tisdag 6 augusti 2019

En massa registreringsskyltar

Så hur var det nu då med registreringsskylten? Var det en diplomatbil sonen såg där på den spanska vägen?

Nej. Troligen inte, i alla fall.


En blå skylt med registreringsnummer som börjar med OI indikerar att detta är en bil som tillhör Organismos Internacionales, ett internationellt organ. Den har samma rättigheter som en diplomatbil. Om det står en bokstav efter OI så står det för landet som innehar bilen.

Saknas OI så är det med största sannolikhet en taxi eller liknande (som Uber eller Cabify) då de enligt lag ska ha blå registreringsskylt. Nyregistrerade taxibilar ska redan ha det medan äldre bilar måste byta inom ett år.


Den röda skylten där det börjar med CD, där har vi diplomatbilen, Cuerpo Diplomático. Om det står en bokstav efter CD så står det för landet som innehar bilen.

Skulle den dock sakna CD så är det en "vanlig" personbil som är "lite mitt emellan". Det kan vara att man väntar på den riktiga registreringsskylten (vilket är konstigt för det tog 5 minuter i butiken) eller att bilen är ute för testrunda, att den utvärderas av en tekniker eller en potentiell köpare.
 

Den gröna med CC är för konsulatbilar, samma där som med diplomatbilen om det står en bokstav till efter CC.

Ser man en bil med grön registreringsskylt utan CC så är det en ny bil från utlandet som väntar på sin omregistrering till det spanska regelverket. (Det finns några olika varianter men det är det korta/enkla svaret.)


TA på den gula skylten står för Técnico y Administrativo del cuerpo diplomático, det vill säga personal som arbetar med administration och teknik på till exempel en ambassad. Det är alltså inte en ambassadbil. Men nästan.

Eller så är det en moped! Fast så saknas TA på skylten.


Den vanligaste skylten i Spanien är en vit skylt där registreringsnumret är uppställt som 0000 XXX, dvs fyra siffror följt av tre bokstäver. Här på Costa del Sol ser man ofta bilar vars registreringsnummer börjar med MA följt av sex siffror, då är bilarna äldre och visar att bilen är registrerad i Málaga före år 2000. Är det enligt principen XX 0000 XX är bilen ännu äldre, före 1971.

Det finns en hel del specialskyltar där det börjar med en bokstav följt av siffror men det är så många varianter att det blir rörigt och relativt ointressant. Oftast är det för att det tillhör vissa instanser i samhället (Guardia Civil, flygvapnet, jordbruksverket och liknande) eller att de är temporära på något sätt. Den enda jag kan tycka är lite kul är de som börjar med H för det är historiska bilar, veteranbilar.

Jag kom på en sak till som jag brukar se på bilarna här. Det brukar sitta en vit fyrkantig etikett med SP på och jag har under flera år undrat vad det står för. Jo, det står för Servicio Publico och det är alltså fordon som på något sätt är allmänna i ett företag eller organisation och som vem som helst kan framföra, fordonet tillhör inte en speciell förare. Jag ser dem på lastbilar, taxibilar, bussar och liknande.

Källa: Registreringsskyltarna och informationen har jag fått ifrån CONVI

11 kommentarer:

  1. Åh! Det där sista (SP) har jag också undrat över, tänkt SPanien när jag sett den och samtidigt fattat hur korkad den tanken är :-D Tack för den infon!

    I Kenya åkte vi runt i en rödskyltad diplomatbil ibland. Mycket praktiskt, vi blev aldrig stoppade av polisen och kunde parkera lite var som helst (fast på tillåtna parkeringar, såklart). När vi hyrde en jeep för att rymma alla sex personer vid en av våra många utfärder så blev vi genast stoppade :-) Fast efter att ha visat diplomatleg så gick nog djungeltelegrafen att den märkliga gula gamla jeepen var det ingen idé att stoppa :-D
    Tack vare Anders eminenta arkiv kunde jag kolla och den röda skylten hade mycket riktigt "CD" i regnumret :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag tänkte också SPanien och tänkte hur korkade DE är! Visst är det kul att äntligen få reda på något som man undrat över länge!

      Åh, diplomatbil minsann! Fint ska det vara! Var det någon av er som var/är diplomat då alltså? Ska vi kalla dig eller Anders Ers Excellens? Nej just ja, det var ambassadören ... Och det tror jag inte ni är eller så har jag missat något enormt.

      Anders är duktig han! Lägger han endast upp mappar per resa eller sittr han och taggar bilderna också så att ni kan söka på t ex skyltar eller bilar?

      Radera
    2. Annika och Gihan som vi (tillsammans med kusin Nikki och Derick) hälsade på en månad i Kenya 2005 jobbade båda åt svenska ambassaden i Nairobi då. Nu är dom stationerade i Etiopien. Men du får gärna tilltala mig med Ers Excellens, inte mig emot :-D

      Han lägger upp mappar för alla bilder per år/månad/händelse (det behöver alltså inte alls vara en resa, även vardagsbilder sorteras in på det viset). Är det en långresa så blir det dessutom undermappar så det blir lättare att hitta. Bilderna är inte taggade, men även dom gamla har han satt in datum på så man ser när dom är tagna (på ett ungefär då när det kommer till gamla, inskannade bilder). Fotoarkivet är verkligen mycket välordnat :-)

      Radera
    3. Kanske räcker med Excellenta Ama?

      Radera
  2. De spanska "diplomatskyltarna" skiljer sig radikalt från de svenska kan jag säga. Nu har jag i och för sig inte researchat de olika varianterna, men rent "optiskt" ser jag inga likheter alls där. Inte med "vanliga" registreringsskyltar heller. Det enda jag kan berätta vad gäller "normala" svenska registreringsskyltar är något du troligen inte har sett än är följande:
    Förut hade ju reg-skylten tre bokstäver och tre siffror - ABC 123. Från och med årsskiftet, då sifferkombinationerna tog slut har man ersatt sista siffran med en bokstav - ABC 12W till exempel. Ser väldigt konstig ut måste jag säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att det är det som gör mig så förvirrad! Här kan du se alla de svenska varianterna:
      https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Pressbilder/Registreringsskyltar/

      I min enfald trodde jag att det var samma - mer eller mindre - inom EU men tydligen inte. Vore det inte något för dem att ta tag i? Skulle ju underlätta. Om jag nu prompt måste veta vad det är för bil, vill säga. :D

      Radera
    2. Och jo, jag har hört talas om de nya kombinationerna men så klart inte sett dem på riktigt.

      Radera
  3. Allt ordnat! Då har vi samma information.
    Jag kommer att skriva om registreringsskyltar i UK och Spanien någon gång senare, har utkastet klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, den här gången hann jag före dig! Den här har också legat i utkast ett tag.

      Tycker det är konstigt att de inte samordnar alla reg.skyltar inom EU, i alla fall färgmässigt.

      Radera
  4. egna skyltar är kass okontrollbart falska skyltar i sverige används av krim barnen

    SvaraRadera