lördag 18 maj 2019

Lördagsgodis 2019 vecka 20

Varje gång jag skriver veckonumret hickar jag till en del. Är vi redan framme vid vid vecka 20!? Jisses, nästan halva 2019 har slunkit iväg.

Jaja ... Som tur är finns det godisbitar ur denna veckan också!


Godisbit nr 1
Fysioterapi-lektionerna avklarade. Sonen har gått sex gånger på fysioterapi för att lära sig övningarna han ska göra varannan dag från och med nu.
-¡Muy bien, joven! sa fysioterapeuten och kollade noga hur en av de sju övningarna utfördes.
Om ett halvår ungefär kommer vi att få kallelse från sjukhuset igen för att kolla hur det då ser ut med sonens skolios.
- Ett halvår! Ska jag hålla på med det här ett halvår!? sa sonen bestört när vi var på väg hem från sista sessionen.
- Lilla hjärtat, sa jag. Du kommer nog att få hålla på med det här i många år! I alla fall så länge du växer, kanske resten av livet ...

Stackars liten. Men tänk ändå så bra det är att han har fått hjälp och att det på dessa sex sessioner och några hemma redan märks, han gör framsteg, sträcker på sig! På måndag ska vi köpa en pilatesboll också! De är roliga!


Godisbit nr 2
Amaryllisen blommar! Det är alltså så här års de egentligen blommar när de själva får bestämma. Den ser lite skamfilad ut, det blåste något infernaliskt i går!


Blåsten gjorde att det rasade citroner från trädet! En hel matkasse med fina citroner plockade jag ihop (det på bilden är bara en bråkdel ...). Jag frågade väninnan och grannen Fru Cuba om hon ville ha mer och som tur var ville hon det. Så himla trist när man bara får kasta, jag kan inte ta hand om det själv.

Godisbit nr 3
Snabb hjälp! Vi fick lite panik när vi såg att det inte fanns några tider på Sveriges Ambassad i Madrid! Inte en endaste en förrän slutet av augusti! Våra pass går ut, mannen min och jag har våra nationella ID-kort men sonen har ju inte det. Dessutom måste vi åka till Serbien i sommar och då måste vi ha pass.

Som tur är så kunde ambassaden skaka fram några extratider åt oss så i veckan som kommer ska vi på en blixtvisit till Madrid.

Godisbit nr 4
Lengua 1 ESO avklarad! Ja, ni läste rätt! Sonen klarade sin sista recuperación och har nu i alla fall en femma i betyg, precis på gränsen. Med tanke på att han inte har pluggat ett dugg inför detta - trots tjat och tjafs - så är jag nöjd.

Sonen berättade att provet var helt annorlunda mot de andra. Detta får mig att tro att de har gjort det enklare för att fler elever ska kunna passera. Men just nu bryr jag mig inte, det känns verkligen så himla skönt att detta är fixat!

22 kommentarer:

  1. Verkligen en välfylld påse med lördagsgodis.
    Toppen att sonen redan mår bättre efter sjukgymnastiken och framförallt att han klarade provet. Spelar väl ingen roll om man gjort proven enklare. En femma är en femma;-)
    Vilken tur ni hade med en extratid på ambassaden i Madrid. Å en snabbis i Spaniens huvudstad tackar man ju inte direkt nej till heller gissar jag;-)
    Å vad gör man med så många citroner - troligen hinkvis med Lemoncello;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så har han plockat upp sakerna under året, mycket är ju repetition och påfyllning.

      Ja, det var fin service att fixa fram tiden. Vi fick förklara varför det var viktigt också så det var inte bara ett ojsan, måste ju ha pass för semester.

      Radera
  2. Har man plats i frysen så kan man stoppa ner citroner där, efter avtvättning. Sen är det bara att ta en och hyvla av lite citronskal (zest) när det behövs. Skall man ha innehåll också så blir det att skära i bitar, eller låta tina upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar skära dem i klyftor och frysa in på en tallrik och sedan hälla över i en påse. Perfekt med isbit och citron i ett. Dessutom är det bra, bara att tina och pressa lite. Men jag har en liten frys så det går ju inte att fylla hur mycket som helst.

      Radera
  3. nr. 1. När övningarna blir rutin och framstegen märks så släpper säkert ""ångesten". Ni får väl "slåss om" pilatesbollen.
    nr. 2. Citronregn låter alldeles underbart.
    nr. 3. En utflykt till Madrid . Inte alls fel tycker jag.
    nr. 4. Att klara prov utan att plugga är väl en bedrift.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sa det till honom också, att övningarna kommer nog att bli en del av livet och det kommer kännas konstigt om han inte gör dem.

      Citronregn, det lät vackert! Vackrare än det som ligger kvar och är mushigt och ruttet.

      Radera
  4. Haha! Jag är alltid några minuter för ivrig märker jag ;-)

    Duktigt av sonen både med jympan och hjärnjympan :-)

    Limoncello är inte dumt det! Då går det ju åt en hel del citroner också - nytta med nöje, liksom :-)

    Vilken tur att det gick att få fram tider där på ambassaden! Har ni nåt konsulat i närheten där ni kan hämta ut dom sen? Härligt med en tripp till fina Madrid, synd att det nästan är fem år kvar innan våra pass går ut ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja du är ivrig du!

      Jag ska nog sätta mig en stund i solen och zesta citronerna innan de blir dåliga. Har en flaska vodka för ändamålet också.

      Vi har ett konsulat i Málaga. Tyvärr kommer det att bli en så snabb visit i Madrid att vi kommer nog knappt uppleva staden, fram och tillbaka samma dag. Vi har inte riktigt möjlighet att stanna till i staden.

      Radera
    2. Synd att ni inte hinner stanna till och kolla in den fina staden. Det påminner mig om att jag har ett helt gäng med bilder från vårt passbesök där för ett bra tag sen. Dom ligger liksom i en mapp och bloggmognar, tror jag :-)

      Radera
    3. Jag håller med, hade gärna varit där när solen skiner inte som förra gången när det öste ned hela tiden. Jaja, Madrid finns väl kvar ett tag till.

      Radera
  5. En välfylld godispåse är både gott och trevligt.
    Toppen att sonens träning hos fysioterapeuten gjort och gör nytta. Och att resultatet redan visat sig. Och att träna/öva är ju så viktigt.
    Trevligt med en Madridresa och visst är det alltid roligt att ha tid för lite trevligheter också. Vi har varit där i olika omgångar och det finns alltid mycket att se och uppleva.
    Givetvis är det jätteroligt att sonen fick sin femma och blev godkänd.Nu kan det ju bara bli än bättre. Men samtidigt är han godkänd så är han.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr kommer vi nog inte ha så mycket tid för trevligheter i Madrid, tar tåget fram och tillbaka samma dag. Men lite god lunch borde vi hinna med!

      Ja, skönt att han klarade sig!

      Radera
  6. Vilken lättnada att det gick att ordna fram extra tider!!! Till skillnad från de andra som kommenterat är ajg itne alsl förtjust i Madrid, även om det finsn fantastiska muséer där... Så jag tänker att vad skönt att ni inte behöver stanna längre än en dag :-)

    Vi måste fixa pass till båda tjejerna, D:s går ut i sommar och lilla R har ju inte fått något än. Detta har jag tänkt flera gånger i veckan den senaste tiden, men amningshjärnan gör att allt försvinner i samma stund som jag tänkt en tanke, så det har inte blivit mer än tankar. Hoppas att Jesús huvud fungerar bättre :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad jag ska säga om Madrid, vi har ju inte sett så vansinnigt mycket men fy 17 vad det är stökigt och högljutt. De har sanslöst vackra byggnader, dock.

      Lycka till med att fixa passen!

      Radera
  7. Smått och gott i godispåsen!! Oj, vi måste även söka pass på Ambassaden i Madrid. Vi får säga till min mans firma att fixa fram en tid inom kort. Min man behöver det inom jobbet och speciellt utanför Schengenländer. Jag trodde det bara var Sverige som hade långa köer för pass.
    Härligt att ha så mycket citroner och får över. Otroligt fin Amaryllis som blommar nu.
    Starkt jobbat av din son!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att vara ute i tid, läste att Sverige skulle ta bort dropin-tider. Det är lätt att glömma, visst, men folk måste ju lära sig också. Vi hade visserligen planerat att fixa passen men nu i och med att svärmor gick bort så blev allt så konstigt och fel.

      Sonen är duktig - när han vill! :D

      Radera
  8. Jag säger bara LIMONCELLO!!!
    Du brukar kanske göra det, minns inte riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har gjort det några gånger lagom till att mamma och pappa ska komma. Missade det i år men allt finns ju så planen är att sätta sig och zesta i solen.

      Radera
  9. Det där med veckonummer är ju jättebra, men det använder vi inte i UK, tyvärr, så har inte en susning vilket nummer det är.
    Bra att det går bra hos fysion, men förstår sonens reaktion.
    Härligt att se dina fina citroner. Vi har ju haft fördelen med att ha haft dem hemma hos oss, för mig skådebröd och härlig doft och för mannen mums i g and t.
    Hörde liknande om ambassaden i London av en väninna här i Wales. Helt knasigt! Tur att ni fick det ordnat, det fick inte hon,tyvärr.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Veckonummer är både jättebra och jättedåligt! I skolan användes det mycket, då hade man full koll. Men använder man det inte hela tiden så är man nollställd. Jag brukar tänka att vecka 26, då har halva året gått, skiftet juni-juli.

      Jo, sonens reaktion är förståelig. Men eftersom jag nämnt det tidigare så borde han ju vetat om det men han lyssnar inte alltid på vad man berättar, inte förrän slanten liksom trillar ned.

      Doften på dessa citroner är fantastisk! Inte som dem man köper i affären, inte i jämförelse.

      Radera
  10. Egna citroner - låter så häftigt ... egen limoncello också! Duktig son du har! Och dessutom en snäll amaryllis, så vad mer kan du önska till mors dag???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det häftigt! Fortfarande lustig känsla och gå att plocka en citron för man behöver det till maten. Liksom bara att gå ut och välja lämplig storlek - variationen är stor! - och plocka ... Doften som genast stiger från ens hand är underbar, så aromatisk!

      Radera