tisdag 11 juni 2019

Nytt spanskt körkort del 3 - Läkarbesöket

Jag skrev ju tidigare om de olika stegen för att skaffa ett spanskt körkort när det svenska börjar lida mot ogiltighet och sitt slut (se länkar längst ned).

Jag skrev också att det var teori. Dags att omsätta det till praktik, alltså. Vi började med att boka tiden hos Jefatura Provincial de Tráfico, trafikhuvudkontoret, i Malaga, det var ju enkelt gjort. Nästa steg var läkarbesöket och jag kunde efter lite luskande hitta två av klinikerna i centrum av Arroyo de la Miel.


Men jag blev väldigt förvirrad när jag tittade på informationen på deras hemsidor. På båda står det i korta drag så här:
För att förnya ditt körkort, boka tid hos oss, ta med körkort och ID-kort, gör undersökningen och åk hem. Vi tar hand om resten. Ditt nya körkort kommer i brevlådan, du behöver inte åka till DGT för vi har direktkontakt med dem elektroniskt så papper behöver inte skickas in, du betalar allt till oss.

Nåja, vi hade ju redan bokat tid hos DGT så den fick ligga kvar tills vi visste mer. Och ett kort samtal senare hade vi även en läkartid bokad bara några dagar senare nere i Arroyon. Smidigt.

På den utsatta dagen var vi i god tid på plats vid receptionen.
- Vilken läkare ska ni träffa?
- Ingen aning, det gäller förnyelse av körkort.
- Jaha, OK. Har ni varit på jefatura de trafico i Málaga?
- Nej.
- Men det måste ni ju först.
- Nej, det står att man ska boka tid men att läkarbesöket ska göras först innan man åker dit. Och tid har vi.
- Jamen då så! sa hon och bad om körkort och identifikation och skrev in mannen mins alla data.
- Jag antar att ni blev informerade när ni ringde om att vi endast tar kontanter, fortsatte hon. 40 €, tack.
- Hon sa inte ett pip om vare sig kontanter eller vad det skulle kosta, sa jag ganska surt och började rota runt efter kontanter att lägga på disken framför oss. Dessa förb ... kontanter!
- Så! Då har vi alla uppgifter och ni behöver sedan bara ta med er körkort och identifikation till Jefatura, sa hon och lämnade över ett kvitto där det stod att det var betalt.
- Visa kvittot för läkaren, tillade hon och vinkade oss till väntsalen.

Vi hade tid klockan 17 och precis på slaget var det dags. Jag tog upp min e-boksläsare ur handväskan och slog mig till ro där på bänken, tänkte att det tar väl en stund att kolla syn, hörsel, blodtryck, puls och allmäntillstånd. Så fel man kan ha. 10 minuter senare stod mannen min där med ett papper i handen.
- Klar? Redan?!
- Ja. Mesta tiden gick åt till att ta foto och skriva under, sa han och viftade med papperet där hans foto syns och hans signatur, det som jag antar hamnar på körkortet sedan.
- Läkaren var inne max en minut! De kollade egentligen ingenting, frågade hur ofta jag körde bil ungefär. Vad nu det har med något att göra. Jag visade upp appen för blodtrycksmätaren och så frågade de vad jag hade för dioptrier på glasögonen. Det var allt!

Det är i detta läget jag faktiskt blir arg, i alla fall härsken. Det finns en lag på att man ska göra en läkarundersökning som visar att man kan framföra ett fordon på ett säkert sätt. Jag tycker det är väldigt bra faktiskt, något Sverige borde anamma. Men för de där 40 € fick mannen min egentligen bara ett papper, det var liksom bara ett moment som skulle klaras av som i praktiken inte betyder något. Ja, om du inte uppenbart inte borde framföra ett fordon. Klinikerna tjänar säkert en del pengar på detta och klaras det av fort så har man tid till ännu mer!

Nåväl, det är väl bara att bita ihop och se glad ut. Ett steg till har klarats av på vägen mot det spanska körkortet för mannen min. Nästa steg blir en tur till trafikhuvudkontoret i Málaga. Men det berättar jag om nästa vecka!

🚗🚗🚗

Vill du läsa de andra delarna så har jag nu samlat dem på denna sidan om Nytt spanskt körkort.

8 kommentarer:

  1. Ännu en anledning till att jag... Äsch. Du vet nog vad jag skulle skriva där ;-)

    När vi "konverterade" våra svenska körkort till spanskt var det ingen läkarundersökning alls. När vi förnyade vårt spanska var det en "läkarundersökning" i stil med den du gjorde plus en "uppkörning" på en datorskärm. "Bättre än inget alls" tänkte jag då.

    En sak som irriterade mig när vi gjorde om körkortet från svenskt till spanskt var att det nya körkortet hade samma utgångsdatum som det gamla (med bara några år kvar). Det kanske förklarar den uteblivna läkarundersökningen i det steget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag skulle tippa på att ni gjorde var inte samma sak som vad vi håller på att göra. Ni gjorde ett frivilligt UTBYTE från svenskt till spanskt och sedan en FÖRNYELSE av spanskt. Vi gör en FÖRNYELSE svenskt till spanskt. Det kanske är det som är skillnaden? Reglerna kan ju ha ändrats också, för jag tror jag såg att man även behöver läkarundersökning vid utbyte. Kan ha fel ...

      Mannen min sa att det var några grejor där inne på läkarrummet som såg ut att vara simultan- eller uppfattningsförmåga (vilket väl var vad din vackra illustration var) men det var inget som användes. Läkaren kollade på honom och antagligen var det väl att ja, han ser normalfungerande ut så ... Stämpel, signatur. Tack och ajö.

      Radera
    2. Vid den tiden utgick det ett påbud från... olika håll att polisen skulle börja göra extra kontroller att körkorten var dom rätta och ge dryga böter ifall man felaktigt körde på ett svenskt ifall man varit resident "länge" i Spanien (minns inte reglerna nu). Dom är väldigt duktiga i det här landet på att ta i från tårna när det kommer till bötesbeloppen. Tror att dom där "extra kontrollerna" rann ut i sanden som så mycket annat här i Spanien.
      Vet inte om dom på gestorían fejkade fram ett läkarundersökningspapper vid konverteringen av körkortet? Det kan dom kanske ha gjort, verkar ju inte så noga med det i alla fall.

      Jag såg nog inte normalfungerande ut för jag var tvungen att göra den där "uppkörningen". Jag gissar att man måste vara HELT kass på det för att inte bli godkänd. Jag var nog "bara" normalkass ;-)

      Mitt körkort använder jag nästan bara som id-kort för att visa att jag är jag på sjukhuset. Har försökt använda det i Sverige, men då ser dom bara ut som fågelholkar och vill se passet istället. Ändå har jag lyckats med konststycket att se ut som en mupp på båda handlingarna ;-)

      Radera
    3. Jag vet, det är jätterörigt med vad alla säger och poliser som inte vet. Tror det ordnat upp sig nu.

      Tur du klarade normaltestet - muppigt eller ej.

      Radera
  2. Det går i alla fall framåt. Men i långsam takt...
    Lycka till med resten.

    SvaraRadera
  3. Nu ser jag framemot del 4 av det nya körkortet - såklart! Så det är bara din mans körkort som ska bli en spansk variant. Hur är det med ditt körkort?!
    Hursomhelst - hur lätt förtjänta pengar för läkarmottagningen. Ungefär som här när man går till tandläkaren. Några röntgenbilder, lite petande = 10 minuter max = 1 290 kronor. Fast här tar man inga kontanter längre;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kommer i alla fall ett avsnitt till! Vi är ju i Spanien ...

      Mitt går ut i november så vi ska ta tag i mitt alldeles strax. Kommer ju inte att vänta till oktober, om man säger så.

      Väldigt lättförtjänta pengar: ta ett foto, skanna in en namnteckning, häpp! En del av pengarna går ju till till DGT men klinikerna gört det ju knappast gratis. Tror att de 40 € är fastställt av el gobierno.

      Radera