lördag 2 februari 2019

Lördagsgodis 2019 vecka 5

Dags att fiska upp godisbitar ur veckan!

En av krukorna med "hittegods",
dvs växter jag plockat lite här och där.

Godisbit nr 1
Grattis till min lilla pappis på födelsedagen i dag! Får ge dig födelsedagskramen när ni kommer på fredag!


Godisbit nr 2
Hjälpmedel! Jag gillar inte att städa vilket för de flesta inte borde vara en nyhet vid det här laget. Jag menar, tar jag fram moppen så undrar mannen min om jag har feber.

Hur som helst, en positivt negativ sak med att mamma och pappa kommer är att det måste ju städas (plus för resultatet och minus för aktiviteten). Och ja, det måste det verkligen (Varför då? undrade dammråttan som just dansade förbi med hela sin familj i släptåg.) och då underlättar det ju med bra saker. Hittade på Lidl ett "handtag" som man med kardborrefäste sätter dit olika små mikrotrasor (namnade för respektive ändamål som speglar, möbler, kakel, diverse osv). Handtaget är inte hårt utan skumgummigt (som Foppatoffelplast) så det är behagligt att hålla i. Trasorna är ju bara att slänga i tvätten sedan.

Jisses, jaha! Var köksluckorna ljusgrå?


Godisbit nr 3
Lemon Curd! Med citroner från egna trädet, så klart. Jag och sonen älskar Lemon Curd och det är så enkelt att göra Lemon Curd själv. I går serverades det på nybakade scones, i dag på Digestive-kex. (Och ja, Lena! Kex med hårt K!)

Den fina almanackan jag vann!
I den kan jag läsa att det i USA och Kanada är Groundhog Day i dag.

Godisbit nr 4
Att träffa Lena i Wales! Åh, vilken godisbit! Att det är en charmerande glad och trevlig kvinna förstod jag ju redan innan men man vet ju aldrig innan om man klickar, så att säga.

Tiden gick så fort så jag tappade alldeles kollen! Hade en tid att passa efteråt och den missade jag (ingen fara egentligen, men ...) för vi hade så mycket att prata om: varför vi hamnat där vi båda hamnat, vad man gjort tidigare, vad man gör nu, om vår syn på bloggandet och en massa andra saker, det som varken Lena eller jag skriver om. Det finns ju ett liv utanför bloggen, också. Vi pratade om så mycket så det har tagit mig flera dagar att bearbeta.

Vad jag tyckte var extra kul var att Lenas man var med i stort sett hela tiden. Hon hade förvarnat om att han inte var så intresserad av att höra två "tjejer" sitta och snacka men jag måste tydligen ha varit väldigt trevlig (Haha!) eftersom han var med när vi åt delikata Sverige-inspirerade snittar och sedan satt kvar och njöt av det vackra vädret och allt vad vi tre pratade om. Visste ni om att han pratar svenska flytande? Det visste inte jag .

Tack snälla Lena och Alan för den fina almanackan och några alltför få trevliga timmar! Det gick alldeles för fort så det får vi helt enkelt göra om!

8 kommentarer:

  1. Åh! Tack för godiset så här i väntan på att Schlagern ska starta :-)

    Jag gillar inte heller att städa. När jag var liten så sa jag att jag ALDRIG skulle bli som mamma - att städa bara för att det ska komma folk på besök? Nej, nej. HELT onödigt. Nuförtiden anser jag att det är tur att det kommer folk på besök emellanåt så man får städat NÅN gång :-D

    Lemoncurden såg väldans god ut :-)

    Visst är det kul att träffa människor irl som man lärt känna genom bloggarna! Speciellt när det klickar så bra så man glömmer tid och rum :-)

    Sist - men inte minst - stort GRATTIS till pappsen!

    SvaraRadera
  2. Stort grattis till din pappa och så trevligt att de snart är på väg till er.
    En trevlig godisblandning även denna vecka.
    Och ett så fint möte med Lena. Förstår att ni hade väldigt trevliga timmar när ni sågs och även mycket att prata om. Bloggen är ju oftast endast en liten del av en person. Har haft förmånen att träffa henne både i Stockholm och under en fantastisk resa till Skottland.
    Vad gäller städning, fönsterputs, tvätt och strykning så är det maken som håller i den. Även disken tar han om och ofta bakning av matbröd. Men jag ingår ibland i arbetsgruppen.

    SvaraRadera
  3. Trevligt att läsa om din träff med Lena :) klart två bloggtrevliga tjejer som ni skulle trivas ihop :)
    High Five till dig hård-k-kexare!

    SvaraRadera
  4. 1. Stort GRATTIS till pappsen! Så både han och du fyller år i februari. Då kan ni ju snart göra en kombo och fira:-) Jättekul ju!

    2. Din hittegodslåda är helt i min smak! Växter som i stort sett sköter sig själva. Love it! Å vilken suverän bakgrund i min favo färg:-)

    3. Lyx med lemon curd från det egna trädet - om man gillar lemon curd vill säga;-)

    4. Stort GRATTIS till vinsten! Å att det firades Groundhog Day i USA och Canada uppmärksammades konstigt nog till och med på BBC idag.

    5. Jättekul att du och Lena klickade perfekt! Känner ju till henne såklart, men har inte följt hennes blogg. Ja du Emma, du verkar lämna positiva avtryck lite varstans om man säger så;-)

    PS. Hatar all städning. Borde kanske skaffa färgglada mikrotrasor för att få inspiration. Håller förresten helt med Ama och hennes resonemang;-) Ja om städningen då, inte om Melodifestivalen;-) DS.

    SvaraRadera
  5. nr.1. Så klart att pappsen får första godisbiten
    nr.2. Så bra att mamma och pappa kommer på besök ibland så att du får se vilken färg köksluckorna har. Spännande att se vad nytt du upptäcker inför varje besök.
    nr. 3. Har man ett träd som dignar av citroner så...........
    nr. 4. Jag har noterat att ni träffats. Extra kul att det klickade så bra.

    SvaraRadera
  6. Jag får nog ta mig en extra koll på dessa braiga trasorna från Lidl. Ja, vem gillar att damma och putsa fönster...
    Ibland kan jag faktiskt längta efter att få pula omkring och hålla ordning i mitt hus. Vilket jag sällan gör på hotellrummet.
    Härligt att äta en riktigt hemmagjord citron curd på ett kex÷)
    Så härligt att det klickade mellan Lena och dig. Det var ingen tvivlan om det. Tänk att man bor så nära och inte fått till dig. Så äntligen händer det.
    Ett stort GRATTIS till pappsen 🤗
    Njut nu av varandras sällskap nu när dina föräldrar kommer!!!

    SvaraRadera
  7. Älskar lemoncurd, men har aldrig tänkt på att man kan göra det själv ... Och vad kul att du träffade Lena!!! :)

    SvaraRadera
  8. Har varit inne och läst hos dig förut, men hann inte kommentera då.
    Ja, vilken trevlig träff vi hade och det sa verkligen klick, så mycket att prata om. Nu ser jag fram emot vår nästa träff. Alan tyckte också du var så trevligt och intressant att prata med, roligt.
    Roligt att läsa kommentarerna ovan från gemensamma bloggvänner.
    Som vi pratade om tycker jag inte heller om att städa, men ibland måste man ju och speciellt när man ska ha gäster. Kom nu på att jag måste meddela mannen att det är dags för städ, så jag slipper, hi,hi! Fördelen här är att man sitter ute den mesta tiden och på kvällen syns inte dammråttorna så tydligt!
    Ha sköna dagar med familjen!

    SvaraRadera