lördag 10 augusti 2019

Lördagsgodis 2019 vecka 30-32

Godisskålen har nu diskats ur, den har stått och samlat damm de senaste veckorna medan vi har varit i Serbien. Inte för att det har funnits godisbitar, jag har bara inte orkat rota runt.

Men nu står den nydiskad och skinande ren och det är ju lördag. Så varsågoda, låt er väl smaka på godbitarna som får representera de senaste veckorna!


Godisbit nr 1 - vecka 30
Fungerande automatbevattning! Förra gången Fru Cuba skulle se om vårt hus blev det något fel med automatbevattningen så det blev lite ... öken ... i krukor och gräsmatta. I år gjorde jag en annan variant, köpte en "sprinklerslang" för några EUR och drog den över krukor och gräsmatta, kopplade till timer. Funkade superbra!


Nu måste jag klippa gräset också! Inget gott som inte ... Eller hur var det nu?


Godisbit nr 2 - vecka 31
Viloplats i affären! Jag tror jag har påpekat det förr men det är förskräckligt att det i stora butiker inte finns någonstans att slå sig ned en stund, hämta andan. Vem som helst blir ju dödstrött av att springa runt i en matbutik, det behöver man ju inte ens vara äldre eller lytt för.

När vi var på det stora Carrefour i Torremolinos i veckan fann jag denna nya installation, längst in vid de manuella diskarna, det fanns faktiskt på några ställen till. "Vilozon, ta din tid" står det på texten runtom. Må de få finnas kvar.

Godisbit nr 3 - vecka 32
Mannen mins moster! Det är en parant och kapabel kvinna, det! Med många åsikter om hur saker och ting ska göras och vara här i världen, har hon sagt det så gör man också så. Ungefär. Att vara svärdotter till henne (läs: en serbisk mamma) kan inte vara lätt, ingen kvinna är nog riktigt god nog åt hennes son.

Mannen min har vuxit upp med sin moster som en andra mamma så på ett sätt så är jag faktiskt hennes svärdotter. Konstigt nog så gillar hon mig precis som jag vet att min svärmor gillade mig. Trots att jag inte gör saker så som hon anser utan som jag tycker. Eller troligen gör jag dem någonstans mittemellan. Jag är långt ifrån en diplomat men jag har ju överlevnadsinstinkt. Och jag gillar ju henne!

Faktum är att i går ringde moster till mig och sa att hon saknade mig! Ja, hon saknade så klart herrarna också men att hon ringer till mig och säger det, jag tror inte ni förstår hur stort det är! I alla fall för mig.


Nu ska jag fortsätta några varv till på flaskhållaren i lite glittrigt grönt garn till henne. Hon fick en i beige garn för ett år sedan och älskar den, använder hela tiden i sin handväska! Men grönt är hennes färg så jag hoppas att Correos och serbiska posten sedan sköter sig!

Sedan ska jag hoppa i poolen och göra mig i ordning så att vi kan ta oss till någon bra restaurang. Jag vill ha paella!

14 kommentarer:

  1. Trevligt med skålen klar för användning. Toppen att bevattningen fungerade i år- Man vet ju aldrig om det blir elavbrott och då kan ju timern liksom komma helt av sig.
    Perfekt med en vilozon inne på Carre. På detta varuhus i Torrevieja finns det stolar att vila på och jag använder dem gärna. Kanske inte så bekväma men det är dock stolar och med ryggstöd. Hoppas de får vara kvar.
    Så roligt med den positiva kontakten med makens moster. Och jätteroligt att hon ringer och berättar att hon saknar er.
    Hoppas nu det blir en riktigt god paella i kväll och att det är rikligt med skaldjur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där automatbevattningen går på batteri men de kan ju också ta slut ... Men sant det du säger, timern kan ju helt komma av sig om det är elstyrt.

      Tänkte på fåtöljerna de ställt ut, de får ju inte vara för långa så de är svåra att ta sig upp ur heller. Hellre en obekväm stol än ingen alls, i alla fall. Här passar de j också på att göra reklam för sina egna produkter. Varför sätter de inte ut mer information om det, egentligen?

      Radera
  2. Snyggt jobbat med bevattningen! Gräsmattan är ju gräsligt grön, eller gräslikt grön kanske är rättare just här, trots att det blir rödkrull :-)

    Det där med avsaknad av viloplatser tänkte jag på först förra sommaren. På Carrefour och chinos och såna ställen finns det ju trädgårdsmöbler och annat där man kan sätta sig en stund. Men på typ Mercadona och Consum? Eventuellt en bänk utanför mitt i solgasset, ibland inte ens det. Skitjobbigt när jag var så orkeslös. Bra initiativ av Carrefour där!

    Härligt att du kommer så bra överens även med din andra svärmor! Hon kommer säkert att bli superglad över den nya flaskhållaren. Hoppas att postgången gör sitt när du har gjort ditt :-)

    Tack för godiset och ha en härlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rödkrullord är inte alltid fel, de kan vara mer rätt än andra utan rödkrull!

      Intressant, det blev inte rödkrull under ett endaste ord i den meningen. Där ser man!

      Ja, jag tror att vi diskuterade det någon gång och konstaterade att Carrefours madrassavdelning också fungerar.

      Radera
  3. Vilken toppen godisskål!
    Idén med vattenslangen och bevattningen är genial. Inte visste jag att man kan använda en timer för en vattenslang. Alltid lär man sig något nytt.

    Viloplatser i stormarknader är en strålande idé. Vet att vår Hemköp har en sådan med ett bord till och med. Den fyller en dubbelfunktion, där den är placerad vid postens utlämningsställe. Bra! ICA hade förut två vilostolar vid de manuella fisk- respektive köttdiskarna, men de är bort. Köerna blev väl inte tillräckligt långa...
    Din moster verkar vara en riktig krutgumma. Hon påminner mig om min svågers mamma som var från Grekland. Man gjorde vad hon sa eller så låtsades man att man gjorde. Förstår att du känner dig lycklig över att hon saknade dig. Åsså gillar hon limegrönt eller åtminstone den gröna färgen. Bara det gör ju att jag gillar henne utan att ha träffat henne personligen:-) Vilket språk pratar ni med varandra? Kan du serbiska? Eller kan hon svenska respektive engelska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en speciell timer som släpper igenom vattentrycket på önskat klockslag (sen kväll eller natt helst så inte vattnet dunstar bort på en gång samt bränner växterna i hettan) under önskad tidsperiod. Enkelt men funkar jättebra! Jag hade timer på i växthuset i Sverige, så här såg det ut när vi kom tillbaka efter tre veckors semester i Spanien:
      https://3.bp.blogspot.com/-qWg9oDgqDhY/U6HSk2C_zII/AAAAAAAAABw/sa4GERnOikY/s1600/IMG_1299-2.jpg

      Jag kan bara några få ord serbiska så vi pratar engelska. Hon är fd flygvärdinna så hon är duktig på det. Och nej, ska man sätta sig emot moster så får man vara beredd på att hon aldrig kommer att hålla med. :)

      Radera
  4. Bra jobbat! Smart med bevattningen och ... vet du vad ... jag måste nog också klippa gräset - det blir andra gången i sommar ...
    Att din makes moster ringer och säger att hon saknar dig ... ja, det måste vara stort :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska inte gnälla egentligen över gräsklippningen, det tar några minuter. I huset vi hade i Sverige tog det timmar ...

      Radera
  5. Så skönt att bevattningen fungerade denna gång. Jag hoppas att vårt system även har gjort sitt. Jag tror även att vårt gräs har tagit sig efter mer än sex veckor. Så härligt att du är accepterad av moster÷)
    Det betyder mycket och hon kommer bli super glad för din gröna flashållare. Min mor fick en min egna designade virkade väska. Det är roligt att få något som man har skapat själv=)
    Alla stora matkedjor skulle ha en stol här och där och en närliggande WC. När man verkligen har behov sker det oftast i affären. Hoppas att du inte har haft det för jobbigt på din resa i Serbien. Trevlig Söndag=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halva gräsmattan är grön, andra halvan är lite mer åt ökenhållet fortfarande. Jag har satt en massa gräs på rotning så jag ska stoppa ned det men just nu är det alldeles för varmt! Hoppas att ditt bevattningssystem funkar det med.

      Jag tycker också att de tär kul att få och ge något som är handgjort.Men jag har också förstått att för vissa är egengjorda gåvor ointressant och "snålt", det ska vara köpta saker.

      Radera
  6. Vilka godisbitar!
    Nickar ihärdigt till godisbit två och blir nästan rörd av godisbit tre! Underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev ena bra godisbitar denna veckan också!

      Radera
  7. Härligt förhållande till din extrasvärmor. Guld värt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Det måste vara superjobbigt när man inte kommer överens ett dugg med svärföräldrar och de närmaste.

      Radera