lördag 24 augusti 2019

Lördagsgodis 2019 vecka 34

Klockan börjar bli "dags att se vad som trillar ur kylskåpet" men innan dess så hoppas jag att det smakar med godisbitar ur veckan som gått.

Playa Torrevigía

Godisbit nr 1
En nyupptäckt strand! Jag skulle till vårdcentralen (en helt annan historia) och vi passade på att ta oss en liten promenad utmed havet och upptäckte då en jättefin strand precis nedanför! Vid 10.30 på morgonen var där heller inte så mycket folk.


Någon dag senare packade vi ihop oss (bara det är egentligen värt ett eget inlägg!), köpte med oss frukost att avnjuta på stranden, hittade en perfekt parkeringsplats och en yta att breda ut våra handdukar precis vid strandkanten. Sonen och mannen min hade med sig simfötter och snorklar. De roade sig med det ett tag men det var lite för mycket vågor så vattnet var lite grumligt.

 
När vi kom strax före 11-tiden var det ganska glest med folk. Tre timmar senare var det lite Torrevieja-varning, det började kännas lite klaustrofobiskt och nästan så man fick stå på kö för att komma i vattnet. Dags att åka hem. Men en härlig dag hade det varit!

Nu längtar vi till att alla turister åker hem och hoppas på en lång och varm höst!


Godisbit nr 2
Min nya "handväska", det vill säga min lilla ryggsäck. Den är lite sportigare kanske och passar inte till en fin klänning men då har jag en "riktig" handväska om jag vill. Den här är perfekt för vardagsbruk och har mängder med fack, tror jag räknade till elva stycken. Och jag har plats med vattenflaska, kanske virkningen eller e-boksläsaren samt ett gäng glasögon. Dessutom kommer mannen min alltid med handen utsträckt och frågar om jag har plats för det eller det.

Jag hade ett önskemål till vid anskaffandet av ny ryggsäck och det var att stora facket skulle ha en dragkedja med två drag. Min förra hade bara ett drag så det innebar att så fort man öppnade för att ta ut något större så föll allt ur. Helidiotiskt.

Vad som också är bra är att väskan i sig väger inte mycket, som tältcanvas, och den är vattentät.

Än så länge är jag supernöjd!


Godisbit nr 3
Frodig dipladenia! OK, den är inte översållad med rosa blommor som den "ska" vara men jag tycker att den är härligt grön!


Godisbit nr 4
Trogen Tramse! Vi undrade hur det skulle gå när vi var borta i tio dagar, skulle han strunta i oss och hitta något annat ställe? Men nej då, inte gjorde han det! Han kom på morgonen och ville ha sin skinkbit som jag håller upp åt honom och han plockar den så försiktigt.

Men jag tror man skulle kunna säga att han har vuxit upp nu, han har flyttat hemifrån. Förut så var han ju på tomten nästan hela tiden, låg och sov i skuggan eller njöt av solskenet. Men nu så kommer han när det passar honom, oftast när han är hungrig, han äter om han får något och sedan går han igen.

Han klarar sig bra utan oss och det är bra, han är trots allt en vildkatt.

10 kommentarer:

  1. Haha! Torrevieja kan "bättre" än sådär! ;-) Fast när augusti är över blir säkert den där "nya" stranden perfekt :-)

    Vilken braig handväska! Eller rygga då. Anders har även kravet att den ska vara "hård" nedtill så att inte alla grejer skaver sönder botten undertill. Det har varit det svåraste med att hitta en ny.

    Fin levendel!

    Kul att Tramse inte övergav er helt och hållet. Men när han börjar bli stor vill han väl se sig omkring mer i världen också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, vet att Torrevieja kan "bättre" och jag är glad att det är så och inte omvänt!

      Jag har ju en "riktig" ryggsäck också, den har jag haft i säkert 15 år och den är lite mer stadig i botten, egentligen är det en datorväska. Den har jag alltid på resor eller när jag går till Lidl. Superbra!

      Radera
  2. Skönt med en strand där det var gott om plats. I alla fall till att börja med. Jag befattar mig aldrig med stränder där det är mycket folk, knappast med några alls. Vill ha rejäla parasoller och en skön solsäng och dessutom glest med folk.
    I Torreviejatrakten har vi den härliga La Mata stranden som är flera kilometer lång och där kan jag ev. tänka mig en stund för lite bad och snorkling. Men bäst snorkling får man ju inte på sandstränder.
    Vilken bra ryggsäck! Och många fack är perfekt. Men jag vill ha en där i alla fall en dragkedja/ett fack är vänt mot ryggen och de är inte så vanliga. (Men rör man sig inte där det är mycket folk så har det inte så stor betydelse.)
    Kul med Tramse och att han klarar sig även utan er. Men jag är säker på att han gillar när ni är hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej fy, de där bilderna ni brukar visa från La Cura (?) är för mig fullständigt vidrig. Där är så tätt att parasollerna stöter i varandra, liksom!

      Min lilla ryggsäck har ett fack min mot ryggen samt fack i facken. Går jag på ställen där jag är osäker på folk så har jag ryggsäcken bakvänd, dvs jag har den på min framsida, inte på ryggen.

      Klart han gillar att vi är hemma, den där tramsige lille katten! Bara att gapa så kommer det mat!

      Radera
  3. Vilka soliga godisbitar. Gillas skarpt:-)

    Visst är det roligt att leka turist på hemmaplan. Trots att ni bott där såpass länge upptäckte ni en ny fin strand. Kul!

    Den lilla ryggsäcken är helt i min smak. Just det där med fack är otroligt viktigt, speciellt för oss kvinnor om man säger så;-)

    Är impad att du kan namnet på blomman. Duktig tjej!

    Tramse är alltså inte tramsigt längre;-) Men himla kul att han återvänder till "tryggheten" (läs: mat) när han vill. Du har rätt inställning där - han är en vildkatt.

    PS. Hoppas du inte är sjuk. Tänker på besöket hos Vårdcentralen. Antar att besöket där blir ett separat inlägg så småningom, typ à la körkort;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att godispåsen uppskattas!

      Det finns många städnder här att upptäcka. Det är inte en endaste lång sträcka som i Fuengirola utan i Benalmádena är det 17 olika, alla med olika karaktär, mer eller mindre.

      Tramse är fortfarande lika tramsig, får ju fortfarande inte klappa och gulla med honom!

      PS:et: urinvägsinfektion ... Suck.

      Radera
  4. för mycket folk på stranden ... tror jag skulle få panik!
    Vacker blomma och en väldans snygg ryggsäck - ett bra köp!
    Tramse vildkatt ... låter som han har ett bra liv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi började känna oss lite inträngda och insåg att det var nog dags att röra på oss. Jag vill kunna sprattla runt i vattnet, kasta lite boll, inte stå rakt upp och ned för det finns inte utrymme.

      Tramse har det så bra så.

      Radera
  5. Känner igen mig i det du skriver - om än i småstadsversion a la kuststad i Sverige; Det är skönt när turisterna åker hem - och med sköna dagar kan man njuta av det vackra utan att stå i kö :)

    SvaraRadera