fredag 23 augusti 2019

Mina bokmärken - nr 16: Bubamara

Boklysten skriver så här på sin blogg:
"Vad har du mellan sidorna den här veckan? Är det senaste kvittot från ICA, ett gem från jobbet eller kanske du också alltid använder ett bokmärke? Är det inte dags att visa upp vad du använder just nu? Eller kanske du är som jag, samlar på bokmärken? Oavsett vad du använder, visa upp det!"

Marcapáginas número 16


- Bubamara!!! utbrast mannen mins mosters man och gav sonen en gigantisk kram!

Morbror (blir enklare så) älskar vår son och från första gången de möttes har morbror kallat sonen för bubamara, nyckelpiga. Vet inte varför just nyckelpiga men det är rätt gulligt. Han skriver det på varenda födelsedagskort och varje hälsning i juletid, ibland med en illustration.

Varför vi på svenska kallar den lilla skalbaggen för nyckelpiga är för att den brukar vara en av de första insekterna man ser efter vintern och den öppnar enligt gammal tro upp för sommaren. Det serbiska namnet, bubamara hänger mer ihop med kristendomen då Buba betyder kryp och mara kommer ifrån Jungfru Maria. Men även i Sverige finns där namnet Mariapiga och liknande varianter. Nyckelpigan symboliserar lycka och godhet, särskilt då den sjuprickiga nyckelpigan. Vill ni läsa mer om nyckelpigor kan jag rekommendera Tro och vetande om nyckelpigor av Peter Wärmling, underhållande och lättläst. Tänk så många tankar, sägner och sånger det finns kring detta lilla kryp!

Jag nämnde ju tidigare att jag skulle virka några saker att skicka till moster i ett kuvert och kände att jag ville ju även skicka morbror något. Så på frihand snodde jag ihop ett bokmärke i form av en nyckelpiga. Med tanke på alla de boktravar han har i sitt rum - det är böcker i varenda vrå! - så tror jag att det kommer till användning.

Kanske sätter jag dit fyra prickar till, vi får se ...


📙

Mina tidigare publicerade bokmärken hittar du under etikett Bokmärken.
Vill du se vad andra har mellan sina boksidor så besök gärna Boklysten, BP, Gerd, Hanneles bokparadis, Klimakteriehäxan, Mösstanten och Älskar att läsa. Alla är inte aktiva längre.

17 kommentarer:

  1. En bubamara som bokmärke till "morbror bokmal", det kan väl inte bli mycket bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tycker ju det! Hoppas han instämmer. Måste ju ta mig till posten också och och hoppas på att alla postgubbar sköter sig.

      Radera
  2. Vilken fin och omtänksam present! Han kommer säkert att bli jätteglad.

    Tänker på spanskans mariposa. "Mari" skulle kanske kunna komma av Maria, sen är jag inte alls lika duktig som du. Men den alltid så "pålitliga" translate ger svaret "slår ned" på "posa". Kanske är det Maria som slår sig ned? :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas han blir glad, det gör han nog. Annars får det vara!

      Internet till vår hjälp!
      "The Spanish word for butterfly is mariposa, derived from the phrase Maria posa, which literally means “Maria rests”." Så du var helt rätt ute, inte ute och seglade. Även om du just nu är det. Fast utan segel ...

      Radera
  3. Är säker på att "morbror" blir glad över detta fina bokmärke som du tillverkat Och en del symbolik är det ju i det.

    SvaraRadera
  4. Det bokmärket är ju såååååå himla fint. Så omtänksamt av dig. Tror han blir superglad.
    Gillar smeknamnet "bubamara", en rolig blandning av "hubba bubba" och "maraton". Ja, jag vet att jag har en livlig fantasi;-)

    PS. Bubamaran behöver nog minst en prick på höger sida och två till på vänstra sidan tycker jag. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livlig fantasi uppskattas! Kul att du gillar det lilla bokmärket. Vet inte riktigt om jag orkar göra fler prickar, har inte riktigt fått till det så det blir snyggt, känner jag. Jag får se.

      Radera
  5. Söt nyckelpiga! Förmodligen ännu sötare med fler prickar. "Mannen mins mosters man" är en underbar titel för övrigt ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var värst avd alla vill att det ska vara fler prickar! :)

      Ja, den titeln får man tänka efter några gånger för att hänga med!

      Radera
  6. riktigt söt, min lite äldre stuk:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/08/william-grevel-i-cornwall.html

    SvaraRadera
  7. Vilket HÄRLIGT bokmärke!!! Så söt nyckelpiga.
    https://gerd-geddfish.blogspot.com/2019/08/mina-bokmarken-v-34.html

    SvaraRadera
  8. Gulligt smeknamn han fått, "sonen din".
    Visst måste väl "mannen dins mosters man" uppskatta det fina bokmärket som är handgjort med eftertanke ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är säker på att han kommer uppskatta det, om inte så kommer moster att göra det. Men jag vet att alla är är inte så intresserade av handgjorda saker, det är snålt och billigt.

      Radera
  9. Så gulligt bokmärke. Kul med historien om din sons smeknamn :)

    SvaraRadera