lördag 13 juli 2019

Lördagsgodis 2019 vecka 28

Sitter med blött hår, har precis kommit upp ur poolen. Det är i skrivande stund nästan 34 grader ute, nästan lika mycket inne också för den delen. Varmt. Tur att det inte är någon choklad i den här godispåsen! 

Godisbit nr 1
Resa bokad! I veckan kom till slut ett papper som vi väntat på, nu kan vi äntligen boka resa till Serbien! Så det var bara att kasta sig på datorn och leta runt, kolla alternativ. Det är ju inte direkt billigt ... Men vi måste ju ned (eller upp? åt sidan?) för att ta tag i det byråkratiska efter svärmors bortgång och allt. Så det är ju ingen ren nöjesresa, direkt. Men lite ska vi ju kunna få njuta också. Träffa mannen mins moster, äta god mat ...

Skinande ren!

Godisbit nr 2
Ren resväska! Inför den stundande resan drog jag fram resväskorna och fick misstankarna bekräftade: mögliga. Det är så dålig cirkulation i vissa av garderoberna här och resväskorna har stått emot en yttervägg. De var inte i skick att lägga kläder i. Så hur får man rent en resväska?
 
Före - inte så skinande ren

Min första tanke var att slänga ned dem i poolen! Vatten, klor ... Perfekt! Men mannen min (Tråkbert) tillät mig inte göra det. Storebror tipsade mig om att spraya med vinäger och sedan spola av med vatten. Så jag satte sonen i jobb med att spraya ned den ena väskan först för att se hur det gick. Sedan fick den stå i solen några timmar varefter jag spolade med så högt tryck jag kunde med vattenslangen, några timmar till i solen så var den torr.

Ingen mögellukt finns kvar! Dags att ta tag i de andra väskorna, mer vinäger har inhandlats.


Godisbit nr 3
Ordning i skafferiet! Jag skulle putta in en av korgarna som stod på hyllan i skafferiet och hela hyllan började tippa emot mig!!! Konserver, vattenflaskor, mjölk, glasburkar ...
- HJÄLP! NUUUUU! ropade jag desperat!
- Va ere?! undrade mannen min lite irriterat, avbruten i programmerandet. Hur lyckades du med det där? undrade han när han såg mig stå där och hålla emot den tunga hyllan.

Det var bara att börja plocka bort allt från hyllan, saker hade ramlat ned bakom så det gick inte att trycka tillbaka. Dessutom var det mögel på kakelväggen bakom (även det en yttervägg) så det var ju bara att skrubba rent hylla och väggar när allt ändå var borttaget. Likadant med alla matvaror, allt tvättades av innan det fint ställdes på plats igen. Den här gången var jag mer noga med att tunga saker stod längre ned. (Och ja, hyllan borde förankras också, men där tog orken slut. Ska göra det men lite halvbökigt eftersom det är en plåthylla och en kakelvägg.)

Det blev en sen middag den dagen.

12 kommentarer:

  1. Se där! Jag visste väl att mitt gamla motto skulle löna sig: Tjat ger resultat :-D

    Trevlig med en resa bokad, även om grundanledningen kunde vara av det mer roliga slaget. Hoppas ni får det bra i Serbien och att ni kan kramas och minnas på ett fint vis tillsammans.

    Mögel... Ett otyg! Vi har fått slänga många textilier som vi förvarade i garaget. Har kommit på att det bästa sättet att ha kläder där nere är att ha dom i "dammsugarpåsar". Resväskan hinner dock aldrig vara där nere tillräckligt länge för att hinna mögla ;-)
    Lät som ett fiffigt knep att få bort mögeldoften, den brukar ofta hänga kvar hur man än gör.

    Attackmat kan inte vara kul. Men å andra sidan är det ganska nyttigt att få skafferiet rensat lite nu och då ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag var ju redan på gång när du började sträcka fram handen efter godisskålen!
      Dammsugarpåsar är riktigt bra. När de håller tätt, i alla fall.

      Radera
  2. Så bra att ni nu kan boka resan till Serbien. Och även om det är mycket att ordna med så är det ju trevligt både med miljöombyte och lite semester.
    Ja, fukt och mögel är ju vanligt i många spanska hus men fint att du fått bort mögellukten och det synliga möglet. (Men svamparna i sig låter sig nog inte direkt luras bort...
    Ordningen i skafferiet fick du ju till bra och med en hel del att göra innan du blev klar. Och det jobbet ramlade ju mer över dig. Säkert en god tanke att förankra hyllan. Här hemma är det maken som tar hand om liknande jobb och jag är bisittare. Matlagningen är dock mest min del plus några andra godbitar.
    Önskar dig en fortsatt fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite miljöombyte behöver vi.

      Svampsporer gillar väl inte surt så det är väl därför vinäger är ganska framgångsrikt. Men kanske ett kompletterande snabbdopp i poolen vore bra ändå!

      Radera
  3. Först och främst - stort GRATTIS till "lappen". Antar att mannen din fick något som liknar ett spanskt körkort. Skönt med att resan är bokad. Lär bli en blandning av "nödvändigt ont" efter svärmors bortgång och förhoppningsvis lite roliga äventyr för er allihopa.

    Mögellukt är grym. Åsynen av mögel är äcklig. Förstår att du sanerade väskorna, det är ju Samsonite, och de är ju inte precis billiga.

    Å skafferihyllan - herregud, det kunde ha gått riktigt illa. Å mögel där också. Suck! Snacka om att inte ha sysselsättningsproblem i 34 grader. Men alltid skönt när det är gjort;-)

    PS. Ett hett tips: Minska antalet konserver med mera i skafferiet. Använd "innehållet" i burkarna och glasen, då förebygger du garanterat att hyllorna rasar igen;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad jag önskar du hade rätt! Tyvärr inget körkort än, papperet är från Skatteverket men det har varit några vändor för att det skulle bli rätt. Hoppas det är rätt nu!

      Nej, har inte lust att köpa nya väskor för de vi har är bra och inte så mycket använda.

      Ja, det är bra att äta ur ibland men det är också bra att ha ett utifallatt-lager hemma. Det har det visat sig vara många gånger och jag skulle bli stressad om hyllan var tom.

      Radera
  4. Jag brukar använda vinäger ofta och även till illaluktande dofter. Gammalt och beprövat=) Vår resväska hade ståty i förrådet och det hade läckt in så för att få bort den dåliga doften lade jag i 3 små silkespåsar med tvålrester. Efter det luktar väskan fräsch!!!Då har du fått renstädat och även gallrat ut bland varor. Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Husmorsknep är bra de! Ofta funkar de lika bra eller bättre än de nya produkterna.

      Ja, nu är det rent och fint i skafferiet igen!

      Radera
  5. Jisses ... vilken tur du fick hjälp så inte allt ramlade i en stor hög på golvet!
    Vinäger är ett gammalt välbeprövat medel mot mögel och dålig lukt! Bra att det funkade!
    En resa till Serbien låter trevligt, men kunde kanske vara roligare om det inte var på grund av förekommen anledning att ni måste åka dit ...
    Nu är det redan söndag ... önskar dig en fin kväll och en trevlig måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fy fasen! Tänker på alla glasskärvor och gegg som blivit och där står man barfota ... Tappade en burk honung i golvet en gång och det var inte roligt att ta hand om.

      Det är väldigt trevligt att åka till Serbien - rekommenderas - men grundorsaken är ju allt annat än rolig. Det kommer bli väldigt blandat.

      Nu är det redan onsdag! Önskar dig en fin resten av veckan.

      Radera
  6. Det kunde gått illa, tur att det slutade väl.
    Trots att resan inte är en nöjesresa, hoppas jag att ni får trevliga stunder också!
    Stora kramar till er alla och lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hua, ja det kunde ha blivit riktigt jobbigt där med hyllan.
      Visst kommer vi att få fina stunder också, det räknar jag med.

      Kram!

      Radera