sig;-)
    Priser i Spanien är ju betydligt lägre än här hemma, och det gäller ju i stort sett allt.
    En toppen påse med lördagsgodis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hummus är superenkelt att göra själv!
      https://tomatsomtomat.blogspot.com/2014/11/kikartsrora-hummus-hommos-eller-hoummus.html

      Radera
  2. Härliga godisbitar och de som är ätbara gillas extra, liksom den vackra dipladenian.
    Visst är det trevligt med dessa "ferior", men mest för att d ehör till.Och viss fart och fläkt brukar det ju vara även om mat och dryck inte är deras "bästa gren".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl som det mesta att det är roligt första gångerna för det är speciellt. Den här gången åt vi innan just för att det är så himla dyrt och inte alltid det bästa, direkt.

      Radera

  3. nr.1. Oj, så läckert. Precis i min smak.
    nr.2. Bägarranka, en vacker ny bekantskap.
    nr.3. Allt blir sällan perfekt.
    nr.4. Tror väl jag det, att du trivs i sådan miljö.
    nr.5. Perfekt som "gåbortblomma".
    Det var en härlig mix i godispåsen.

    SvaraRadera
  4. Vi köpte också en sån där jättefin lavendel i en handelsträdgård och den var jättestor! Tre olika färger hade den också i samma kruka. Han som tog betalt (minns inte hur mycket men det var billigt!) såg inte ut att vilja skiljas från den, det var väl hans bebis som han drivit upp.

    Hur det gick?

    Den dog.

    Ja, ja. Alla berättelser har inte lyckliga slut :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hade en vit, minns jag. Och Sektören gick väl lös på den ...
      Sedan kan det vara så att den inte gillade när det blev svalt, rötterna klarar tydligen inte under 16 grader och det kan det ju faktiskt bli här på vintern. Hade en som inte klarade den vinter som var, förstår den ...

      Radera
  5. Läckert bord med mat och frukt i alla möjliga färger, det ser så gott ut.
    Att gå runt bland plantor, blommor och kryddväxter är en av mina favoritsysselsättningar.
    En påse gott och blandat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mycket gott och ganska blandat!

      Handelsträdgårdarna är ju förföriska, särskilt här dem de låga priserna.

      Radera
  6. Vilka godbitar :) på fler sätt en ett; första bildens godbitar ser ju verkligen frestande ut!
    En och annan Feria/Fiesta hade ju inte suttit fel i det här landet :) Våra marknader är ju verkligen inte samma sak!
    Sv: Jo, Jordklok har verkligen bra grejer!
    Fler av mina vänner använder menskopp - jag avstår och hoppas eländet tar slut snart ;) Min kassa termostat tyder ju på det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej dessa fester är lite annorlunda men främst för att det är en folkfest där spanjorerna klär upp sig!

      Radera