söndag 19 augusti 2018

Skyltsöndag nr 95 - Gatuprat

I dag bjuder jag er på en endaste liten skylt men den är å andra sidan riktigt naggande god!

 

En gammal skylt som jag hittade på paseon i Fuengirola. Och jag tänkte att vem eller vad är Åben? Men mannen min påpekade att det är ju danska, det står "öppet". Hehe ... Så dumt.

Bild lånad från wurstack.com

Jag blev lite nyfiken och hittade en nyare modell på Internet men jag tycker nog att den äldre har mer charm.

 ~ ☺ ~

(OK, det blev visst två bilder men den nyare är inte min så den räknas inte - den här gången.)

~ ☺ ~

Vill du se fler skyltningar kan du klicka på etikett Skyltsöndag här i bloggen. Glöm inte bort att kika in på förvaltaren BP's Skyltsöndag! Här är alla medverkare.

20 kommentarer:

  1. Gatuprat kan vara både gott och talande. Och om just de danska korvarna är gladast låter jag vara osagt men de är i alla fall öppna. (Kan tolkas på lite olika sätt...)

    SvaraRadera
  2. Haha, danskarna är åpen. Det kan man säga när man är rejält hungrig och vräker i sig, då är man åpen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var nytt! Det måste vara dialektalt.

      Radera
  3. Hahaha! Skrattade gott åt den verkligen naggande goda skylten! Det första jag tänkte var att Åben måste vara korvmärket - hahaha:-)
    Å du har helt rätt, din gamla skylt är betydligt charmigare än den nya.

    Tusen tack för skylten, att jag nu vet att "öppet" heter "åben" på danska och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen så tänkte jag också, att det var märket!

      Radera
  4. underbart glada pölser, precis som danskarna själva. Fast jag tycker det känns konstigt med den röda färgen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns lite konstigt och kanske nästan lite giftigt.

      Radera
  5. Vilka söta korvar :) Danska är inte lätt att förstå. Pratar alltid engelska med danskar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, danska är inte lätt! Håller med, föredrar också engelska med dem.

      Radera
  6. Fin skylt men jag har aldrig riktigt tänt på de danska röda pölserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken eller färgen? Har för mig att de är rätt goda. Och om jag minns rätt så har de haft dem att köpa i Sverige också emellanåt.

      Radera
  7. Jag känner mig lite som ett språkgeni nu som genast förstod att Åben syftade på att det var öppet - tack för det :-)

    Jag minns när dom förbjöd nåt färgämne som alltid fanns i dom svenska korvarna så dom helt plötsligt gick från att vara typ glatt röda till den mer "dassiga" färg dom har idag. Dom såg inte alls goda ut då! Nu tycker jag helt tvärt om att dom danska, röda, ser konstiga och smått giftiga ut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med om att de ser giftiga ut! Men det är ganska fränt faktiskt, i alla fall om man jämför med de "dassiga".

      Danska är inte riktigt min grej, tydligen!

      Radera
  8. Åben förde mig direkt till Danmark. Förr var jag alltid åben för en dansk pölse och smörrebröd under mina Köpenhamnweekends. Numera blir det vare sig Köpenhamnsweekends eller dansk pölse, men nåt smörrebröd slinker ner då och då. Utan köttprodukter numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet att din D brukar göra smörrebröd emellanåt, brukar se så gott ut!

      Radera
  9. Så gott det skulle vara, det var längesedan jag var i Danmark och åt pölse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi åkte igenom för fyra år sedan men vi åt aldrig någon korv ...

      Radera
  10. Tänkte bara påminna om att det inte är så länge kvar tills det är lördag, och jag börjar vara riktigt godissugen nu ;-)

    Ha en härlig fredagskväll! :-D

    SvaraRadera
  11. Gillar danska röde pölser. Längesedan jag åt en.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera